Business sportiv

Alexia Tatu, campioana de la Wimbledon U14 din 2022

Business sportiv. Când are un tânăr sportiv cea mai mare nevoie de susţinere? „Sunt foarte mulţi copii talentaţi care sunt nevoiţi să renunţe, neavând resurse“

29.07.2022, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

Infrastructura precară, dar şi costurile mari pentru practicarea unor sporturi ca tenisul, de exemplu, sunt obstacole majore în calea tinerilor sportivi spre performanţă Cum pot fi aceştia ajutaţi, în lipsa unei strategii naţionale pentru susţinerea sportului?

Lipsa de resurse financiare în sport se traduce prin şanse anulate pentru tineri sau un potenţial neatins, este concluzia la care ajung antrenori, părinţi şi copii din lumea sportului. Iar uneori nici performanţa nu aduce sponsori, cum este cazul Alexiei Tatu, câştigătoarea ediţiei din 2022 a unuia dintre cele mai mari turnee de tenis, Wimbledon, la categoria U14.

Ziarul Financiar a lansat un îndemn pentru cele mai mari 1.000 de companii pentru a susţine 1.000 de copii sau echipe sportive în drumul spre performanţă.

Antrenorii spun însă că susţinerea vine cu greu şi de obicei când sportivul are performanţe. Nevoia cea mai mare de sprijin este însă în jurul vârstei de 14-15 ani.

„O să avem nevoie pentru anul care vine de minimum 100.000 euro. Colaborăm cu cine ne vrea binele, momentan nu am semnat cu nimeni. Ne-am chinuit cu forţele proprii până acum, acesta a fost ce am putut să realizăm, a văzut o ţară întreagă. Dacă nu va fi niciun sponsor serios, o să mergem în continuare cu ce putem. Inclusiv la Wimbledon am plecat fără adidaşi de iarbă, am primit de acolo o pereche. Aceşti copiii nu trebuie apreciaţi?! Nu am primit niciun telefon, cu toate că a reprezentat România şi o ştie toată Europa, şi ea tot la junioare este“, a spus pentru ZF Leonard Tatu, tatăl Alexiei Tatu.

Alexia este campioana din ediţia 2022 a Wimbledon la categoria sub 14 ani, într-o finală românească a uneia dintre cele mai importante competiţii din tenis, deşi nu s-a antrenat pe suprafaţă de iarbă, specifică acestui turneu, din lipsa unui astfel de teren în România. Rezultatul tinerei sportive nu este însă unul surprinzător pentru părinţii care au susţinut-o până acum în competiţii.

„Nu pot să îmi aduc aminte vreun turneu la care am participat fără să fim pe podium, avem peste 150 de cupe în intervalul acesta de şapte ani“, mai spune Leonard Tatu. Tatăl tinerei campioane spune că momentan o susţine din salariul de bugetar şi din împrumuturi bancare, însă are nevoie de susţinere din partea sponsorilor.

Rezultatele atrag atenţia

Branduri precum Dorna, Rexona, Banca Transilvania, Dedeman, Avon, dar şi giganţi precum Nike, Wilson sau Hublot sunt pe lista de sponsori ai Simonei Halep. Iar la nivel internaţional, marii jucători sunt „vânaţi“ de companii pentru a fi imaginea brandurilor pe care le reprezintă.

La nivel local însă, susţinerea pentru sport este mică, atât din partea statului, cât şi din partea companiilor, iar părinţii sau antrenorii merg către branduri pentru a primi sprijin.

„Sunt unul dintre sportivii care nu a avut resurse financiare foarte mari de la familie şi am avut persoane care m-au susţinut când eram tânăr, în jurul vârstei de 15 ani. Destul de rar vin companiile către noi, în principiu cade pe mine, pe noi treaba aceasta, să mai căutăm, să vorbim cu oamenii şi să le arătăm sportivii, proiectul, să-i îndemnăm să investească în sport sau să ajute unde se poate“, a spus pentru ZF Victor Hănescu, unul dintre cei mai mari tenismeni ai României. El are Academia Victor Hănescu, unde ajung copiii pentru a învăţa primii paşi în lumea tenisului.

Şi Mihaela Gioană, antrenoare în cadrul Tenis Club 2000, Academia Sever Dron, crede că dacă până la 16 ani un jucător de tenis poate fi susţinut, cu eforturi, de către familie, ulterior este nevoie de un sponsor pentru a susţine activitatea sportivă.

„Sunt foarte rare aceste sponsorizări, legea nu este bine pusă la punct astfel încât cei care ar putea să ajute sportivii să fie cumva încurajaţi să facă lucrul acesta. Părinţii trebuie să depună nişte eforturi susţinute să poată găsi sponsori care să investească. Doar cei foarte buni primesc, dar sunt foarte mulţi copii talentaţi care sunt nevoiţi să renunţe pentru că nu au timp suficient sau nu au ajuns la nivelul la care să îşi arate potenţialul. Neavând aceste resurse, practic li se anulează şansele încă din faza de început“, a spus Mihaela Gioană.

Ea a dat exemplul unei tinere care învaţă într-un colegiu din Statele Unite, iar copiii sunt încurajaţi să facă sport şi sunt organizate competiţii la nivel de colegiu, unde pot fi remarcaţi de investitori. „Dacă nu faci parte din primii 100 de sportivi, practic vii cu bani de acasă să poţi participa la turnee“, mai spune Mihaela Gioană.

 

Investiţii inspirate

Distribuitorul Macromex, unul dintre cei mai mari jucători din industria de produse alimentare din România pe segmentul de produse congelate şi refrigerate, îi susţine din 2019 pe înotătorul Robert Glinţă, iar din 2021 pe David Popovici, doi dintre cei mai mari tineri înotători ai României, cu rezultate excepţionale în ultimii ani.

„La Macromex punem accent pe sport şi pe beneficiile pe care ni le oferă. Printre colegii noştri şi chiar în conducerea Macromex sunt oameni pasionaţi de sport şi chiar foşti sportivi de performanţă. Însuşi proprietarul Macromex este înotător şi fost jucător de polo. Aşadar, înclinaţia noastră către sport, în general, şi înot, în particular, nu este chiar întâmplătoare. Înţelegem ce înseamnă sportul de performanţă şi ne dorim ca România să reuşească să îşi valorifice şi să îşi sprijine şi mai bine talentele, astfel încât să obţină performanţe din ce în ce mai bune în competiţiile naţionale şi internaţionale“, potrivit unui răspuns transmis de reprezentanţii Macromex.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet