Business sportiv

Business sportiv. Bogdan Andreica, cofondator al şcolii de schi Napocatrio: Nu ne putem compara cu Austria sau Franţa. Clima nu este la fel ca în Alpi, ei au zone de schi la peste 2.000 de metri şi au o tradiţie de peste 100 de ani, noi suntem abia la început

08.12.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Şcoala de schi Napocatrio a fost înfiinţată în 2016 de către Bogdan Andreica şi sora lui. De atunci şi până în prezent, cei doi au învăţat câteva sute de copii să schieze.

Bogdan Andreica, monitor schi şi cofondator al şcolii de schi Napocatrio din Cluj-Napoca, spune că România nu se poate compara cu Austria sau Franţa la capitolul schi, iar orice comparaţie între acestea nu ar fi una potrivită pentru că diferenţele sunt foarte mari.

„România este la început faţă de alte ţări precum Austria sau Franţa, care fac asta de peste 100 de ani. Noi suntem într-o zonă în care altitudinile sunt mici şi clima nu seamănă deloc cu cea din Alpi, nu avem gheţari sau zone de schiat la altitudini de peste 2.000 de metri.

În ultimii ani, începând cu pandemia, administratorii locali au investit“, spune Bogdan Andreica.

România are un total de 222 pârtii de schi care însumează 197 de kilometri. Spre comparaţie, o singură staţiune din Franţa sau Elveţia are un număr asemănător de pârtii de schi. Sinaia este staţiunea care are cel mai mare număr de kilometri de pârtii de schi, cu peste 26 km, unde cel mai mare administrator este Transport Urban Sinaia, din cadrul Primăriei Sinaia. Staţiunea din Prahova este urmată de Poiana Braşov, care are aproape 16 km de pârtii de schi, mare parte dintre aceştia fiind administraţi într-o colaborare dintre Primăria Braşovului şi Ana Teleferic, compania parte din grupul Ana Hotels care se ocupă de instalaţiile de teleferic, controlat de George Copos.

„La noi, fiind munţii mici, nu putem să avem cum au francezii cu sute de kilometri sau cum au italienii care şi-au legat mare parte din staţiunile din nord într-un singur skipass şi ai pe un card 1.200 kilometri de schi“, spune el.

Cele mai mari altitudini se află în Munţii Făgăraş, însă acolo nu se pot face pârtii de schi pentru că văile sunt înguste şi foarte abrupte. Pentru a face un domeniu schiabil în Munţii Făgăraş, investiţiile ar fi foarte mari şi nimeni nu şi-ar asuma astfel de costuri.

Şcoala de schi Napocatrio a fost înfiinţată în 2016 de către Bogdan Andreica şi sora lui, iar cursurile sunt dedicate copiilor care vor să înveţe să schieze. De atunci şi până în prezent, cei doi au învăţat câteva sute de copii să schieze. Pe lângă cursurile de schi, antreprneorii organizează diferite tabere atât iarna, cât şi vara, unde copiii fac diverse activităţi precum ciclismul, înotul şi altele. Anul trecut, veniturile şcolii de schi au fost de circa 50.000 euro. Taberele şi activităţile din timpul verii au fost introduse pentru a reduce din sezonalitatea pe care o prezintă un astfel de business.

Mulţi dintre clienţi sunt din zona Clujului, însă există şi oameni care vin din Bucureşti sau din alte zone ale ţării. Circa 20% din clienţii şcolii in din alte zone ale ţării. În cazul businessului său, cea mai bună promovare este cea prin recomandare, mai ales, spune el, părinţii sunt foarte atenţi pe mâna cui îşi lasă copiii timp de o săptămână. Bogdan Andreica spune că nu are în plan să îşi extindă businessul şi în alte zone ale ţării.

Antreprenorul se aşteaptă ca sezonul de schi din acest an să fie mai bun decât cel de anul trecut, având în vedere că deja că au fost deja câteva ninsori. Faţă de anul trecut, spune el, vede însă o prudenţă mai mare din partea părinţilor în ceea ce priveşte cheltuielile.

„Anul acesta, oamenii încep să fie un pic mai cumpătaţi. Noi am simţit acest lucru încă din vară de la taberele de vară când oamenii au început să se gândească de două ori, am avut copii care veneau în trei tabere pe sezon, acum vin în două sau una. Vin totuşi, dar reduc cheltuielile“, spune Bogdan Andreica.

Cu toate acestea, tot mai mulţi copii se îndreaptă către acest sport, iar tendinţa există deja de câţiva ani şi nu pare să dispară prea curând, adaugă antreprenorul.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet