Business sportiv

Business sportiv. Andu Sports a pornit în urmă cu 27 de ani producţia de pijamale, iar azi furnizează echipamente sportive pentru cluburi din România şi din afară. Compania s-a implicat şi în sprijinirea juniorilor de la CSU Sibiu, acolo unde a crescut numărul de copii de şapte ori în doar patru ani

02.02.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Compania colaborează cu echipe sportive din prima ligă din România precum CSU Voluntari, CSM Oradea, SCM Timişoara, dar şi echipe din afara ţării  Compania are un portofoliu de peste 200 de clienţi şi a încheiat anul trecut cu afaceri de 7,8 milioane lei  În 2019, Andu Hanea a devenit managerul clubului sportiv de juniori al CSU Sibiu, care număra doar 75 de copii Astăzi, CSU Andu Sibiu numără peste 550 de copii.

Familia Hanea, care a lucrat timp de mai mulţi ani în industria textilelor, a făcut pasul în urmă cu 27 de ani în antreprenoriat şi a deschis o fabrică de textile în Sibiu sub numele Andu. Numele companiei îi poartă, de fapt, numele băiatului familie, Alexandru Hanea, numit şi Andu, astăzi în vârstă de 36 de ani.

Astăzi, Andu Sports realizează echipamente sportive pentru cluburi din România şi din afara ţării, cât şi treninguri, însă primele produse sub acest brand au fost nişte pijamale, care însă aveau un design mai sportiv. Clienţii le tot confundau cu treninguri, ceea ce i-a împins pe antreprenori să facă trecerea către treninguri şi echipamente sportive. O perioadă, producţia de pijamale a mers în paralel cu cea de treninguri şi echipamente sportive.

Odată cu dezvoltarea companiei, băiatul familiei, Andu, a început să se implice tot mai mult în companie, iar astăzi este cel care administrează compania, însă nu acesta a fost planul părinţilor. „Părinţii mei nu mi-au solicitat să fac parte din firmă, ba din contră, pe la 16-17 ani mi-au plătit o excursie în afara ţării şi ei sperau că nu mă voi întoarce, eu le-am zis încă de când am plecat că ne vedem într-o lună. Cât am fost plecat, mă sunau şi mă întrebau dacă îmi place şi mă încurajau să rămân acolo. M-am întors, ei şi-au dorit să rămân acolo“, spune Andu Hanea.

La momentul respectiv, nici nu s-a pus problema preluării companiei de către el, pentru că părinţii lui îşi doreau ca el să meargă în străinătate „să trăiască într-o lume normală“.

O altă încercare a părinţilor de a-l convinge pe Andu să plece în străinătate a fost în liceu, când acesta trebuia să aleagă ce să facă după absolvirea liceului.

„Am refuzat să merg la facultate în străinătate şi încet, încet, de capul meu, am început să mă implic tot mai mult în companie. Lucram serios, nu doar vara, după-amiezile, când veneam de la şcoală, şi sâmbăta“, povesteşte el.

Facultatea a urmat-o la Sibiu, iar în paralel a lucrat în cadrul Andu Sports. Andu Hanea spune că a văzut potenţialul companiei încă de când era pe băncile liceului şi îşi dorea să contribuie la dezvoltarea firmei familiei.

Spiritul antreprenorial văzut în familie, spune el, a contribuit la dorinţa sa de a face parte din companie.

„Vedeam foarte mult potenţial în ceea ce făcea firma. Cred că un lucru pe care îl au puţine companii este colectivul extraordinar, pe care îl aveam atunci şi îl avem şi acum, care face să pară foarte uşor totul. Vedeam în ce direcţii ar putea merge compania şi unde o putem duce.“

 

Preluarea frâielor companiei

Implicarea sa în cadrul companiei a dus mai târziu la preluarea frâielor în 2013. Andu Hanea spune că acesta a fost cadoul de nuntă făcut de părinţii săi. Compania a crescut şi a intrat atât pe alte segmente ale pieţei, cât şi în alte pieţe.

De la treninguri la echipamente sportive a mai fost un singur pas. Andu Hanea povesteşte că această trecere a fost făcută în urma solicitării unui club sportiv din liga a patra din Sibiu, care avea nevoie de echipamente sportive.

Andu Sports produce astăzi treninguri şi toate elementele  necesare echipamentelor sportive pentru baschet, volei şi artele marţiale. Sub brandul Andu Sports sunt produse tricouri, pantaloni, şosete, lenjerie intimă pentru sport, jachete de fâş, genţi de sport şi alte produse necesare pentru a face mişcare.

Cam 85% din producţie merge către piaţa locală, în timp ce restul merge în pieţe precum Ungaria, Germania, Croaţia şi Italia. Compania colaborează cu echipe sportive din prima ligă din România precum CSU Voluntari, CSM Oradea, SCM Timişoara, dar şi echipe din afara ţării. Compania are un portofoliu de peste 200 de clienţi şi a încheiat anul trecut cu afaceri de 7,8 milioane lei.

Capacitatea de producţie variază pentru că o bună parte din produsele realizate sub brandul Andu Sports sunt personalizate, ceea ce îngreunează procesul de producţie.

„Putem să facem lucruri pe care alte companii nu le pot face, să punem la dispoziţie echipamente până la cele mai mici detalii. Singurul lucru pe care nu îl putem face este să producem încălţăminte“, adaugă el.

Produsele sunt realizate în fabrica proprie din Sibiu, însă colaborează şi cu alţi parteneri din România. Andu Hanea spune că nu plănuieşte, pentru moment, o investiţie într-o nouă unitate de producţie.

„Industria textilă este cunoscută ca plătind salarii mici, iar Sibiul este unul dintre oraşele cu cele mai mari salarii din ţară, oamenii nu sunt atraşi către acest sector“, spune el.

Directorul companiei îşi doreşte să crească numărul de clienţi şi echipamentele Andu să ajungă în cât mai multe cluburi sportive din ţară şi din afară.

 

Implicarea în sprijinirea sportului

Andu Hanea a făcut baschet de performanţă în perioada copilăriei şi adolescenţei, sport de care s-a lăsat la vârsta de 17 ani, pasiunea pentru sport a rămas însă şi s-a transpus şi în direcţia în care a mers businessul, anume producţia de echipamente sportive.

De peste patru ani, Andu Sports s-a implicat în sprijinirea sportului local din Sibiu. În urmă cu mai bine de şase ani, Andu Sports a încheiat un parteneriat cu echipa de seniori a CSU Sibiu pentru furnizarea echipamentelor. Pasiunea pentru sport a directorului companiei a fost observată şi de directorul clubului CSU Sibiu, care i-a propus să preia echipa de juniori şi să o gestioneze.

„Răspunsul a venit destul de repede din partea mea şi am pornit la drum. Cu toate că am practicat baschetul la nivel de junior până la 17 ani, nu pot să spun că aveam cunoştinţe nemaivăzute. Am pornit cu foarte multă pasiune, entuziasm şi dorinţă de învăţare“, îşi aminteşte el.

Primul pas ca manager al echipei de juniori a fost stabilirea unor obiective clare pentru club. Primul obiectiv a fost să întărească încrederea părinţilor în sport şi în clubul sportiv.

„Am conştientizat că exista talent, exista voinţă, dar pe la o anumită vârstă a copiilor, părinţii încep să îi direcţioneze pe copii doar către şcoală. Primul filtru este la 14-15 ani, când urmează Evaluarea Naţională, iar al doilea filtru este la 16-17 ani“, spune el.

A fost conturat un program clar de antrenamente, iar Andu Hanea spune că la creşterea încrederii părinţilor în puterile clubului au contribuit mai mulţi oameni.

„Este foarte important să le asigurăm o constantă, înainte să vorbim de lucruri mari a trebuit să le asigurăm lucrurile elementare“, precizează el.

Al doilea obiectiv a fost să construiască o piramidă a performanţei în cadrul clubului. Clubul de juniori are echipe de la U18 şi până la vârsta de cinci ani. La momentul respectiv, în cadrul clubului de juniori erau doar 75 de copii, un număr foarte mic pentru a putea crea baza piramidei.

„Baza copiilor, cei de 5-7 ani, trebuie să fie cât mai mare ca noi să reuşim să îi selecţionăm pe cei potriviţi ca să formăm echipele care vor intra în campionatele naţionale.“

Numărul copiilor a crescut de la 75, în 2019, la peste 550 de copii în prezent. La creşterea numărului de copii a contribuit, în primul rând, încrederea mai mare a părinţilor în clubul sportiv.

Andu Hanea spune că, imediat după izbucnirea pandemiei, a închiriat o hală industrială unde a amenajat un teren de baschet pentru a nu întrerupe pregătirea sportivilor.

„Atunci accesul în sălile de sport a fost înterzis în şcoli. Am făcut un pas destul de curajos şi am închiriat o hală industrial, cu o chirie semnificativă, şi am amenjat un teren de baschet pentru a depăşi acel moment complicat. Copiii trebuie să aibă continuitate în sport, dacă întrerupeam activitatea şase luni sau un an, noi pierdeam câteva generaţii. Cred că aceste lucruri şi curajul pe care ni l-am asumat au arătat că avem nişte planuri pe termen lung, cred că a ajutat să le oferim mai multă încredere“, spune el.

Între timp, contractul pentru închirierea halei s-a încheiat, însă clubul a închiriat un spaţiu mult mai mare şi este în proces de a amenaja trei terenuri de baschet. Pe lângă acesta, antrenamentele se ţin în mai multe săli din Sibiu.

Andu Sports sprijină clubul sportiv cu circa 20-30.000 de euro anual, Andu Hanea spune că nu îşi doreşte ca echipele să depindă în totalitate doar de o singură sursă de finanţare. Cea mai mare investiţie, spune el, este de timp, atât el cât şi trei colegi de la Andu Sports sunt implicaţi în gestionarea clubul sportiv.

„Pentru mine nu a fost niciodată un obiectiv ca firma Andu să sprijine în totalitate clubul sportiv. Nu consider că este sănătos, când un proiect depinde integral de o anumită sursă de finanţare este un proiect extrem de vulnerabil care poate să pice peste noapte“, spune el.

Pentru amenajarea noului spaţiu de antrenamente, clubul sportiv este sprijinit şi de Romgaz. Însă cea mai mare contribuţie o au părinţii, care susţin financiar clubul în proporţie de 55%. Copiii care fac sport de performanţă şi participă la campionatele naţionale plătesc lunar suma de 500 lei, pe când cei care sunt la început de drum şi nu participă la campionatele naţionale dau doar 250 lei. Andu Hanea spune că mai există copiii talentaţi care nu îşi permit să plătească această sumă, motiv pentru care clubul le oferă burse.

Planurile lui Andu Hanea sunt de a creşte performanţa în cadrul clubului şi a obţine rezultate notabile cu juniorii clubului din Sibiu.

 

► În 1997 a fost pornită afacerea Andu Sports de către familia Hanea, ca un producător de pijamale. Numele companiei a fost dat după numele copilului familiei, Andu.

► Andu Hanea a început să lucreze în companie încă de la 17 ani.

► În 2013, Andu Hanea a preluat frâiele companiei, iar Andu Sports a început să intre pe mai multe segmente de piaţă, inclusiv să colaboreze cu echipe sportive din România şi din afară.

► Anual, Andu Sports sprijină clubul de juniori al CSU Sibiu cu circa 20-30.000 euro. Mai mult Andu Hanea este managerul echipei.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet