Companii

20 de milioane de euro, turneul lui Tiriac de la Madrid

20 de milioane de euro, turneul lui Tiriac de la Madrid
14.05.2009, 19:23 974

"Am vrut sa fac un turneu elitist si toata lumea admite ca am reusit", spune Ion Tiriac, pentru care Mutua Madrilena Madrid Open este singurul turneu in care se implica pe partea de organizare.

Omul de afaceri a inceput sa organizeze acest turneu la Madrid din 2002 (a transferat turneul de Stuttgart), cand a convins municipalitatea sa construiasca o sala pentru competitii care sa faca fata unui asemenea eveniment: "Cel mai greu a fost sa conving primaria din Madrid sa construiasca acea sala in 2002 pentru a aduce turneul aici ce a urmat, nu a mai avut nevoie de atat de multa implicare din partea mea". Ce a urmat a fost un fel de revolutie in lumea tenisului, cand Primaria din Madrid a decis constructia arenei Casa magica (Caja Magica), un complex sportiv cu trei terenuri cu acoperis retractabil pentru 20.000 de spectatori, cu 16 terenuri exterioare, cu alte 11 terenuri mai mici si intins pe cinci hectare, complex unic in acest moment in lume.
"Cifra oficiala a acestei constructii este 200 milioane de euro; suma adevarata e foarte greu de aflat, dar dupa parerea mea a costat mult mai mult", spune Tiriac, care a inaugurat cu turneul sau aceasta arena, asul pe care Madridul vrea sa il arunce in jocul pentru competitia numita Olimpiada din 2016.
 
Bani atrasi exclusiv de la sponsori
Pe langa Madrid Open, omul de afaceri mai detine alte doua turnee - BCR Open de la Bucuresti (organizat anual de Bogdan Enoiu) si un alt turneu in Dubai (pe care Tiriac l-a dat in leasing pana in 2010, cand va face o noua licitatie pentru a-l mai da in leasing pentru cativa ani), pe langa un altul din Austria pe care l-a vandut anul trecut. "Aceste turnee sunt o afacere foarte valoroasa pentru mine, iar acest turneu de la Madrid nu are pret, cel putin deocamdata", spune Ion Tiriac.
Costurile de organizare ale acestui turneu au fost de 20 de milioane de euro, dupa cum spune Ion Tiriac, bani care au fost atrasi exclusiv de la sponsori. Principalii sponsori ai competitiei sunt Mutua Madrilena (companie de asigurari din Spania), Lexus (care, pe langa aportul in bani, este si masina oficiala a competitiei cu 125 de vehicule din diverse game puse la dispozitia organizatorilor), Rolex, L'Oreal Paris, Head, Adecoo, Air Europa sau Dunlop. "Am tinut foarte mult la calitatea sponsorilor - conteaza foarte mult cu cine te asociezi ca sa definesti cine esti", considera Ion Tiriac, care nu a discutat direct cu sponsorii, avand o echipa delegata in acest sens.
Dat fiind ca banii atrasi de la sponsori acopera costurile competitiei, incasarile vor deveni profit. "Nu pot spune acum exact cat voi incasa, asta voi vedea luni: este posibil sa mi se ceara sa majorez premiile (turneul are premii in valoare de 8 milioane de euro), este posibil sa mai apara costuri suplimentare, asa ca daca luni plec in vacanta inseamna ca am avut profit."
Costurile suplimentare au venit inca dinaintea inceperii competitiei, cand organizatorii au uitat sa construiasca bucataria pentru Salonul VIP. Constructia unui nou Salon VIP in afara arenei cu bucataria de 5.000 de metri patrati necesara a costat 2 milioane de euro.
 
Inchirierea lojelor, 75% din incasari
Omul de afaceri spune ca, de obicei, 75% din incasarile unui turneu vin din vanzarea lojelor si restul din vanzarea celorlalte locuri, care trebuie sa fie accesibile pentru toata lumea (in functie de categorie si de numarul de zile, biletele costa intre 50 si 800 de euro).
"La Madrid Open, deocamdata, exclusivitatea e destul de ieftina; dau sase locuri (o loja cuprinde sase locuri - n.r.) in medie cu 40.000 de euro, ceea ce e mai ieftin decat la Roland Garros sau Wimbledon, mai ales ca aici locurile includ si un pachet VIP care ofera masa, bautura, saloane relaxare si altele", spune Tiriac. Tinand cont ca in cele trei arene exista 360 de loje, acestea ar putea atrage pana la 14 milioane de euro din incasari. Ion Tiriac atrage atentia insa ca nu toate au fost vandute: "Am avut doritori care au platit 50% din pretul lojei in avans si nu au mai putut plati si restul, dar s-au vandut totusi suficiente, mai ales la meciurile importante". Aceste meciuri importante sunt cele in care joaca Rafael Nadal, la al carui meci de miercuri a venit si regina Spaniei, Dinara Safina sau Roger Federer, cei mai titrati jucatori ai anului.
 
Tiriac: Din 2010, Madrid Open ar putea avea premii mai mari decat un Grand Slam
Ion Tiriac, proprietarul turneului de tenis Madrid Open, spune ca din 2010 ar putea avea premii mai mari decat cele de la Grand Slam, daca ATP ii va acorda si numarul de puncte aferent.
"Daca eu am dreptul sa fiu competitor cu orice alt turneu de tenis, nu am nicio problema sa pun anul viitor premiile egale sau mai mari ca ale Grand Slamului, dar sa imi dea si mie punctele", spune Ion Tiriac. Omul de afaceri spune ca nu este interesat sa organizeze un turneu de Grand Slam nici in anii viitori, desi asta a fost marea teama a federatiei internationale si a celorlalti organizatori de turnee la auzul vestilor despre amploarea Madrid Open 2009. "Grand slamurile sunt senzationale; dar, dupa parerea mea, au o cantitate prea mare si eu vreau calitate", spune Ion Tiriac, care estimeaza ca Madrid Open este mai bun din punct de vedere calitativ decat Grand Slamul si acum. "Grand Slam-ul are traditie si eu tin la traditie, dar piramidele nu sunt cele mai frumoase blocuri de la New York. Toata societatea e altfel, totul s-a schimbat", spune omul de afaceri.
Cel mai important la acest turneu este ca sunt prezenti doar cei mai buni jucatori, spune omul de afaceri. "La Grand Slam, 25-30% din jucatorii buni ies din primul tur - se accidenteaza sau pierd, din diverse motive, in fata unui jucator mai slab; aici insa joaca doar elite cu elite, de aceea cred ca si acum acest turneu este mai bun din punct de vedere calitativ decat Grand Slamul", spune Ion Tiriac, care considera ca 128 de fete si 128 de baieti sunt prea multi. "Nu vreau 128 cu niciun chip, dar nu ma lasa ei sa fac cu mai putin de 56; daca as putea face cu cate 32, ar fi senzational", spune omul de afaceri, care ar fi dispus ca pentru ceilalti jucatori sa faca turnee de calificari cu premii de 600.000 de euro.
"Probabil o sa termin la Curtea Europeana de Competitie, pentru ca eu vreau sa ma intrec cu toata lumea, dar pe termenele mele", spune Ion Tiriac, care spera sa poata schimba cateva reguli pentru a putea organiza un turneu si mai elitist. Madrid Open este cel mai important turneu organizat de omul de afaceri roman, pe langa BCR Open si un turneu de Dubai, dat in leasing de catre omul de afaceri.
 
Mai multe despre turneul de tenis de la Madrid si despre planurile omului de afaceri Ion Tiriac cititi miercuri in revista BUSINESS Magazin

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO