Business sportiv

Business sportiv. Cum ar putea creşte piaţa de fitness din România? Andrei Gemeneanu, Morphosis Capital, proprietarul StayFit: La nivel european, 7 din 10 cei mai mari jucători din zona de săli de fitness sunt deţinuţi de fonduri de private equity. Este o piaţă care se află pe agenda investitorilor

08.12.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Estimările din piaţă arată că, la nivelul pieţei, există circa 1 milion de oameni care au abonamente la sălile de fitness Gradul de penetrare este unul mic comparativ cu alte ţări, însă avantajul României este acela că poate avea o rată de creştere mult mai mare faţă de alte pieţe europene.

Piaţa de fitness din România are cel mai mic grad de penetrare din Europa, ceea ce plasează industria locală pe ultimele locuri în statele europene. Cu toate acestea, acest statut le permite jucătorilor locali să se dezvolte tot mai mult şi să crească numărul de clienţi. Jucătorii locali se pot dezvolta

într-un ritm accelerat cu ajutorul investitorilor. Andrei Gemeneanu, managing partner la Morphosis Capital, proprietarul lanţului de săli de fitness StayFit, spune că fondurile de investiţii din Europa sunt tot mai atente la piaţa de fitness.

„La nivel european, 7 din cei 10 cei mai mari jucători de săli de fitness sunt deţinuţi de fonduri de private equity, deci este o industrie aflată pea genta investitorilor instituţionali. E foarte bine că în România a început să existe susţinere din partea asta pentru că doar aşa se poate scala şi creşte o industrie. Cred că într-o industrie care are grad de penetrare single digit e mai puţin vorba de competiţie, cât e mai mult vorba de parteneriat pentru a putea creşte piaţa“, a spus Andrei Gemeneanu,  în cadrul evenimentului RomaniaActive Health & Fitness Business Summit 2023.

Piaţa sălilor de fitness din România este una fragmentată, existând puţini jucători cu o prezenţă la nivel naţional. WorldClass, StayFit şi 18Gym sunt unii dintre cei mai mari jucători din ţară, având o prezenţă în mai multe judeţe. Cu toate acestea, restul pieţei este formată din businessuri care administrează 1-2 săli. Operatorii sălilor de fitness şi-au triplat afacerile în ultimii cinci ani, însă, cu toate acestea, cifra de afaceri la nivelul pieţei nu atinge nici măcar 1 miliard de lei. În 2022, piaţa sălilor de fitness a atins afaceri de 657 de milioane lei, potrivit datelor Registrului Comerţului. În aceeaşi perioadă, numărul companiilor din această piaţă a crescut cu 400, până la 1.800, şi doar 1.000 de angajaţi, până la 3.100, potrivit aceleiaşi surse.

Estimările din piaţă arată că, la nivelul pieţei, există circa 1 milion de oameni care au abonamente la sălile de fitness. Gradul de penetrare este unul mic comparativ cu alte ţări, însă avantajul României este acela că poate avea o rată de creştere mult mai mare faţă de alte pieţe europene.

„Avem un drum lung de parcurs şi multe oportunităţi, iar pentru a dezvolta orice sector cred că sunt nişte drumuri trasate pe care trebuie să le urmăm. Avem nevoie de un sistem investiţional solid. Avem nevoie de parteneri bancari, este nevoie ca jucătorii din piaţă să creeze o comunitate şi o forţă a industriei. Este nevoie de o colaborare, pentru că este o zonă antreprenorială foarte dinamică, sunt mulţi antreprenori la început în zona de fitness şi această putere a comunităţii care vor rezulta în jucători mari, care apoi vor scala în continuare, este exact ce ne dorim să vedem şi în România“, a mai spus Andrei Gemeneanu.

Piaţa de fitness îşi menţine trendul de creştere început în urmă cu câţiva ani. Atât abonamentele la sală, cât şi produsele din zona de sport sunt tot mai căutate de români.

Zsuzsanna Benedekt, cofondator, Vitamix, spune că oamenii au pus tot mai mult accent pe sănătate, motiv pentru care antreprenoarea vrea să dezvolte noi articole pentru a satisface nevoile din piaţă. Recent, Vitamix a dezvoltat o linie de produse sportive, fiind o categorie tot mai populară în rândul tinerilor.

Aplecarea tot mai mare a oamenilor către sănătate şi sport este observată şi în cheltuilile pe care aceştia le fac. Ömer Tetik, CEO al Băncii Transilvania, spune că oamenii tind să cumpere tot mai multe articole sportive.

„Vedem la clienţii noştri, ne uităm unde cheltuie ei banii disponibili, vedem din ce în ce mai mult cumpărături în magazine de fitness, sport, mai multe abonamente. Interesul este crescut, cred că această comunitate este în creştere“, spune Ömer Tetik, în cadrul evenimentului RomaniaActive Health & Fitness Business Summit 2023.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet