Business Internaţional

"Wal-Mart a fost creat pentru perioade de criza"

10.11.2008, 16:21 20

In SUA exista doua tipuri de retaileri in prezent: cei care se pregatesc de un sezon sumbru de sarbatori si magazinele Wal-Mart.

Vanzarile magazinelor ce comercializeaza bunuri de larg consum sau ale retailerilor specializati s-au diminuat rapid in contextul crizei prin care trece economia americana, scrie International Herald Tribune.
Acestea sunt nevoite sa reduca personalul, sa ieftineasca marfa si sa execute lichidari de stoc pentru a supravietui. Dar chiar daca declinul economic a micsorat puternic vanzarile realizate de majoritatea magazinelor, consumatorii s-au aruncat in bratele retailerului Wal-Mart, alimentand posibilitatea ca de Craciun cel mai mare retailer din lume sa inregistreze un succes rasunator.
"In opinia mea, nu exista nicio indoiala ca aceasta este perioada Wal-Mart", a afirmat recent presedintele si CEO-ul de la Wal-Mart, H. Lee Scott, in cadrul unei reuniuni a analistilor si investitorilor in orasul in care Wal-Mart isi are sediul, Bentonville din Arkansas. Referindu-se la fondatorul lantului de retail, el a precizat ca "acesta este tipul de mediu economic pentru care Sam Walton a pus pe picioare compania".
In timpul ultimei recesiuni severe desfasurata in SUA, la inceputul anilor '80, Wal-Mart era in principal un lant regional din sud-estul tarii, detinand mai putin de 300 de magazine. Lanturile nationale de discount precum Woolworth incepeau sa se prabuseasca, insa nu aparuse inca niciun alt retailer care sa le preia segmentul de piata.
In urmatorul sfert de secol, Wal-Mart si-a facut intrarea in toata tara, deschizand inca 4.000 de magazine. Compania a reusit sa intipareasca in mintea consumatorilor ca brandul respectiv este sinonim cu economisirea.
In prezent, pe masura ce americanii se confrunta cu cea mai grava criza economica din ultima generatie, cumparaturile la Wal-Mart reprezinta un reflex pentru multi dintre ei, fapt demonstrat de vanzarile retailerului.
Stephen Quinn, directorul departamentului de marketing de la Wal-Mart, a afirmat ca brandul a raspuns temerilor consumatorilor in cursul anului curent. "Stim ca mamele vor sarbatori in continuare Craciunul. Ne angajam sa reducem costul Craciunului pentru familii", a completat Quinn.
Se preconizeaza ca profiturile companiei vor fi mai modeste in comparatie cu standardele precedente, insa intr-o economie care se prabuseste rapid, orice castig este o realizare, in conditiile in care ceilalti retaileri au raportat diminuari ale vanzarilor de doua cifre.
Ken Perkins, presedinte al Retail Metrics, firma de cercetare, a estimat ca Wal-Mart va inregistra o crestere a vanzarilor de 2 procente pentru luna octombrie. Vacanta de iarna va fi, in opinia analistului Bill Dreher de la Deutsche Bank, "un Craciun Wal-Mart".
Perkins a afirmat ca "Wal-Mart va reprezenta o destinatie primara pentru foarte multe persoane care nu au intrat aici in ultimii ani, dar care vor alege sa-si faca cumparaturile de la acest magazin datorita pretului si calitatii". El a mai adaugat ca Wal-Mart ar putea inregistra cresteri de vanzari "in detrimentul Toys'R'Us si al altor retaileri traditionali de jucarii".
Intentia celor de la Wal-Mart de a surclasa ceilalti retaileri in perioada sarbatorilor de iarna a condus la deschiderea unei zone "de Craciun" in cadrul magazinelor la inceputul lui octombrie. Retailerul a promis sa ofere cele mai mici preturi de pe piata: papusi Barbie si seturi Hot Wheels la 10 dolari si pachete de ornamente decorative de Craciun la 5 dolari. Executivii din cadrul Wal-Mart au precizat de mai multe ori la intrunirea de la Bentonville ca nu vor sa para aroganti. Au recunoscut insa ca se simt linistiti in prezent in ceea ce priveste compania.
"Dorm linistit noaptea", a spus Eduardo Castro-Wright, presedinte si CEO al diviziei americane a lantului de magazine Wal-Mart.
Putini retaileri se afla in aceeasi postura fericita.
Multi si-au retras estimarile privind castigurile si au rostit la unison sintagma de "baie de sange" pentru a descrie expectativele lor referitoare la sezonul de iarna.
"Fara indoiala vanzarile din octombrie vor fi dezamagitoare", a afirmat Kimberley Greenberger, analist pentru Citigroup.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO