Cele mai responsabile companii

ZF Cele mai responsabile companii din România. Codruţ Nicolau, Edenred România şi Benefit Systems: „Deservim 1,7 milioane de salariaţi din România“

05.08.2022, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Codruţ Nicolau, directorul general Edenred România şi Benefit Systems, este de părere că modul clasic de business, axat pe profit, şi-a arătat limitele şi suntem în proces de tranziţie spre modelul de dezvoltare sustenabilă a afacerilor şi pe piaţa locală.

„Modul clasic de a face business, care presupunea doar urmărirea pro­fitului, şi-a arătat, de-a lungul timpu­lui, limitele şi a produs dezechilibre în zona socială şi de mediu“, a spus Codruţ Nicolau, director general al Edenred România şi Benefit Systems, în cadrul celei mai recente ediţii a emisiunii Cele mai responsabile com­panii din România. În momentul de faţă, crede el, este mult mai important, atât pentru mediul de business, cât şi pentru generaţiile viitoare, ca profitul să nu mai fie singurul indicator pe care o companie să-l urmărească, ci alături de acesta să se regăsească şi indicatori de mediu sau proiecte sociale, dar şi un alt mod de a eficientiza resursele umane sau financiare.

„Suntem într-un proces lent, dar ireversibil, de modificare a felului în care se face business. Modul clasic, ca­pi­talist de a se face business presu­pu­nea exclusiv urmărirea profitului. Cred că modelul acesta şi-a arătat limi­tele şi, din păcate, pentru că a devenit modelul majoritar de a face business în ultimii 20 de ani, a şi produs o serie de necazuri în zona de mediu şi dez­echilibre în zona socială, fără să aibă niciun fel de respon­sa­bilitate privind resursele pentru viitor. Modelul de dez­voltare sustenabil propune o alter­nativă în care în mod evident profitul este în continuare indicatorul care arată performanţa companiei, însă felul în care facem business încearcă să ţină cont nu doar de acţionari, ci de toţi ceilalţi stakeholderi care sunt relevanţi pen­tru o companie - angajaţi, furnizori, clienţi. Avem o altă res­pon­sabilitate acum asupra felului în care cheltuim resursele - umane, financiare, de mediu -, astfel încât generaţiile vii­toare să nu fie lăsate pe dinafară. Sus­tenabilitatea are legătură nu neapărat cu ceea ce faci astăzi, ci cu impactul în viitor a ceea ce faci astăzi“, a spus Codruţ Nicolau.

Edenred este o companie ce oferă beneficii extrasalariale, care deser­veşte 1,7 mil. salariaţi din România, Prin proiectele sociale, adaugă el, com­pania ajunge la aproximativ 1,3 milioane de oameni în România.

În România, Edenred are trei companii: Benefit Systems, care oferă o aplicaţie de beneficii extrasalariale şi un econsistem de carduri pentru salariaţi, UTA România, în care Edenred are doar o parte din acţionariat şi care asigură o serie de carduri de mobilitate şi Edenred Digital Center, un hub digital cu circa 200 de IT-işti, care deservesc întregul ecosistem Edenred la nivel mondial.

„Ce facem noi intră în două categorii: pe de-o parte, carduri, platforme, aplicaţii, care îmbunătăţesc viaţa salariaţilor din România, indiferent dacă sunt angajaţi la o multinaţională sau la cel mai mic SRL şi, pe de altă parte, cardurile care vin în sprijinul categoriilor defavorizate, indiferent dacă vorbim de bătrâni, copii sau familii puternic afectate“, a subliniat directorul general al Edenred.

În tot acest ecosistem, prezenţa proiectelor sociale este puternic simţită. Codruţ Nicolau susţine că, de 25 de ani, de când Edenred este prezent în România, felul în care se face business urmăreşte trei verticale mari - people, planet şi progress -, iar toate proiectele de CSR realizate de companie urmăresc şi ele aceste direcţii.

Prin intermediul celor trei mai verticale, explică directorul general al Edenred, se urmăresc aspecte precum amprenta de carbon, realizarea de proiecte care acoperă zona de nutriţie şi alimentaţie sănătoasă, dar şi partea de evitare a risipei alimentare sau diversitatea şi incluziunea.

Un studiu recent, îşi aminteşte el, arăta că circa 30-40% din mâncarea pe care o cumpărăm este aruncată, iar de cele mai multe ori, deşeurile ajunse la groapa de gunoi se ard şi poluează, deşi unii oameni sunt în nevoie şi ar beneficia de produsele respective. „Risipa alimentară este un fenomen general, destul de mare în ţările care, pe de-o parte, au o putere de cumpărare mai mare, dar în acelaşi timp care au şi această determinare de a se gândi la consecinţele aruncării mâncării. Cred că se pot face foarte multe în România în acest sens la nivel legislativ şi de aplicare.“

Codruţ Nicolau crede că este foarte important ca orice angajat al unei companii să se implice în proiectele sociale şi de mediu.

În general, detaliază el, toată lumea funcţionează pe principiul puterii exemplului şi dacă de la nivelul de board al companiei se tratează lucrurile legate de responsabilitatea de mediu, socială sau de felul de guvernanţă, atunci importanţa acestui tip de proiecte va fi transmisă şi celorlalţi angajaţi.

„Suntem într-un proces, mai avem enorm de multe lucruri de făcut, iar acest proces este unul de conştientizare la toate nivelurile; puterea exemplului poate să funcţioneze la orice nivel“, a adăugat acesta.

Dimensiunea companiei, atunci când vine vorba despre proiectele sociale, consideră el, este relevantă doar în ceea ce priveşte numărul de persoane influenţate. Însă, în rest, orice companie, indiferent de dimensiune, poate începe să facă paşi în această direcţie.

Un lucru interesant pe care Codruţ Nicolau l-a observat în cazul Edenred, atunci când sunt recrutaţi noi angajaţi, este că oamenii care vin la interviu dau mult mai multă importanţă chestiunilor legate de ESG şi nu sunt interesaţi doar de un loc de muncă, ci şi de semnificaţia muncii pe care o fac şi impactul pe care îl generează zi de zi. Cei mai preocupaţi de subiectul ESG, susţine el, sunt tinerii şi copiii, care află despre protejarea mediului sau echitatea socială mult mai repede, întrucât nu mai au acces doar la informaţiile din piaţa românească, astfel că sunt în permanenţă conectaţi la toate trendurile la nivel mondial. Directorul general al Edenred crede că România este într-un proces de transformare în ceea ce priveşte sustenabilitatea, iar stadiul actual nu ar trebui să fie privit ca o descurajare, ci ca o stimulare de a continua în această direcţie. „Cred că procesul este în curs, suntem pe drum. Perspectiva de a avea profit într-un viitor în care nu mai există resurse sociale sau de mediu este inutilă. Din cauza faptului că plecăm de la o situaţie nu neapărat consolidată, se poate genera un impact vizibil, care să te stimuleze să continui în direcţia asta“, a conchis el.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Business Magazin și Lidl