Business Internaţional

Vanzarile auto in China, intre statut social si progres economic

15.06.2004, 00:00 15

Showul international auto deschis recent la Beijing nu a reprezentat numai o ocazie de a prezenta noi modele de automobile. Cu ocazia acestui eveniment au fost exprimate si temeri legate de incetinirea ritmului de crestere a pietei cu cel mai alert ritm de dezvoltare din lume, relateaza BBC.
Strazile orasului Beijing devin din ce in ce mai aglomerate odata cu cresterea numarului de automobile. Acelasi fenomen se manifesta in intreaga tara, vanzarile de automobile pe piata chineza crescand cu 80% anul trecut.
"Toti suntem de acord cu faptul ca piata chineza este pe punctul de a exploda," spune Jim Press, director de operatiuni in cadrul Toyota Motor Sales USA. "Piata este inca relativ imatura. Ceea ce conteaza nu este neaparat prezenta pe aceasta piata, ci cota pe care o detii aici".
Aceasta filosofie este reflectata si in cadrul showului din Beijing, unde cei mai mari producatori de automobile din intreaga lume se intrec in a-si atrage clienti.
Amploarea evenimentului reflecta rapida crestere a pietei. Se spera ca numarul vizitatorilor sa atinga 400.000.
In China, automobilele sunt in primul rand simboluri ale statutului social. In acest sens, unul dintre cele mai importante puncte de atractie in cadrul showului din acest an este standul Lamborghini, lansat aici pentru prima data. Se spera ca numarul de automobile ce vor fi vandute chinezilor avuti in fiecare an sa fie cuprins intre 20 si 30.
"Pentru consumatori, a detine un astfel de automobil este o expresie a valorii personale," spune Zhou, salesman la standul Lamborghini. "Chiar daca ocaziile de a conduce un astfel de automobil nu sunt numeroase, satisfactia de natura psihologica va fi mult mai mare decat orice beneficiu de natura materiala".
De fapt, unii chiar privesc sosirea Lamborghini in cadrul showului auto drept o masura a progresului economic al Chinei.
Insa, urmand modelul national al aplicarii reformelor economice, cererea de automobile este concentrata in prezent in centrele urbane ale Chinei si pe coasta sa de est. "Numarul locuitorilor din aceasta regiune de coasta se ridica la 400 milioane, depasind populatia Statelor Unite," spune Mei Wei Cheng, presedinte al Ford China.
"In prezent, piata chineza a automobilelor din gama passenger se ridica la numai 2 milioane, in timp ce in cazul Statelor Unite, piata este de 15, pana la 17 milioane, astfel incat potentialul pietei chineze este urias".
Companiile producatoare de automobile investesc 12 miliarde de dolari, conform estimarilor, in piata chineza, si astfel exista pericolul producerii unui numar prea mare de automobile, ceea ce ar impinge preturile in jos. Exista unele semnale ce indica faptul ca acest lucru se intampla deja, preturile inregistrand deja o scadere de 10% pana acum in acest an, iar volumul vanzarilor de automobile pe primele patru luni ale acestui an fiind mai redus in comparatie cu anul trecut.
Totusi, Cheng respinge spaculatiile privitoare la un posibil razboi al preturilor.
"Fluctuatiile de preturi sunt un fenomen normal pe orice piata. Parerea mea este ca tendinta pietei chineze este una ascendenta avand in vedere potentialul urias si cererea mare de automobile personale," declara Cheng.
In prezent, insa, pentru majoritatea chinezilor a cumpara un automobil nu reprezinta decat un vis indepartat, dar un vis la care nu vor sa renunte.
Conform estimarilor, vanzarile de automobile in Europa Occidentala au crescut pentru a treia luna consecutiva pe fondul castigurilor inregistrate de compania franceza Renault SA si de producatorii japonezi, anunta J.D.Power-LMC, o institutie de analiza a pietei auto in cadrul unui raport, citat de Bloomberg.
Vanzarile inregistrate in cadrul celor 18 piete ale acestei regiuni au crescut cu 1% pana la 1,25 milioane de automobile luna trecuta, de la 1,24 milioane cu un an in urma.
Producatorii de automobile, printre care si Toyota si Mazda Motor Co. ofera imprumuturi cu dobanda zero si asigurari gratuite pentru a atrage mai multi clienti, dupa ce cererea s-a aflat in scadere in ultimii doi ani.
In contextul unei cresteri a increderii consumatorilor, vanzarile de automobile ar trebui sa creasca cu 1% pana la 16,3 milioane anul acesta, reprezentand prima crestrere din 2001.



Pe primele patru luni ale acestui an, vanzarile de automobile in Europa Occidentala au crescut cu 3,2%, pana la 5,19 milioane de automobile. Cererea a vizat in special noi modele, printre care modelul Panda al companiei Fiat, modelu Yaris al companiei Toyota si Megane Scenic al Renault. Vanzarile de automobile au scazut in Germania, pe fondul preturilor mai mari la combustibil si al cresterii impozitelor.
Trei din cele mai mari cinci piete europene de automobile au inregistrat cresteri ale vanzarilor in luna mai. In Franta, vanzarile de automobile au crescut cu 5,3%, in Italia cresterea a fost de 12,1%, in timp ce Spania a inregistrat o crestere de  8,9%.
Vanzarile inregistrate de Toyota, cel mai mare producator de automobile al Japoniei, si al marcii sale de lux Lexus au crescut cu 21% pana la 274.773 automobile pe primele patru luni.



 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO