Companii

Analiză ZF. Industria de încălţăminte rămâne pe deficit pentru al doilea an consecutiv. Exporturile au revenit pe plus, dar ele sunt în continuare sub importuri şi sub pragul de 1 mld. dolari, pe care l-au atins ultima dată în 2018

Autor: Cristina Roşca

12.08.2023, 10:53 536

♦ România a fost multă vreme pantofarul Europei, fiind cunoscută pentru faptul că produce încălţări din piele şi cu preţuri mari ♦ În ultimii ani, tot mai multe voci au început să spună că piaţa locală e o destinaţie prea scumpă, motiv pentru care multe fabrici s-au închis, iar comenzile s-au mutat în bună parte în Asia ♦ Postpandemie, pentru că oamenii au realizat cât de important este un lanţ de aprovizionare stabil, se discută despre revenirea producţiei înspre Europa ♦ Rămâne de văzut dacă se va întâmpla şi dacă România va beneficia de fenomen.

România a exportat anul trecut încălţări în valoare de 905 milioane de dolari, valoarea crescând cu aproape 10% faţă de anul anterior. Totuşi, ea a rămas sub pragul de 1 mld. dolari, prag ce a fost atins ultima dată în 2018. Când vine vorba de importurile de pantofi, acestea au crescut şi ele, deşi mai lent, cu 6%, până la 942 de milioane de dolari, conform calculelor ZF făcute pe baza raportului World Footwear, care analizează an de an situaţia din piaţa de încălţăminte de la nivel mondial.

Astfel, pentru al doilea an consecutiv, industria a rămas pe deficit. În 2020, cele două valori fuseseră tot pentru prima dată la egalitate, după ce anterior existau discrepanţe mari. Acestea s-au redus însă treptat. Spre exemplu, în 2015, România exporta de trei ori mai mult decât importa.

„În ultimii doi ani, industria de încălţăminte din România a trecut printr-un proces de transformare. Piaţa a trecut de la excedent important la mic deficit. În 2022, exporturile au crescut uşor, dar şi importurile au urmat acelaşi trend ascendent. Principalele pieţe de import sunt Polonia şi Germania, pe când cea mai importantă destinaţie pentru export e Italia“, spun analiştii World Footwear.

România a fost multă vreme pantofarul Europei, fiind cunoscută pentru faptul că produce încălţări din piele şi cu preţuri mari. Forţa de muncă bine pregătită, poziţia geografică favorabilă şi istoria îndelungată în domeniu erau principalele avantaje ale României.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO