Business Internaţional

Tesco a ras toata concurenta pe piata supermarketurilor

13.06.2005, 19:41 65

Cum a ajuns Tesco in pozitia de varf in Marea Britanie in domeniul supermarketurilor si este oare dominatia acestei companii in avantajul consumatorilor, se intreaba BBC News.

Tesco este un adevarat fenomen al domeniului de retail. Cu profituri de peste 2 miliarde de lire sterline (2,9 miliarde de euro) pe an, compania detine aproape o treime din piata de produse de bacanie a Marii Britanii.

Tesco vinde deja mai multe CD-uri decat Woolworths, mai multe articole vestimentare pentru copii decat M&S, si pare determinat sa detroneze Dixons de pe pozitia de lider al sectorului britanic de produse nealimentare.

Impresionant, avand in vedere inceputurile companiei si modul in care si-a creat un nume prin vanzarea de produse la preturi cat mai mici unei generatii de gospodine fara prea multi bani.

In acele vremuri, Tesco tinea urma unui rival mult mai "rafinat", Sainsbury''s.

Atunci, cum s-a transformat acest lant de magazine intr-un gigant din domeniul supermarketurilor?

Tesco a rescris biblia sectorului de retail, cu trei porunci simple care au ajutat-o sa ajunga in top.

Prima: daca iti doresti sa fii o superputere in domeniul supermarketurilor, trebuie sa fii prezent peste tot.

Exact in acest sens a inceput Tesco sa lucreze. Tesco are un apetit insatiabil pentru spatiu, cautand in permanenta cele mai bune locatii.

La Gerrard''s Cross, Tesco are in constructie un superstore situat deasupra structurii de cai ferate a orasului.

In 2002, Tesco i-a uimit pe specialisti si pe rivali achizitionand T&S, un lant de 850 de magazine generale in intreaga tara. In urma acestei tranzactii, numarul de magazine detinute de grup in Marea Britanie s-a dublat dintr-o lovitura.

"A fost o miscare foarte inteleapta pentru Tesco", remarca Paul Dobson, profesor in cadrul scolii de business a Loughborough University.

"Amploarea tranzactiei a permis companiei sa obtina o majorare considerabila a cotei de piata".

Insa nu toata lumea a fost impresionata. Rezidentii Bicester din Oxfordshire erau destul de multumiti cu doua magazine Tesco in micul lor oras, insa dupa achizitia T&S acestia s-au trezit cu sase.

Jo Scott, rezident al acestui oras, se simte deja "prinsa" in ceea ce multi incep sa numeasca Tescotown.

"Imi fac probabil 95% din cumparaturi la Tesco, insa acest lucru se intampla numai pentru ca nu am de ales".

Pentru Tesco, hotararea de a fi prezent peste tot a dat roade. A doua porunca din biblia Tesco spune: pentru a fi o superputere in acest domeniu, trebuie sa vinzi produse pentru toata lumea.

Retailerul ofera trei game distincte de produse de marca proprie, cu preturi menite sa atraga toate tipurile de consumatori.

Conform lui McCarthy, Tesco are acum mai multi clienti upmarket decat M&S si Waitrose impreuna.

Aceasta formula a reusit sa atraga 15 milioane de clienti pe saptamana la magazinele Tesco.

Clientii celor mai mari magazine Tesco pot alege din 40.000 de linii de produse.

Compania si-a anuntat recent intentia de a-si deschide primul magazin exclusiv de produse nealimentare, care urmeaza a fi numit Tesco Homeplus.

Decizia ar putea echivala cu o veste proasta pentru unele dintre cele mai cunoscute nume de pe High Street, ce fac deja cu greu fata provocarii reprezentate de Tesco.

"Rezultatul va fi ca unele dintre magazinele specializate vor afla ca le este foarte greu sa rivalizeze cu Tesco", anticipeaza Bill Grimsey, fost CEO al The Big Food Group.

Grimsey considera ca autoritatile din domeniul competitiei au gresit permitand Tesco sa devina atat de mare. Grimsey se teme de viitor. "Consumatorul va avea de ales dintre Tesco, Tesco si Tesco, iar acest lucru nu va fi in interesul Marii Britanii".

In ciuda formularii acestor temeri, Tesco continua sa-si exprime interesul fata de alte domenii. Luna trecuta, compania a anuntat ca ar putea lansa o agentie imobiliara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO