Business Internaţional

Tesco patrunde pe piata japoneza

11.06.2003, 00:00 17



Compania Tesco, cel mai mare lant britanic de supermaket-uri, incearca sa isi consolideze pozitia pe piata japoneza, incercand sa preia un operator autohton pentru 173 milioane de lire sterline (286 milioane de dolari) sub forma de lichiditati, informeaza Reuters.



Reprezentantii companiei britanice au oferit cate 3.400 de yeni pentru fiecare actiune C Two-Network Co Ltd., o firma japoneza care opereaza 78 de magazine, majoritatea in Tokyo.



Actiunile C Two-Network erau cotate la un pret de 2.660 yeni, inainte de prezentarea ofertei.



Tesco acopera aproximativ 26% din piata britanica de produse alimentare si este obligata sa identifice metode originale pentru a-si stimula cresterea pe plan intern.



Proiectul de extindere in Japonia a fost activat dupa doi ani de cercetare a pietei respective, renumita pentru exigentele consumatorilor sai. Initiativa companiei britanice are ca scop stabilirea unui punct de plecare pe o piata noua si importanta.



Presedintele adjunct al Tesco, David Reid, a declarat ca achizitia va stimula rezulatele financiare consolidate inca din primul an. El a adaugat ca Japonia poate oferi si alte oportunitati de exindere, pe termen mediu.



"Aceasta tara este a doua mare piata din lume la capitolul distributiei alimentare, iar nivelul cheltuielilor per consumator este destul de ridicat, mai ridicat chiar decat in Marea Britanie", a aratat Reid.



Sucursalele asiatice controlate de Tesco contribuie anual cu vanzari de aproximativ doua miliarde de lire sterline - aproape opt procente din cifra totala de afaceri a grupului britanic. Potrivit estimarilor, operatiunile C Two-Network vor contribui cu inca 286 milioane de lire sterline.



Desi piata japoneza prezinta un potential important, grupurile internationale care se lanseaza aici isi asuma un risc considerabil. Firmele trebuie sa raspunda asteptarilor pretentioase ale clientilor si sa mentina, in acelasi timp, strategia costurilor reduse, in contextul in care forta de munca este scumpa, iar tarifele pentru sistemele de distributie sunt ridicate.



Cel mai mare grup de profil din lume, Wal-Mart Stores Inc, a incheiat, anul trecut, o alianta cu compania autohtona Seiyu Ltd., care detine aproximativ 400 de magazine. De atunci, operatorul american a abordat o strategie prudenta, nereusind sa isi impuna imaginea cu care s-a afirmat pe plan international.



Deflatia, criza economica si competitia pe piata de profil reprezinta cateva dintre obstacolele cu care se confrunta si celelalte companii internationale de retail prezente in Japonia, cum ar fi Carrefour (Franta) si Metro AG (Germania).



Pe de alta parte, conducerea Tesco a subliniat ca initiativa sa pe piata japoneza nu confirma speculatiile ca operatorul se va retrage din cursa pentru preluarea rivalului Safeway, a patra retea britanica de distributie alimentara. In plus, Tesco deruleaza un proiect ambitios privind inaugurarea de noi magazine pe piata autohtona.



Grupul Tesco are 2.291 centre de desfacere pe plan intern si in alte noua state din Europa si Asia: Irlanda, Ungaria, Cehia, Slovacia si Polonia, respectiv Coreea de Sud, Thailanda, Malaezia si Taiwan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO