Compania germană Praktiker, liderul pieţei locale de bricolaj până în 2009, a realizat anul trecut vânzări nete de doar 5,6 milioane de euro pentru fiecare magazin din România, la jumătate faţă de nivelul maxim atins în 2008, dar şi faţă de media vânzărilor realizate de ceilalţi jucători din această piaţă.
"Praktiker anticipează pierderi ale cotei de piaţă în ţări ca România şi Ucraina, în care competitorii, spre deosebire de Praktiker, au continuat să se extindă", spune compania în raportul financiar aferent anului 2011.
Vânzările Praktiker pe piaţa locală din ultimul trimestru al anului trecut s-au ridicat la 36,2 milioane de euro, faţă de 40 de milioane de euro în perioada similară a anului 2010, astfel că pe finalul anului ritmul de scădere a veniturilor s-a redus la doar 10%.
A vinde sau a nu vinde
Cu această situaţie, firma de investiţii Maseltov din Austria, cel mai mare acţionar al Praktiker, ce deţine 10% din acţiuni, a declarat săptămâna aceasta în cotidianul economic german Financial Times Deutschland că intenţionează să solicite retragerea Praktiker de pe pieţele din Europa de Est, tranzacţie care ar putea aduce companiei 50-70 de milioane de euro.
Referitor la acest scenariu, reprezentanţii locali ai companiei spuneau în urmă cu o lună că "în niciun caz nu se intenţionează vânzarea companiei. Din contră, Praktiker intenţionează să continue procesul de dezvoltare, însă acest lucru depinde şi de evoluţia economiei româneşti". Cum stă de fapt situaţia? Un consultant din piaţa de fuziuni şi achiziţii spune că germanii au luat în calcul de mai mulţi ani vânzarea operaţiunilor locale, dar este dificil de găsit un cumpărător în această perioadă.
Criza a luat prin surprindere mai mulţi jucători cu proiecte ambiţioase pentru piaţa locală, precum OBI, Hornbach şi chiar şi pe francezii de la Leroy Merlin, care anul trecut au deschis primul magazin de pe piaţa locală. Niciuna dintre aceste companii nu a ajuns la zece magazine pe piaţa locală, astfel că, teoretic, fiecare dintre aceşti jucători ar putea lua în calcul o achiziţie, în condiţiile în care marile oraşe sunt în prezent destul de bine acoperite pe acest segment. Cu toate acestea, în prezent cele trei companii au o strategie destul de precaută pe piaţa locală.
Au plecat 500 de oameni
Pe fondul scăderii vânzărilor, Praktiker a trecut printr-un proces de restructurare, astfel că numărul de angajaţi a scăzut de la 2.500 la 2.000 de oameni în ultimii trei ani.
Suprafaţa de vânzare a magazinelor Praktiker de pe piaţa locală se ridică la 184.300 de metri pătraţi, adică o medie de 6.800 de metri pătraţi per magazin, potrivit datelor companiei, suprafaţă deservită în medie de 74 de angajaţi.
Spre comparaţie, cele 27 de magazine Dedeman au o suprafaţă de vânzare de peste 285.000 de metri pătraţi, adică o medie de 10.500 de metri pătraţi per unitate, iar numărul mediu de angajaţi per magazin este de circa 180-190 de oameni.
Ce arată aceste date? Că în timp ce la Dedeman ai "şanse" să întâlneşti un angajat la fiecare 60 de metri pătraţi, în Praktiker densitatea acestora este de un angajat la 90 mp.
În lipsa unor măsuri active pentru revigorarea vânzărilor, este posibil ca germanii de la Praktiker să fi pierdut şi cea de-a doua poziţie în topul reţelelor de bricolaj, în favoarea francezilor de la Bricostore, potrivit informaţiilor ZF. Bricostore a avut în 2010 o cifră de afaceri de 148 mil. euro pe piaţa locală, dar compania franceză nu a făcut publice rezultatele financiare de anul trecut.
Austriecii de la BauMax sunt de asemenea la o distanţă destul de mică de nivelul de 150 mil. euro, astfel că între companiile internaţionale lupta pentru locul doi este acerbă. În condiţiile în care, în afară de băcăuanii de la Dedeman, ceilalţi jucători nu se concentrează în prezent pe extindere, diferenţele vor fi făcute de preţuri, servicii, campanii de marketing şi capacitatea de a fideliza clienţii existenţi, deoarece piaţa locuinţelor nu dă deocamdată semne de revenire.