Business sportiv

Business sportiv. Cum a reuşit un mic club sportiv din Băicoi să atragă companii mari ca sponsori? Lucian Mircescu a pornit clubul Aurora Băicoi pentru a încuraja copiii din comunitate să facă sport

29.03.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Aurora Băicoi, un mic club sportiv de rugbi din oraşul Băicoi, judeţul Prahova, a reuşit să strângă în jurul său o comunitate de copii şi tineri care fac sport în mod regulat, iar unii dintre ei au reuşit să atingă şi înalta performanţă. Povestea clubului a pornit de la pasiunea lui Lucian Mircescu pentru rugbi, un sport care, spune el, reuşeşte să creeze spiritul de echipă mai mult decât oricare altul.

„Există foarte puţin individualism în acest sport. Cu greu reuşeşti să te remarci într-o echipă de rugbi. Dacă îţi faci treaba bine, înseamnă că a mers bine mecanismul întregii echipe. Aici trebuie să câştigi teritoriu şi fără colegii tăi nu poţi. În contextul ideilor sociale pe care încercăm noi să le promovăm la club, rugbiul pare cel mai potrivit. Este un spaţiu relativ gol de egoism şi vanităţi individuale”, spune Lucian Mircescu.

El a urmat cursuri de politici sociale în Olanda, iar după terminarea facultăţii a obţinut un contract de consultanţă în cadrul Unicef în Italia, iar acolo a aprofundat ideea de incluziune socială prin sport. După ce s-a întors în România, Lucian Mircescu şi-a dorit să pornească un club sportiv prin care să promoveze ideea de incluziune socială prin sport pentru copiii din Băicoi, oraşul său natal.

Pasiunea pentru rugbi exista, însă nu şi pregătirea necesară pentru a deschide şi conduce un astfel de club. Lucian Mircescu a urmat câteva cursuri puse la dispoziţie de Federaţia Română de Rugbi, ceea ce i-a permis să intre în şcolile din oraş pentru a putea atrage copiii la clubul său. Primul antrenament al clubului a avut loc în 2011.

„La început, antrenamentele le-am ţinut pe un stadion de fotbal, în spatele porţilor, nu aveam voie să stăm nici pe gazon în prima fază. Am reuşit chiar la primul antrenament să aducem 20 de copii, am avut sprijin şi din partea unor oameni de rugbi, care au venit la prima sesiune de mers prin şcoli. Am avut circa 20-30 de copii timp de jumătate de an, iar apoi a crescut foarte mult numărul acestora şi a trebuit să ne mutăm pe un alt stadion, care era abandonat la momentul respectiv. Nu se mai jucase nimic de 10-11 ani acolo. Am reuşit să igenizăm puţin şi am reuşit să începem antrenamentele acolo”, povesteşte Lucian Mircescu.

Însă baza sportivă avea nevoie de lucrări ample de renovare pentru a fi un mediu potrivit pentru copii, astfel că Lucian Mircescu a reuşit să atragă câteva companii din oraş ca sponsori, însă banii veniţi de la aceştia nu au fost suficienţi. De asemenea, clubul sportiv a reuşit să atragă bani şi de la Petrom, însă nu o sumă semnificativă pentru a fi de ajuns în renovarea stadionului.

Lucian Mircescu, fondator, Aurora Băicoi: Sportul în sine, prin ceea ce îi propune copilului mai târziu, îl ajută la creşterea şanselor de a avea standarde de viaţă mai bune. Adică vii la rugbi, arăţi că poţi să faci ceva pe teren, apoi îţi continui studiile la un liceu sportiv.

„Am reuşit să aducem oameni voluntari la noi şi am făcut o zi de renovare a stadionului, prin care am reuşit să atragem şi promovare. Am mai mers la sponsori locali, una ne-a ajutat cu porţile, alţii cu vopsea şi tot aşa”, spune Lucian Mircescu.

Timp de doi ani clubul a lucrat la renovarea stadionului. Printre sponsorii care sprijină clubul sportiv se numără OMV Petrom, Enel, Wetterbest, Tissot, însă clubul sportiv nu a reuşit să strângă suma necesară pentru a acoperi toate costurile.

În scurt timp, clubul va lansa propriul magazin online prin care Lucian Mircescu speră să vândă diverse produse specifice clubului pentru a mai aduce un venit clubului. De asemenea, clubul a reuşit să acceseze fonduri europene prin care a achiziţionat un microbuz cu care le asigură transportul copiilor la antrenamente.

Astăzi, clubul reuşeşte să adune circa 100 de copii în fiecare an. Lucian Mircescu spune că una dintre provocările cu care s-a confruntat a fost tocmai să convingă părinţii şi copiii să se apuce de sport şi să vină la antrenamente în mod regulat.

Principalul obiectiv al clubului a fost de a susţine copiii să facă sport, chiar şi acolo unde aceştia nu îşi permiteau din punct de vedere financiar.

„Totul face parte dintr-o agendă socială, nu suntem ONG, însă partea de sport e foarte importantă. Sportul în sine, prin ceea ce îi propune copilului mai târziu, îl ajută la creşterea şanselor de a avea standarde de viaţă mai bine. Adică vii la rugbi, arăţi că poţi să faci ceva pe teren, apoi îţi continui studiile la un liceu sportiv, unde ai masă, cazare şi probabilitatea de abandon şcolar este mult mai mică”, explică el.

Clubul a reuşit să atragă copii şi din localităţile din jurul oraşului, cărora le asigură transport şi o masă la antrenamente. Mai mult, unii dintre foştii sportivi ai clubului au reuşit să câştige bani din rugbi, devenind antrenori sau arbitri pentru juniori.

Lucian Mircescu este de părere că statul ar trebui să se concentreze mai mult pe sportul de masă şi componenta acestuia de incluziune socială. Cu un sistem bine pus la punct, multe probleme sociale şi economice din zonele rurale ar putea fi ameliorate.

Pe lângă partea socială, clubul reuşeşte să pregătească şi sportivi de performanţă, care au ajuns la marile cluburi de rugbi din ţară.

Bugetul anual al clubului este de 50.000 euro, însă, de multe ori, nu este suficient pentru a acoperi costurile operaţionale. De a creşte numărul copiilor, care implică costuri mai mari, nici nu poate fi vorba, spune Lucian Mircescu.

„Un club sportiv depinde de antrenori, care să îţi vină în mod constant, să se ocupe într-o manieră competentă de copii. Dacă eu mă duc  la un sponsor şi îi spun că am nevoie de bani ca să plătesc antrenorii, el îmi va spune că nu e sustenabil. Cu acei bani, pot să ţin un antrenor patru ani, vor trece câteva generaţii de copii, se consumă un ciclu educaţional, mai sustenabil de atât nu se poate. Ei preferă să cumpere echipamente sau să investească în infrastructura sportivă”, spune el.

Lucian Lucian Mircescu îşi doreşte să atragă mai mulţi bani pentru a putea creşte numărul copiilor, însă, admite şi el, e o provocare foarte mare.

Printre sponsorii care sprijină clubul sportiv se numără OMV Petrom, Enel, Wetterbest, Tissot. Bugetul anual al clubului se ridică la doar 50.000 de euro.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet