Business Internaţional

Tesco vinde, restul companiilor se bat

15.01.2003, 00:00 22

Tesco, cel mai mare retailer alimentar din Marea Britanie, care observa distant lupta rivalilor mai mici pentru controlul Safeway, a publicat ieri rezultatele pentru perioada sarbatorilor de iarna, net superioare performantei din acest sector, in ansamblu. Astfel, retailerul a raportat cresterea vanzarilor pentru cele 7 saptamani care s-au incheiat pe 4 ianuarie de 4,8%, cu mult superioare competitorilor sai.
Vanzarile inregistrate de grup in sezonul sarbatorilor de iarna au crescut cu 11,1%, crestere determinata de performantele puternice obtinute de grup pe principala sa piata, cea britanica, de serviciile de retail si de rezultatele diviziei internationale, in cadrul careia vanzarile au crescut cu 25%. Volumul total al vanzarilor operate pe piata britanica a inregistrat o crestere de 8%.
Aceste cifre au fost publicate dupa ce Sainsbury anuntase o crestere foarte slaba, de numai 2,8%, a vanzarilor in decursul celor 12 saptamani inainte de data de 4 ianuarie. Excluzand benzina, cresterea principalului sau rival a fost de numai 1%.
Tesco va fi multumit sa-si poata demonstra capacitatea de a obtine performante foarte bune, avand in vedere faptul ca nu ii este permis sa ia parte la lupta pentru Safeway din cauza pozitiei sale dominante pe aceasta piata. Grupul a declarat ca va urmari totusi cu interes depunerea ofertelor, dorind sa participe in calitate de cumparator al magazinelor la care alte companii sunt obligate sa renunte de catre autoritatilece reglementeaza concurenta.
Singurul grup despre care se crede ca ar putea obtine performante similare celor inregistrate de Tesco, sau chiar mai bune, este Asda, care a profitat de puterea de achizitie a companiei din care face parte, Wal-Mart, pentru a reduce preturile si a determina o crestere a vanzarilor.



Vin americanii
Batalia pentru controlul Safeway a luat un nou curs o data cu intrarea in competitie a gigantului american de retail Wal-Mart, care a admis ieri ca aceasta este o alternativa atractiva pentru ramura sa britanica, Asda, si ca intentioneaza sa lanseze o oferta cash pentru preluarea Safeway. Observatorii anticipasera de mult o asemenea miscare si multi analisti considera Wal-Mart drept principal favorit. "Stim ca au puterea financiara de a lansa o contraoferta impotriva oricui", spune Iain McDonald, analist specializat pe retail in cadrul Numis Securities. Un avantaj considerabil este acela ca Wal-Mart are capacitatea de a lansa o oferta doar in bani cash, fata de oferta de la J Sainsbury, care este un mix de cash si actiuni, sau fata de cea primita din partea Morrison, care consta doar in actiuni.
Luni, al doilea lant de supermarketuri din Marea Britanie, J Sainsbury, a anuntat ca doreste sa faca o oferta constand in bani cash si actiuni pentru Safeway, in valoare de circa 4,4 miliarde lire sterline.
Cursa ofertelor s-a lansat saptamana trecuta, cand Safeway a anuntat ca a fost de acord sa fie preluat de lantul de supermarketuri Morrisons, pentru o oferta in actiuni care la acel moment valorau 2,9 miliarde lire sterline. De la publicarea stirii, actiunile Morrison au inregistrat scaderi ale avlorii de piata, aceasta rezultand in deteriorarea ofertei initiale.
Lanturile de supermarketuri sunt tinta bataliilor de anvergura de preluare din industria europeana de retail incepand cu 1999, cand Wal-Mart a platit 10,8 miliarde de dolari pentru a achizitiona al treilea retailer britanic, Asda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO