Business Internaţional

Whisky-ul japonez îşi revendică poziţia pe piaţa mondială. Cum au ajuns să-i întreacă pe scoţieni şi americani

Whisky-ul japonez îşi revendică poziţia pe piaţa...

Autor: Ioana David

05.05.2013, 11:06 1471

Japonezii au stăpânit întotdeaua arta bartendingului, poate mai mult ca orice altă cultură iar în Kyoto, unde gigantul din industria băuturilor Suntory deţine o distilerie, tot ceea ce ţine de bar a ajuns la un nivel extrem de ridicat de sofisticare, scrie Wall Street Journal.

Modelul japonez este tot mai mult preluat şi folosit în Occident, unde au fost împrumutate spre exemplu lingurile lungi pentru amestecul băuturilor sau modul elegant în care cuburile de gheaţă sunt tăiate perfect rotund.

Whisky-ul (care atât în Japonia cât şi în Scoţia se scrie fără “e”) este băutura spirtoasă care defineşte cel mai bine barurile de lux japoneze. Coincidenţă sau nu, 2013 poate fi considerat anul whiksy-ului pe piaţa mondială a băuturilor, iar la licitaţii tăria sparge record după record. Japonezii au şi ei rolul lor în această ecuaţie.

La Premiile Mondiale ale Industriei de Whisky din 2012, brandul Yamazaki vechi de 25 de ani al celor de la Suntory a fost votat cel mai bun single malt (whisky provenit de la o singură distilerie) din lume, în timp ce Nikka s-a clasat pe primul loc în categoria blended malt (care rezultă din amestecul mai multor băuturi single malt). Acum Suntory exportă numai în SUA peste 10.000 de baxuri, iar la diferenţă nu foarte mare se află Franţa şi Marea Britanie. 

Întrebat de ce whisky-ul japonez este din ce în ce mai popular peste tot în lume, Mike Muyamoto, fost master blender al Suntory spune că producătorii încearcă să-l facă mai bun în fiecare an. Totodată, barmanii japonezi pun mare parte din popularitate pe proprităţile apei folosite, Japonezii sunt obsedaţi de apă, căreia îi atribuie proprietăţi mistice.

“Apa folosită la producţia Yamazaki se utilizează de sute de ani în ceremonii. Are calităţi remarcabile, însă nu aş putea să spun care sunt aceastea din punct de vedere ştiinţific”, spune un barman. Într-adevăr, Sen no Rikyu, maestrul care a perfecţionat ceremonia ceaiului, a ales apa Yamazaki pentru ceaiul său.

Oricât de mândri ar fi japonezii de whisky-ul lor single malt, cel mai frecvent consumă whisky-ul blended. “Consumatorul japonez nu are răbdare să guste ceva care nu este bine balansat”, spune Neyah White, un fost barman din San Francisco, care acum este brand ambasador al Suntory.

“În condiţiile în care mare pare din whisky este consumat cu apă, modul în care băutura blended este realizată este crucial”, spune el. Cu alte cuvinte, whisky-ul trebuie să-şi păstreze gustul şi proprităţile şi atunci când este amestecat cu apă.  

Industria japoneză a whisky-ului fost creată de doi oameni: Masataka Taketsuru, fondatorul distileriei Nikka şI primul său angajator, Shinjiro Torii, un distribuitor din industria de medicamente, care a început afacerea Suntory şi poate fi considerat responsabil pentru prima distilerie japoneză de la Yamazaki din 1923. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO