Business sportiv

Business sportiv. Nume româneşti în terenul sporturilor internaţionale. Cei mai mari sportivi români nu doar că au dus România pe cele mai înalte podiumuri, dar au atras şi cele mai mari companii alături de ei. Cum au devenit sportivii adevărate branduri?

03.12.2023, 15:37 Autor: Miruna Diaconu

De cele mai multe ori, singurele lucruri pe care le ştiu străinii despre România sunt Dracula, Hagi şi Nadia. Dacă primul este un personaj fictiv inspirat din Vlad Ţepeş, ceilalţi doi au scris istorie în sporturile care i-au consacrat. Lista este completată, în ultimii ani, de Horia Tecău, Simona Halep, David Popovici, numele româneşti care au dus tricolorul pe cele mai înalte podiumuri şi pe cele mai importante terenuri.

Rezultatele obţinute de aceşti sportivi au creat din numele lor adevărate branduri, care au atras marile companii să îi sponsorizeze. Mai mult, chiar şi după retragerea unora dintre aceşti sportivi, marile companii au continuat să se asocieze cu numele acestora, pentru brandul pe care sportivii l-au creat şi menţinut de-a lungul timpului.

 

Gheorghe Hagi

De-a lungul timpului, Gheorghe Hagi sau Gică Hagi a fost supranumit de către fani în multe feluri care să exprime talentul cu care a fost înzestrat la fotbal, însă Hagi a rămas numele emblematic al fotbalului românesc. Este considerat cel mai mare fotbalist român din toate timpurile, fiind şi cel mai bun marcator, cu 35 de goluri, alături de Adrian Mutu.

A jucat pentru naţionala României la trei campionate mondiale, în 1990, 1994 şi 1998, dar şi la trei campionate europene, în 1984, 1996 şi 2000. A jucat pentru Farul Constanţa, Sportul Studenţesc, Steaua, Real Madrid, Brescia, Barcelona şi Galatasaray. După retragerea din fotbal, Hagi a fondat clubul de fotbal Viitorul Constanţa, cât şi Academia de Fotbal Gheorghe Hagi.

Chiar şi după retragerea de pe teren, Hagi dovedeşte că poate să facă performanţă. Farul Constanţa a câştigat anul acesta titlul de campioana României, iar Academia de Fotbal Gheorghe Hagi pregăteşte unii dintre cei mai buni fotbalişti.

Gheorghe Hagi reuşeşte şi astăzi să atragă companiile mari, fie pentru campanii de promovare în care este implicat doar el, fie pentru sponsorizarea Farului Constanţa şi a Academiei de Fotbal Gheorghe Hagi. Banca Transilvania, OMV Petrom, Superbet şi Pepsi sunt doar câteva dintre companiile care l-au susţinut pe Hagi în activitatea sa.

 

Simona Halep

Simona Halep a fost numărul 1 în tenisul mondial feminin. A ajuns pe prima poziţie în clasamentul mondial WTA, între 2017 şi 2019. Simona Halep a fost în 2017 şi 2018 pe primul loc în lume în clasamentul WTA. Ea a câştigat turneele de Grand Slam de la Roland Garros, în 2018, şi Wimbledon, în 2019. De-a lungul timpului, Halep a câştigat 24 de titluri WTA la simplu şi a ajuns în 18 finale, fiind cea mai titrată jucătoare de tenis din istoria României.

Brandul Halep a atras după sine nume mari din businessul românesc şi internaţional. Halep a fost susţinută de-a lungul timpului de Nike, Dedeman, Rexona, BMW, Mercedes, Dorna, Banca Transilvania şi alţii.

În prezent, Simona Halep nu mai poate juca la marile competiţii internaţionale din cauza scandalului de dopaj, iar Agenţia Internaţională pentru Integritatea Tenisului (ITIA) a suspendat-o provizoriu pe româncă. Până la soluţionarea dosarului, jucătoarea nu va putea participa la competiţii. În pofida scandalului în care este implicată, Simona Halep atrage în continuare companii alături de ea, precum Banca Transilvania, care a lansat campania Drumul greu te duce mai departe, unde sunt implicaţi mai mulţi sportivi, printre care şi Halep.

„Drumul greu e să continui, chiar dacă nu ştii unde duce. Şi înseamnă să lupţi chiar atunci când pare că nu câştigi. Nu e uşor, dar trebuie să fac faţă“, spune Simona Halep în cadrul campaniei.

 

Nadia Comăneci

Nadia Comăneci a făcut istorie în gimnastica internaţională, fiind prima gimnastă din lume care a primit nota zece într-un concurs olimpic de gimnastică. În cariera sa de sportivă, Comăneci a câştigat cinci medalii olimpice de aur şi este considerată a fi una dintre cele mai bune sportive ale secolului trecut, cât şi una dintre cele mai bune gimnaste ale lumii.

Nadia Comăneci s-a retras din sport în 1984 şi a încheiat cariera sportivă cu 24 de medalii câştigate la Jocurile Olimpice, campionate mondiale şi campionate europene, dintre care 16 medalii de aur.

În 1993, a devenit primul sportiv român inclus în memorialul International Gymnastics Hall of Fame.

De asemenea, Nadia Comăneci a înfiinţat o fundaţie care îi poartă numele şi care are ca obiectiv să dezvolte programe prin care să sprijine tinerii sportivi dornici să atingă cele mai ambiţioase standarde de performanţă.

De-a lungul timpului, Nadia Comăneci a încheiat parteneriate cu BRD, Dormeo, Banca Transilvania şi alţii, atât în nume personal, cât şi pentru fundaţia pe care o conduce.

 

Horia Tecău

Horia Tecău este un fost jucător român de tenis de câmp specializat în jocul de dublu. A fost de trei ori campion de Grand Slam, câştigând campionatele de la Wimbledon, în 2015, US Open, din 2017, alături de Jean-Julien Rojer la dublu masculin, şi Australian Open, în 2012, cu Bethanie Mattek-Sands la dublu mixt. El a reuşit să mai ajungă la cinci finale de Grand Slam, la campionatul de la Winbledon din 2010, 2011 şi 2012 şi la Australian Open, în 2014 şi 2016.

Tecău a câştigat 38 de titluri de dublu la Turneul ATP, inclusiv trei la nivelul Masters 1000. Totodată, a câştigat medalia de argint la Jocurile Olimpice din 2016 de la Rio de Janeiro, alături de Florin Mergea.

De-a lungul timpului, Tecău a încheiat parteneriate cu Lidl, BMW, Head & Shoulders, Wilson, Mastercard şi alţii. Recent, Horia Tecău a încheiat un parteneriat cu Banca Transilvania pentru campania Drumul greu te duce mai departe.

„Drumul greu este să ceri de la alţii cât ai cerut de la tine însuţi. Vreau să îi fac să creadă în ei aşa cum am crezut şi eu în mine“, spune Tecău în cadrul campaniei.

 

David Popovici

David Popovici este, probabil, sportivul momentului, care a reuşit să doboare recorduri peste recorduri şi să ducă România pe cele mai înalte podiumuri încă de la o vârstă fragedă. Popovici este campion mondial şi european în 2022 la 100 de metri şi la 200 de metri în stil liber. El a devenit cel mai tânăr campion mondial la proba de 200 m liber masculin şi unul dintre cei mai tineri campioni mondiali masculin din istoria înotului. Popovici deţine recordul mondial la seniori şi la juniori la proba de 100 m liber, precum şi recordul mondial la juniori la 200 m liber.

La prima sa prezenţă a sa la campionatele mondiale de seniori, Popovici, deşi junior, a devenit primul înotător român care a cucerit aurul mondial la seniori şi cel mai tânăr campion mondial din istoria nataţiei.

În mai puţin de trei luni, din iunie şi până în septembrie 2022, el a cucerit 13 medalii, dintre care 4 de aur la seniori, la patru dintre cele mai importante competiţii de înot din lume - mondialele de seniori de la Budapesta (iunie), europenele de juniori de la Otopeni (iulie), europenele de seniori de la Roma (august), Mondialele de juniori de la Lima (august - septembrie).

David Popovici nu doar că a devenit un cel mai bun înotător român, dar rezultatele sale au făcut din numele său un brand, ceea ce a atras parteneriate cu Arena, Edenia şi Raiffeisen Bank.

 

Sportul românesc la 105 ani de România

România are în palmares 309 medalii olimpice, dintre care 90 de medalii de aur, 97 de medalii de argint şi 122 de bronz. România a obţinut medalii olimpice la sporturi precum atletism, box, canotaj, echitaţie, gimnastică artistică, gimnastică ritmică, haltere, handbal, înot, judo, caiac-canoe, lupte, scrimă, tenis şi tir sportiv.

Peste jumătate dintre români nu au practicat niciodată activităţi fizice şi mai puţin de două persoane din zece practică un sport în mod regulat, conform datelor Comisiei Europene. După Bulgaria, România stă cel mai prost în regiune şi comparat cu Franţa, Germania, Spania sau Italia la practicarea sportului.

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la numărul angajaţilor din domeniul sportiv. În România, doar 0,21% dintre angajaţii la nivel naţional lucrează în domeniul sportiv în 2022, potrivit datelor Eurostat. Mai bine decât noi, însă tot pe ultimele locuri în clasament, stau Bulgaria, cu 0,31%, şi Polonia, cu 0,44%.

România se află pe locul 2 în UE la producţia de biciclete. Pe plan local, în 2022, au fost realizate aproape 2,6 milioane de biciclete, adică 17,7%  din totalul vehiculelor pe două roţi produse în UE, arată o analiză a Comisiei Europene.

Numărul companiilor active în fabricarea de articole sportive din România a ajuns în 2020 la 69, potrivit datelor Eurostat, în scădere faţă de anul 2019, când erau 73 de businessuri în această industrie. În regiunea Europei Centrale şi de Est, România şi Bulgaria ocupă ultimele locuri, în timp ce în ţări precum Polonia, Cehia, Ungaria sunt sute de producători de articole sportive.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet