Companii

20 de ani de capitalism - Tiriac: Guvernul ar trebui sa dea drumul la infrastructura chiar cu riscul sa injumatateasca salariile. Fara infrastructura, tara asta nu are viitor

Tiriac:  Guvernul ar trebui sa dea drumul la infrastructura chiar cu riscul sa injumatateasca salariile. Fara infrastructura, tara asta nu are viitor
21.09.2009, 00:00 60

"Anul trecut am facut 1,4 miliarde euro, desi estimasem 1,8miliarde euro. Anul asta un miliard, un miliard o suta", a afirmatTiriac in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani", transmisa duminica dePRO TV la ora 10:00 am. Tiriac este unul dintre cei mai discretiantreprenori de pe piata locala, iesirile sale in presa fiindmarcate de evenimente precum demararea de catre Ford a productieila Craiova. In ultima perioada insa figura vizibila din cadrulholdingului Tiriac a fost fiul acestuia Ion Alexandru.
La inceputul anilor '90, recent intors in tara, Tiriac incepe perand mai multe afaceri grupate mai tarziu sub umbrela TiriacHoldings. Numele sau era legat pana la acea data de lumeatenisului, castigand in urma cu 40 de ani turneul RolandGarros.
"Atunci cand stii ca pierzi poti spune: Astazi stiu ca am facut totce am putut, dar maine voi putea mai mult (...) Astazi esti dragultuturor, dar maine lumea va placea pe altul. Trebuie sa stii sapierzi pentru ca asa vei fi trezit la realitate", spune omul deafaceri.

A mizat pe banci in anii '90
Printre primele sale afaceri s-au aflat Banca Tiriac si AutoRom,care devine importatorul exclusiv al Mercedes Benz pe piata locala,iar apoi importator al tuturor marcilor detinute de grup. De-alungul anilor '90, Tiriac a mai investit in asigurari, leasing,insa a deschis si primul magazin Metro, in colaborare cu grupul deretail nemtesc. Astazi grupul Tiriac Holding cuprinde Tiriac Auto,Tiriac Imobiliare, Tiriac Leasing, Tiriac Air, precum si alte firmemai mici, in care Ion Tiriac este actionar.
Cel mai important business este cel auto, cei patru importatori dincadrul Tiriac Holdings, Romcar (Ford), Hyundai Auto Romania,Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si M Car Trading au avutcumulat un business de aproape 600 mil. euro in 2008 potrivitdatelor de la Ministerul de Finante. Businessul total din auto,alcatuit din cei patru importatori plus reteaua de dealeriTiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri de peste un miliard de euro, depasind Porsche Romania.
Tiriac detine si 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prinintermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca estecontrolata de grupul italian UniCredit.

Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainteprea mult
Omul de afaceri care si-a construit bugetul pentru anul viitor laun curs de 4,5 lei/euro, sustine ca, in trecut, supraevaluareamonedei nationale a condus la o depreciere brusca a acesteia,lovind populatia, dar si companiile.
"Dupa parerea mea, leul a fost foarte repede si foarte multsupraevaluat, dar a inceput sa o ia in jos, pe spinarea populatiei,lovind si in noi (companiile - n.r.) care importam", a explicatTiriac, in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani" de la Pro TV.
El vede mai degraba o depreciere a monedei nationale in urmatoareaperioada, inainte ca aceasta sa revina pe un trend ascendent.
"BNR incearca, si face bine ca incearca, sa franeze oarecum, sa nufie prea brusca (deprecierea - n.r.). Cursul de acum este, dupaparerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla ca leul sa se duca maijos, inainte ca sa se ridice din nou", spune Tiriac.
El afirma ca diferenta asta de schimb "ne-a mancat mult dinbusiness", si ca bancile au bani, dar nu stiu sa ii dea. Conformacestuia, orice institutie bancara care cere dobanzi mari lacredite este sinucigasa, pentru ca isi omoara clientii in acestfel.
"Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doardaca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile suntnegociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute,mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut laniveluri minim", afirma antreprenorul.
Ca rezolvare la actuala criza economica, Tiriac propune oferirea defacilitati tuturor celor care vor sa investeasca in Romania, pentruca investitiile raman in Romania. De asemenea, trebuie sa atragemfonduri europene "pana la ultimul cent, nu leu" pentru a iesi dincriza.
"Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte preamult", a declarat omul de afaceri, care este de parere ca a fost odezvoltare falsa deoarece toate investitiile imobiliare au fost detipul "Hit and Run" (da lovitura si fugi). " Nu a fost investitielucrativa, care sa se intoarca in economie", mai spune el.

Fara infrastructura, tara asta nu are viitor
Din cauza lipsei infrastructurii, Romania a pierdut investitiaMercedes, care ar fi creat 3.000 de locuri de munca.
"Eu stiam ca domnul Berceanu a spus, in urma cu cateva luni, ca dadrumul la autostrazi, cu orice risc (...) Dupa parerea meanecalificata, ar trebui sa dea drumul chiar cu riscul sainjumatateasca salariile, pentru ca, daca nu da drumul, o sa traimcu jumatatile astea de salarii inca 20 de ani. Fara infrastructura,tara asta moare in viitor", a mentionat Tiriac.
El este de parere ca "cineva mult mai destept decat mine ar trebuisa vina cu un plan Marshall si sa spuna: Mai fratilor din Europa,nu mai vrem sa pierdem fabrica Mercedes".
Estimarea lui Tiriac este ca la un an si un sfert dupa ce StateleUnite ies din criza, vom iesi si noi. "Luminita de la capatultunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca ai cazut de la etajul 1,nu de la etajul 20 cum a cazut Spania", a spus Tiriac.
Puternicul om de afaceri se tine departe de lumea politica, desirecunoaste ca a inceput sa primeasca oferte. Cu toate acestea,Tiriac sustine ca trebuie sa alegem pe cineva, din oferta care nise pune pe masa, si este de parere ca guvernul ar fi trebuit sa iamasuri nepopulare inca din ianuarie.

Uitati de salarii mari
"Guvernul acesta este un guvern care ma mira pe mine, pentru ca unguvern normal ar fi trebuit sa ia masuri nepopulare inca dinianuarie (...) nu trebuia sa se imprumute doar pentru a face fataunei situatii de moment, pentru ca va continua sa o faca pana nu vamai avea cum, a mentionat acesta.
Tiriac explica faptul ca este foarte greu sa guvernezi in coalitii,fiind nevoie de un singur partid care sa conduca tara
"Daca guvernul ar fi condus de un singur partid, acesta ar putealua toate deciziile importante fara a mai exista discutii.
Cu toate astea, nu poti sa mai ignori ca ai in spatele tausindicatele, care ar trebui sa fie intelegatoare ca in pusculitaatata este, ca nu poti da bani din alte sectoare pentru sustinereasalariilor (...) Guvernul trebuie sa ceara oamenilor sa uite degreve, de salarii mari", pentru a putea trece de criza, a completatIon Tiriac.
"Nu va bagati copiii sclavi, cu toate datoriile pe care le aveti!",a fost sfatul omului de afaceri.


Ce spune despre
Cursul de schimb:
Leul a fost foarte repede si foarte mult supraevaluat. Cursul deacum este, dupa parerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla caleul sa se duca mai jos, inainte ca sa se ridice din nou.
Creditare:
Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doardaca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile suntnegociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute,mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut la niveluriminime.
Politica:
Am spus mereu ca politica nu ma intereseaza. Am inceput deja saprimesc oferte, dar nu sunt interesat.
Iesirea din criza:
Luminita de la capatul tunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca aicazut de la etajul 1, nu de la etajul 20 cum a cazut Spania. La unan si un sfert dupa ce ies SUA din criza, vom iesi si noi.
Disponibilizari:
Dupa parerea mea, mai bine dai trei sferturi de salarii si ramantoti inauntru. Noi nu avem pusculita doamnei Merkel (cancelarulGermaniei - n.r.). Daca sindicatele si oamenii politici nu sunt instare sa gaseasca solutii atunci trebuie dati afara.
Sistemul de guvernare:
Este nevoie ori de un guvern national - ia-i pe toti de unde poti,uita de partide, nu da posturi pe partide, ci pe capacitati - oride un guvern minoritar, ca sa conduca tara cum trebuie si care sapoata fi ulterior tras la raspundere.
Modelul de business din Romania:
Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte preamult. Totul s-a dezvoltat pe principiul "Hit and Run" - "Dalovitura si fugi". Nu a fost o investitie lucrativa, care sa seintoarca in economie.

Imperiul lui Tiriac: sute de milioane de euro din auto,imobiliare, banci si asigurari

Un miliard de euro din auto

  • Cei patru importatori din cadrul Tiriac Holdings - Romcar(Ford), Hyundai Auto Romania, Premium Auto (Land Rover si Jaguar)si M Car Trading - au avut cumulat un business de aproape 600 mil.euro in 2008, potrivit datelor de pe Ministerul de Finante.
  • Businessul total din auto, alcatuit din cei patru importatoriplus reteaua de dealeri TiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri depeste un miliard de euro, depasind Porsche Romania.
  • Reteaua TiriacAuto comercialieaza pe piata locala noua marciauto, prin intermediul a 65 de magazine la nivel national.

Apartamente si un megaproiect

  • Tiriac Imobiliare a construit, alaturi de compania germanaLBBW, 350 de apartamente in cadrul proiectului Residenz dinChitila, unde in vara acestui an mai erau disponibile aproximativ200 de locuinte;
  • Cel mai ambitios proiect imobiliar inceput de Tiriac estecomplexul Stejarii din zona Baneasa, in care finalizarea primelor280 de apartamente este programata pentru acest an;
  • Cel mai mare proiect al companiei a fost anuntat in zonaorasului Otopeni, cu o valoare de un miliard de euro, dar acestmegaproiect mixt este in prezent tras pe o linie secundara.

A sasea mare banca locala in 2008

  • Detine 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prinintermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca estecontrolata de grupul italian UniCredit.
  • Banca are o retea de 240 de unitati cu acoperire la nivelnational si peste 3.000 de angajati.
  • In primul semestru din 2009 UniCredit Tiriac a inregistrat unprofit net de 43 de milioane de euro, cu 5 milioane de euro sub celrealizat in prima jumatate din 2008.
  • La 30 iunie, banca avea in portofoliu credite de 3,8 miliardede euro.

Cel mai mare asigurator

  • Prime brute subscrise de peste 1,38 mld. lei (375 mil. euro) in2008, in crestere cu 12% pentru Allianz Tiriac.
  • Profit net de 23 mil. lei (6,2 mil. euro) in 2008, in scaderecu 28%.
  • Cota de piata de 15,5%; practica atat asigurari generale, catsi de viata.
  • Tiriac controleaza 45% din companie, prin off-shore-ul VesanioTrading, inregistrat in Cipru. Grupul german Allianz detine 52%,iar restul actiunilor sunt controlate de persoane fizice, inclusivdin managementul asiguratorului.

Nu lipseste din comertul modern

  • Omul de afaceri detine 15% din afacerea Metro Cash& CarryRomania.
  • Participatia pe care Tiriac o detine la Metro ar putea fievaluata la 150 mil. euro, potrivit datelor din Anuarul Top 100cele mai valoroase companii din Romania.
  • Cel mai mare jucator din comertul modern, cu afaceri de peste1,5 mld. euro in 2008.
  • Dupa intrarea cu divizia cash&carry, grupul german a intratsi cu divizia de hipermarketuri, real, afacere pe care nemtii ocontroleaza in totalitate.

La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce inprim plan pe cei care au influentat economia prin afacerilecreate.

Votati aici oamenii careprin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor audevenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.

ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe celcare va aduna cele mai multe voturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO