Companii

Ascendis: Ca sa accesezi fonduri europene pentru HR trebuie sa cunosti patru tipuri de legislatie

20.01.2009, 18:31 80

Companiile private sunt reticente la a accesa fonduri europene pentru resurse umane din cauza procedurii birocratice si extrem de greoaie.

"O companie care vrea sa acceseze fonduri europene pentru dezvoltarea resurselor umane trebuie sa cunoasca patru tipuri de legislatie: fonduri structurale, achizitii publice, ajutor de stat si management financiar european", spune Alina Chiriac, consultant in cadrul firmei de training Ascendis cu afaceri de 4 mil. euro in 2008, care a obtinut finantare de 2 mil. euro pe resurse umane pentru un proiect depus anul trecut.
Proiectul se va derula timp de doi ani - 2009 si 2010 - si are ca principal scop oferirea de traininguri angajatilor din microintreprinderi.
"Procesul este foarte birocratic si de aceea cred ca atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea resurselor umane este dificila pentru multe companii private", spune consultantul Ascendis.
Chiriac, care are experienta de 6 ani in fonduri PHARE, a venit in Ascendis in 2007, pentru a gestiona accesarea de bani europeni pentru HR.
Furnizorul de training a trebuit sa treaca printr-un proces de un an pana a primit primii banii europeni. Scrierea proiectului a inceput in ianuarie anul trecut, dupa ce s-a luat legatura cu reprezentantii Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania (ACPR). "Am decis sa apelam la ACPR pentru ca cei de acolo cunosc foarte bine situatia IMM-urilor si prin urmare stiu atat care sunt nevoile antreprenorilor, cat si nevoile angajatilor din IMM-uri", mentioneaza Chiriac.
Proiectul, care a avut 25 de pagini, a fost gata la inceputul lunii februarie, dupa care a fost trimis catre autoritatea de management, institutie din Ministerul Muncii care gestioneaza cele peste 4,2 mld. euro pe care Romania le primeste de la UE pana in 2013 pentru dezvoltarea resurselor umane. Autoritatile au confirmat primirea proiectului in aprilie. "Din aprilie pana in august a trebuit sa trimitem diverse acte care au completat proiectul catre autoritatea de management", afirma consultantul Ascendis. Printre documentele pe care compania de training a trebuit sa le trimita catre autoritati au fost CV-urile persoanelor care au contribuit la scrierea proiectului, certificate prin care sa ateste ca nu are datorii, cat si acte care sa prezinte statutul partenerului, respectiv ACPR. Chiriac a scris proiectul dupa ce s-a consultat cu doi manageri Ascendis. Dupa ce a terminat de trimis actele, compania a semnat contractul de finantare in noiembrie.
Mecanismul fondurilor europene ii obliga pe beneficiari sa cheltuie bani din propriul buzunar, investitia fiind decontata ulterior in mai multe etape. Totusi, cei care nu dispun de bani pentru a demara proiectul pot solicita o prefinantare, adica un avans, iar Ascendis a optat pentru aceasta varianta. Furnizorul de training a fost nevoit sa trimita o cerere de prefinantare in decembrie, pentru ca suma de 285.000 de euro sa-i intre in cont in ianuarie 2009.
Cele 2 mil. euro vor merge pe oferirea de programe de formare profesionala catre 1.600 de angajati din IMM-uri. Datorita complexitatii sale, proiectul se va desfasura in trei etape. Primul pas va fi realizarea unei cercetari care sa arate care sunt nevoile de dezvoltare ale angajatilor din companiile mici. In a doua etapa, rezultatele cercetarii vor fi promovate in cadrul a sapte evenimente regionale, organizate in marile orase ale tarii. In ultima etapa, reprezentantii furnizorului de training vor incepe pregatirea practica a 1.600 de angajati si antreprenori. O echipa de 20 de oameni va lucra la implementarea programului. Doar 4 firme private au accesat fonduri europene pentru resurse umane.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO