Companii

Apar primele sincope in retailul alimentar modern: SPAR si G'Market isi reduc suprafetele

Apar primele sincope in retailul alimentar modern: SPAR si G'Market isi reduc suprafetele

Din 2005 si pana in prezent, operatorii de supermarketuri de pe piata locala au inregistrat ritmuri anuale de expansiune de 30-35% (raportat la suprafata de vanzare existenta)

22.01.2009, 15:27 89

SPAR si G'Market, doua dintre retelele de comert care au investit masiv in extindere in 2007 insa si-au redus ritmul in 2008, au anuntat reducerea suprafetelor de vanzare operate prin inchiderea unor unitati. Dezvoltarea celor doi operatori ar putea fi intrerupta in acest an, in conditiile in care nici SPAR si nici G'Market nu au anuntat planuri concrete de expansiune pe 2009.

SPAR, care a inchis in aceasta luna magazinul din Targu-Mures dupa aproximativ doi ani de operare a acestuia, a motivat renuntarea la singurul hipermarket din retea prin schimbarea strategiei la nivel local. Astfel, compania ramane activa doar pe segmentul supermarketurilor, cu 20 de unitati. 
La randul lor, reprezentantii retelei G'Market, retea detinuta de grupul turc Anchor, au motivat inchiderea supermarketului din Bacau prin diminuarea sau eliminarea pierderilor financiare. "Am inchis magazinul din Bacau pentru ca nu era profitabil", a declarat Ali Capa, CFO-ul Anchor Group in Romania si membru in board-ul de conducere al Gimrom Holding - compania care opereaza reteaua G'Market. El a precizat ca nu intentioneaza sa inchida si alte magazine in acest an. G'Market are in prezent 6 supermarketuri, dintre care doua sunt localizate in Capitala, in mallurile grupului Anchor din Romania.
Mai multi furnizori ai retelei au declarat recent pentru ZF ca au probleme cu incasarea creantelor la timp de la operatorul retelei G'Market, insa Ali Capa a precizat ca acestea sunt cazuri izolate si ca, "per ansamblul portofoliului de furnizori, nu sunt probleme semnificative".
G'Market este singura retea de comert alimentar cu capital strain care nu si-a extins suprafata de vanzare in 2008. Expansiunea retailerului in acest an este inca incerta. "Analizam oportunitatile de expansiune a retelei, insa din cauza crizei vom avea o abordare mai conservatoare", a mai declarat Ali Capa.
In 2007, compania a revenit pe profit, raportand un rezultat financiar net de circa 90.000 de lei (27.000 de euro), la o cifra de afaceri de 198,4 mil. lei (60 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finante.
In schimb, SPAR Romania a trecut pe pierdere in 2007, al doilea an operational al companiei, inregistrand un rezultat negativ de 3,2 mil. euro la o cifra de afaceri de 38,4 mil. euro, conform aceleiasi surse. SPAR si G'Market s-au numarat anul trecut printre retelele vizate de retaileri mai mari si fonduri de investitii pentru preluare, potrivit unor informatii publicate anterior de ZF. La momentul respectiv, reprezentantii G'Market au negat ca ar avea intentia de a vinde reteaua, in timp ce proprietarii Astral Impex, fratii Ioan si Floare Cuc, nu au dorit sa comenteze pe marginea subiectului.
Cele doua magazine inchise de SPAR si G'Market au implicat investitii totale de peste 7 mil. euro din partea operatorilor, fiind cele mai mari unitati din cele doua retele, dupa valoarea investitiilor. 
Hipermarketul SPAR din Targu-Mures, cu o suprafata de vanzare de 3.000 de metri patrati, fusese inaugurat in ultima luna din 2006, prin investitii de 3,6 mil. euro, in timp de G'Market Bacau era cel mai nou supermarket al retelei turcesti. Cu o suprafata totala de 4.600 mp (incluzand si o galerie comerciala), acesta a fost deschis la finele lui 2007 in urma unor investitii de 3,5 mil. euro realizate de Gimrom Holding.
Turbulentele de pe pietele financiare ar putea incetini expansiunea comertului modern la nivel local, fiind de asteptat ca retailerii sa aiba in 2009 o strategie de extindere mai precauta, iar numarul de centre comerciale ramase pe hartie sa creasca. Analistii de pe piata prevad diminuarea ratei de profitabilitate in retail, ceea ce ar ingreuna si mai mult expansiunea marilor retele de magazine.
Pe o piata a bunurilor de larg consum estimata la 23-25 de miliarde de euro, investitiile marilor retaileri alimentari in expansiunea retelelor au crescut in 2008 cu 7% fata de anul anterior, pana la circa 640 mil. euro. Astfel, 2008 a adus un nou varf al expansiunii comertului modern in Romania.
Cele mai mari investitii pe piata de profil au fost realizate anul trecut de catre operatorii de hipermarketuri, iar la polul opus s-au aflat retelele de supermarketuri.
Pe segmentul supermarketurilor, cele mai importante miscari in ultimul an au fost preluarile de companii, retelele dovedindu-se mai putin active in expansiune. Cel mai mare ritm de extindere in locatii noi a fost anuntat in 2008 de reteaua Billa, liderul pietei de profil, cu un obiectiv de 10 inaugurari, din care 6 au fost realizate pana la finele lunii decembrie.
Din 2005 si pana in prezent, operatorii de supermarketuri de pe piata locala au inre-gistrat ritmuri anuale de expansiune de
30-35% (raportat la suprafata de vanzare existenta).
In prezent, pe piata romaneasca, cei mai mari operatori de supermarketuri dupa valoarea vanzarilor sunt Billa, Carrefour Express, Delhaize (cu brandul Mega Image), Interex, Ethos, SPAR, G'Market si Primavara. Acestia opereaza un numar total de aproximativ 155 de magazine.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO