Business Internaţional

Skoda trebuie sa infrunte competitia chiar la ea acasa

21.03.2005, 00:00 13

Singurii doi producatori de automobile de pe piata ceheasca au avut prima confruntare la Salonul de la Geneva din prima saptamana a lunii martie, informeaza The Prague Post.
Skoda Auto a sarbatorit 100 de ani de cand fabrica masini, in timp ce TPCA, noul consortiu al Toyota, Peugeot si Citro'n, a prezentat oficial cele trei noi modele: Peugeot 107, Toyota Aygo si Citro'n C1.
Proiectul TPCA a fost anuntat inca de la inceputul anului 2004, dupa trei ani de colaborari intre cei trei mari producatori. Investitia totala a fost estimata la 1,5 miliarde de euro. Productia a inceput pe 28 februarie, adaugandu-se astfel un nou brand pe o piata dominata de Skoda de zeci de ani.
Toyota, unul din cei trei membri ai consortiului, este considerata un exemplu de eficienta printre producatorii de masini. Acesta este motivul pentru care ea conduce procesul constructiei de masini, TPCA fiind o fabrica Toyota. De fapt, fabrica a fost construita in Japonia, pentru ca apoi sa fie dezansamblata si adusa in Republica Ceha, in orasul Kolin. Toyota nu exceleaza doar in domeniul con-structiilor de masini, ci si in cel al logisticii.
Totusi, analistii cred ca TPCA nu va avea o influenta prea mare pe piata, eventual va face sa creasca competitia in ceea ce priveste oferta de munca. Skoda va ramane insa cel mai important producator si exportator al Cehiei. Ea a produs mai mult de 450.000 de masini anul trecut si a exportat 83% dintre ele, in timp ce TPCA, care nu se preconizeaza a fi complet operationala pana anul viitor, va produce cam 300.000 de masini anual si  va exporta 90% dintre acestea.
De asemenea, Skoda estimeaza o crestere a productiei pana la 500.000 de masini in 2005 si atingerea pragului de 600.000 de masini anual pana la sfarsitul deceniului.
TPCA va colabora atat cu furnizorii locali, care au asadar numeroase beneficii de pe urma noului producator, cat si cu "valul" de furnizori pe japonezi care l-au urmat in Cehia (aproximativ 40 de companii japoneze au investit in regiune de cand a fost anuntat proiectul).
David Marek, director economic al Patria Finance, a declarat ca lansarea fabricii Toyota-PSA va avea un efect semnificativ asupra pietii, datorita costurilor mici la care produce consortiul, ceea ce inseamna o eventuala scadere a preturilor.
Skoda, insa, nu pare a fi ingrijorata. Purtatorul de cuvant al Skoda Auto, Jaroslav Cerny, spune ca "TPCA produce masini mici pentru un cu totul alt sector de piata si nu va intra in competitie cu Skoda".
Analistii nu sunt insa la fel de optimisti. Pavel Mertlik, economist la Raiffeisenbank, crede ca "piata princi-pala pentru masinile mici este Europa de Vest, unde consumatorii au fondurile necesare pentru a  achizitiona astfel de modele drept a treia sau a patra masina a familiei.
In Cehia, cererea nu este la fel de mare, cehii preferand masinile mici second hand." Vanzarile de masini noi au crescut cu 1,85% pana la 16.500 in ianuarie-februarie, in timp ce importurile de masini uzate au urcat cu 33% pana la 17.800 unitati, potrivit informatiilor oferite de Asociatia Importatorilor de Masini.
Alti analisti au apreciat ca TPCA nu se va intersecta cu afacerile Skoda, pentru ca cei doi producatori au intrat in competitie pentru ceva ce nu e legat de productie si vanzari, precum resursele umane.
Sectorul de piata ocupat de masinile mici a devenit prea mare pentru Cehia, astfel incat recrutarea unui personal competent este dificila. Exista la inceput teama ca angajatii Skoda isi vor da demisia pentru a lucra pentru TPCA, insa foarte putini au procedat astfel.
Lyle Frink, corespondentul Automotive News Europe, a vorbit cu unul dintre fostii angajati ai Skoda ce s-a transferat la Toyota-PSA, care a zis ca el este o exceptie. Skoda are un atu deoarece un salariat al sau pierde bani in cazul in care isi schimba locul de munca cu aceeasi functie la TPCA. Salariul mediu oferit de TPCA este doar de 12.000Kc in comparatie cu cel intre 16.000 si 18.000Rc  primit, in medie, de un angajat al Skoda.
La Salonul Auto de la Geneva de anul acesta, ambii producatori au lansat noi modele. Toyota a prezentat modelele Aygo, Peugeot 107 si Citro'n C1. Cele trei modele sunt destinate traficului urban si pietelor din Europa.
Nici Skoda nu s-a lasat mai prejos, lansand modelul Yeti, un concept SUV, pe care compania intentioneaza sa il produca in masa, el reprezentand viitorul automobilelor Skoda, dupa cum ne informeaza reprezentantii firmei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO