Business sportiv

#superstories. Business sportiv. Pariul ZF pe pe viitorii campioni. Luca Savu, automobilism, 15 ani: În motorsport, chiar dacă eşti copil, te loveşti de momente în care trebuie să iei decizii singur, în fracţiuni de secundă, fără să poţi cere ajutorul nimănui

14.04.2023, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

Luca Savu este unul dintre cei doi tineri români care au participat la Formula 4, competiţie organizată în această lună în Franţa, şi, de asemenea, este şi cel mai tânăr participant la această competiţie. Pasiunea pentru automobilism i-a fost insuflată de părinţii săi, tatăl său fiind Horaţiu Savu, un cunoscut pilot de raliuri, iar mama sa, Laura Savu, este fondatoare a Woman Rally, o competiţie de automobilism dedicată femeilor.

 

1. Ce te-a atras la acest sport? Părinţii tăi ţi-au insuflat pasiunea pentru automobilism?

Categoric da, părinţii mei au avut influenţă asupra decizei mele de a practica motorsportul. Ţînând cont că tatăl meu era pilot de raliuri când eu eram copil, am avut şansa de a-mi petrece timpul printre motoare şi maşini.

Mi-a plăcut întotdeauna să mă urc la volan şi să mă prefac că pilotez.

Mai mult de atât, mă bucur că am avut mereu şi susţinerea mamei mele, pentru că şi ea înţelege şi este pasionată de acest sport, practicând, la rândul ei, kartingul 10 ani.

 2. La ce vârstă ai început să practici automobilismul?

Am început automobilismul sportiv cu puţin timp înainte de a împlini 14 ani. Dar, prima dată m-am urcat într-un kart la vârsta de 5 ani, când am făcut primele ture în kartodromul din Cluj, unde am şi învăţat să conduc. La vârsta de 7 ani am început să practic kartingul de performanţă.

 3. Cum ai ajuns să practici acest sport?

Totul a început când părinţii mei, fiind amândoi pasionaţi de motorsport,  m-au dus la karting şi mi-a plăcut atât de mult, încât toată ziua îmi doream să mă dau cu kartul.

4. Ce te-a motivat să mergi mai departe şi să faci performanţă în acest sport?

Efortul depus, munca şi pasiunea care au făcut să apară şi rezultatele, m-au motivat din ce în ce mai mult să continui şi să fac performanţă, căutând să fiu din ce în ce mai bun. Chiar dacă este un sport greu, mă bucur că am avut mereu suţinerea şi ajutorul familiei. Şi să nu uităm nici de echipă,  deoarece fără o echipa bună alături nu poţi face performanţă. 

5. Cât costă să practici acest sport şi care sunt principalele cheltuieli?

Se ştie că automobilismul este un sport foarte costisitor, pentru că necesită material de concurs, tehnologie şi echipă. În acest sezon, în care particip în două campionate, cel de Formula 4 din Franţa şi cel de Radical din România, voi avea nevoie de minim 200.000 de euro. Le mulţumesc părinţilor şi sponsorilor, pentru că fără ei nu aş fi putut fi aici.

6. La ce club eşti înscris?

De când mi-am început cariera în motorsport şi până în prezent sunt legitimat la clubul sportiv Savu Racing, un club sportiv cu o vechime de peste 20 de ani al cărui preşedinte este tatăl meu, Horaţiu Savu.

7. Care a fost drumul tău în automobilism şi cât de dificil a fost?

Am început kartingul de performanţă la vârsta de 7 ani, când am debutat în Campionatul Naţional de Karting, câştigând titlul de Vicecampion Naţional la categoria de vârstă cea mai mică. Au urmat apoi 7 ani pe care i-am petrecut în lumea kartingului, participând la numeroase curse, atât în ţară, cât şi în afara ţării. Participările repetate pe circuitele din Italia m-au ajutat să mă afirm în anul 2020, când am reuşit să obţin Pole Position la WSK (World Series Karting) în Italia, la categoria Mini, unde au fost prezenţi peste 135 de piloţi. Tot în anul 2020 am obţinut şi titlul de Campion Naţional la Karting, la clasa Mini, în România. În anul 2022, am decis să trec de la karting la maşini şi am participat simultan în două Campionate din România: Romanian Endurance Series cu o Dacia Logan, respectiv la Radical Romanian Cup la categoria SR1.  Evoluţia mea a fost una spectaculoasă într-un timp relativ scurt. Am câştigat în a doua parte a Campionatului Radical Romanian Cup toate cursele şi astfel am obţinut titlul de Campion Naţional, fiind totodată şi cel mai tânăr participant la această competiţie. Pentru că visul meu e să ajung în Formula 1, anul acesta am făcut un salt uriaş. Datorită rezultatelor de până acum, am fost acceptat la Formula 4 din Franţa, într-un campionat organizat de Academia Federaţiei Franceze de Automobilism Sportiv cu 26 de piloţi din 11 ţări, fiind şi aici cel mai tânăr pilot, 15 ani şi o lună. După câteva antrenamente şi cursuri premergătoare începerii Campionatului de Formula 4, în weekend-ul care a trecut a avut loc prima cursa la Nogaro, pe circuitul Paul Armagnac.

8.  Cum reuşeşti să te ocupi şi de şcoală şi de sport?

Eu consider că este important să ai un echilibru sănătos între şcoală şi sport şi să te dedici în egală măsură ambelor. Acest echilibru poate ajuta la menţinerea unei stări bune de sănătate şi la îmbunătăţirea performanţelor în ambele domenii.

Tratez cu seriozitate atât şcoala, cât şi sportul  şi asta cred că mă ajută să mă descurc bine în ambele domenii.

9. Eşţi cel mai tânăr participant la Formula 4, ce avantaje şi dezavantaje îţi aduce acest lucru?

Fiind cel mai tânăr pilot aduce avantaje şi dezavantaje, dar trebuie să maximizăm avantajele şi să lucrăm ca să depăşim dezavantajele pentru a deveni un pilot de succes.

Un avantaj important este că echipele de top caută cei mai tineri piloţi care au potenţial şi talent.

Un dezavantaj este maturitatea fizică pentru că cei mari au mai multă forţă, sunt mai dezvoltaţi fizic şi mental, dar, mergând la sală şi urmând nişte programe de coaching mental pentru sportivi, pot să fiu şi eu ca ei.

10.  Câtă muncă presupune acest sport şi cât talent?

Sporturile cu motor presupun o mulţime de muncă şi pregătire pentru a deveni un sportiv de performanţă. Este nevoie de o cantitate semnificativă de antrenament fizic şi mental pentru a obţine abilităţile necesare şi pentru a putea concura la nivel înalt în astfel de sporturi.

În ceea ce priveşte talentul, acesta este o parte importantă a succesului în sporturile cu motor. Competitorii care au un simţ puternic al echilibrului, o coordonare bună şi o capacitate de a lua decizii rapide au avantajul de a se descurca mai bine în astfel de sporturi.

Cu toate acestea, talentul nu este suficient pentru a ajunge la vârf în sporturile cu motor. Este necesară o pregătire intensă şi o muncă susţinută pentru a ajunge la nivelul de performanţă necesar pentru a concura la nivel profesional.

 11. Cum a fost experienţa de la Formula 4 pentru tine?

În weekend-ul care a trecut a avut loc prima cursa la Nogaro, pe circuitul Paul Armagnac. Am avut o prestaţie excelentă, reuşind să obţin locul 10 în calificări. În cadrul competiţiei de la Nogaro s-au desfăşurat 3 curse. În prima cursă am luat startul de pe locul 10. Un start extraordinar care m-a ajutat să ajung încă din primul viraj pe locul 8. După o luptă strânsă cu un alt pilot, am reuşit să termin cursa pe locul 9. Pole Position-ul a fost însă pentru mine, cireaşa de pe tort la competiţia de Formula 4. Datorită particularităţilor acestui Campionat, în cea de-a două cursă, ordinea de start este inversată pentru primii 10 calificaţi. Pentru că am obţinut locul 10 în calificări, am trecut în Pole Position, fapt neaşteptat pentru prima mea participare la Formula 4. Plecând de pe primul loc, cu un start nu la fel de reuşit ca în prima cursă, am reuşit să păstrez locul 3 până în ultimul tur, când am avut oportunitatea să depăşesc şi să trec pe locul 2. Am fost însă acroşat şi scos de pe circuit de către concurentul pe care doream sa îl depăşesc, acesta având de fapt o defec·π≠iune tehnică la maşină, fapt care m-a făcut să pierd 3 locuri şi să termin cursa pe locul 5, pierzând podiumul la mustaţă. Chiar dacă am pornit la drum cu multe necunoscute în ceea ce priveşte cursele de Formula 4, m-am întors acasă cu primele 8 puncte câştigate, fiind în acest moment pe locul 9 în clasamentul general al Campionatului de Formula 4.

 12.  Care sunt obiectivele tale ca sportiv?

Obiectivul meu principal este să ajung în Formula 1, dar până atunci îmi doresc să ajung pe podium anul acesta în Formula 4 şi chiar pe cea mai înaltă treaptă a podiumului.

13. Cum te-a ajutat automobilismul  în toţi aceşti ani? Ce ai învăţat din acest sport?

Pe parcursul anilor, am devenit mai ambiţios, mai serios, mai competitiv. În motorsport, chiar dacă eşti copil, te loveşti de momente în care trebuie să iei decizii singur, în fracţiuni de secundă, fără să poţi cere ajutorul nimănui.

Odată cu apariţia rezultatelor, am căpătat mai multă încredere în mine, fapt care mi-a ajutat inclusiv la şcoală, m-a ajutat să merg mai departe când m-am lovit de anumite situaţii grele.

Interacţiunea cu foarte mulţi copii şi adulţi din foarte multe ţări la competiţiile din Italia, dar şi din România, m-a ajutat să îmi dezvolt abilităţile de comunicare şi să îmi fac mult mai uşor prieteni.

Totodată, am mai învăţat că rezultatele meritorii se pot obţine doar prin muncă în echipă.



 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet