Companii

Barbut, AdePlast: Nu mi-as lasa copiii in jungla asta. Vand businessul cand ajung pe primul loc

Barbut, AdePlast: Nu mi-as lasa copiii in jungla asta. Vand businessul cand ajung pe primul loc
07.04.2010, 00:00 2968

La intrarea in fabrica AdePlast de langa Ploiesti se simte ca seapropie sfarsitul crizei: camioanele intra si ies unul dupa altulin cea mai mare fabrica de mortare uscate din tara.

"Astazi (24 martie) asteapta 41 de camioane sa fie incarcate sideja au fost incarcate 23 (la ora 16:00), la care se mai adaugainca 27 de camioane la Oradea. Spre comparatie, in 2008 cand aveamo singura fabrica la Oradea vindeam 41 de camioane pe zi inperioada de varf", spune Barbut.

AdePlast a finalizat la sfarsitul anului 2008 o investitiede 16 milioane de euro in constructia unei fabrici de mortare langaPloiesti, fiind a doua unitate de productie dupa cea de la Oradea."Foarte multa lume m-a intrebat de ce am construit o fabrica atatde mare. Statistic, in perioada de varf iunie-septembrie se vindejumatate din cantitatea dintr-un an si atunci trebuie sa aicapacitatea sa poti sa incarci cat mai multe camioane. In lunaaugust din 2009 am livrat si 85 de camioane pe zi, capacitateafabricii fiind de circa 100 de camioane pe zi", explicaproprietarul AdePlast.

El se implica total in afacerea pe care a creat-o si este sipropriul director de marketing, pentru ca a avut numai ghinioane ingasirea oamenilor potriviti - voiau salarii de mii de euro fara sagaranteze nimic.

"Stiu tot ce iese din firma, primesc rapoarte pe SMS, pe e-mailprivind productia, livrarile, banii cheltuiti, vanzarile", spuneBarbut, care analizand sms-urile pe care le primeste de ladepartamentul de vanzari considera ca lucrurile au inceput deja sase dezghete, dupa o iarna catastrofala despre care nici nu vrea savorbeasca.

"Anul acesta trebuie sa cresc si voi creste", spune increzatorBarbut, care si-a bugetat o majorare a vanzarilor datoritaextinderii vanzarilor de vopsele decorative, avand in vedere ca afinalizat anul trecut o unitate de productie pe acest segment laOradea. "Ne-am propus sa crestem de patru-cinci ori vanzarile devopsele si tencuieli decorative pana la 5-6 milioane de euro".

Insa secretul lui prin care castiga cota de piata este faptul caa redus inca din august anul trecut preturile la 12 lei/sac de25kg, nivelul celor care fac adezivi in garaje, la jumatate fata depretul mediu de 17-23 lei/sac de 25 kg, pentru ca fabricile suntautomatizate si lucreaza doar 5 oameni pe schimb in productie."Oamenii prefera sa cumpere un Volkswagen la pret de Dacie si la unmoment dat vor da si bani pentru un sac de adezivi. Cu preturileacestea am omorat foarte multi jucatori mici si acum vom atacalupisorii", sustine Barbut, care nu are studii superioare, ci doar"scoala vietii". AdePlast se lupta pe podium cu douamultinationale, Henkel (Germania) si Baumit (Austria).

Compania a realizat anul trecut venituri totale de 123 mil. lei(29 mil. euro), in crestere cu circa 2% fata de anul precedent.Proprietarul AdePlast este optimist pentru ca dupa investitiitotale de 28 mil. euro in doua fabrici de mortare si una de vopsele si tencuieli este pregatitsa faca fata cererii care va urma avand in vedere ca "cel putin10-15 ani trebuie sa mai construim ca sa ajungem la nivelul unortari precum Austria, Germania sau Italia". Capacitatea totala deproductie pentru sectorul mortarelor a ajuns in prezent la 700.000de tone anual. Productia totala de vopsea, de tencuieli decorativesi de adezivi speciali in stare umeda se ridica la 220.000 detone.

Vinde dupa ce ajunge lider de piata

Visul lui Barbut este sa vanda compania cand ajunge lider depiata, lucru posibil dupa ce va construi a treia fabrica, undeva inzona Moldovei. "As putea sa ajung lider si numai cu doua, dar inbusinessul cu adezivi costul transportului este foarte ridicat,intre 15 si 25%, pentru ca produsele nu au valori mari", explicaBarbut. AdePlast a economisit din transport 1,8 mil. euro in 2009,dupa ce a finalizat fabrica de la Ploiesti la sfarsitul anului2008, bani care au putut sa acopere cei 1,6 mil. euro pe care i-aplatit pentru dobanzi la creditele pe care le are compania.

"Cand am datorii nu ma simt bine. As vrea sa gasesc un partenercare sa nu urmareasca doar obtinerea de dividente, ci sa vina cu omajorare de capital si sa scapam de datoriile de la banci."

Imprumuturile AdePlast de la banci se ridica in prezent la circa19,2 mil. euro, dar avand in vedere ca are 4 milioane de euro indepozite, valoarea creditelor va scadea la 15,2 milioane de euro."Nu-mi place sa lucrez pentru altcineva. Nu mai suportam austriaculde 1,47 de metri care venea mereu sa-mi spuna ca el este seful.Primii 10.000 de dolari au fost investiti in achizitionarea uneidubite Mercedes prin care sa se faca livrarile."

Barbut nu exclude nici varianta ca AdePlast sa ramana o afacerede familie, insa el considera ca nu mai are cand sa devina unjucator puternic regional la 54 de ani, in timp ce niciunul din ceitrei baieti ai sai nu pare tentat de afacerea cu adezivi.

"Am refuzat ofertele de preluare pe care le-am primit pentru canu ma incantau banii, ci ideea de a ajunge lider de piata.Deocamdata AdePlast este o companie tanara, de 15 ani si suntemprea mici pentru vanzare, dar nu mi-as lasa copiii in junglaasta."

Ce oferte a refuzat

De la prima oferta primita in anul 2000 de la grupul francezSaint-Gobain, au urmat alte cinci, cea mai mare fiind oferita defondul de investitii american Advent International in 2007. Adventevalua AdePlast la 75 mil. euro si era dispus sa ofere 59 mil. europentru 75% din actiuni si sa-l mentina pe Barbut inca doi ani laconducerea companiei. "Chiar daca mi-au oferit un salariu mai maredecat cel pe care il aveam, am refuzat oferta", spune razandBarbut.

Omul de afaceri a fost in discutii avansate si cu un investitorstrategic din Germania, care sa preia un pachet de 50%, care evaluafirma la circa 50 mil. euro, dar nici cu acesta nu s-a inteles.Acum Barbut ia in calcul listarea a 5-10% din actiuni pe Sibex,bursa de la Sibiu, dar inca nu a luat o decizie finala, insa vreaneaparat sa se listeze pentru a strange fondurile necesare pentruconstructia unei fabrici in Moldova si pentru a reduce nivelulcreditelor. Adeplast a fost interesata si de o listare la Bursa,insa compania a renuntat la mijlocul anului 2008, chiar daca aintreprins primele masuri inca din 2007.

10.000 $ investitia initiala

Investitia initiala in prima afacere ca antreprenor a lui Barbuta fost de 10.000 de dolari, dupa ce s-a intors din Austria unde alocuit sapte ani, timp in care a ajuns sa conduca un business inconstructii.

"In 1996 m-am intors din Austria si mi-am cumparat o casa inOradea, unde am achizitionat o firma detinuta de un inginer si altitrei asociati prin care livra adezivi pentru faianta si gresie.Pentru ca aveam cetatenie austriaca am putut beneficia de mai multescutiri de taxe pentru firma: nu plateam impozit pe profit, taxelevamale erau zero si TVA era redusa", spune Barbut. Initial, el adetinut 96% din firma Multistar Prod, care distribuia adezivii AF(initialele de la adezivi faianta), iar ceilalti cate 1%. Ulteriordupa doi ani ceilalti patru actionari si-au rascumparat din actiunisi a ajuns fiecare la o detinere de 20%.

La numai patru ani de la infiintare, compania primea deja primaoferta de preluare de la grupul francez Saint-Gobain in valoare deun milion de dolari. "La acea vreme un milion de dolari erau oavere si asociatii de atunci erau fericiti la ideea de vanzare. Amblocat vanzarea, pentru ca am considerat ca nu este inca momentulsi Saint-Gobain s-a reorientat si a preluat compania BatecTurda."

Multistar Prod a construit prima fabrica in 2004, dupa ce acontractat un credit pe cinci ani pe care l-a platit inapoi in optluni. "Investitia in fabrica a fost de 2-3 milioane de euro, darcererea a fost atat de mare incat am recuperat investitia foarte repede."

Barbut a devenit actionar majoritar cu 99,99% din participatiiprin mai multe preluari succesive derulate intre 2005 si 2007 si inacelasi timp a pregatit "terenul" pentru extindere. "In 2005 amcumparat cu circa 5 milioane de euro inca 50% din actiuni siulterior am achizitionat terenul pentru fabrica de laPloiesti."

Cel mai bun an al companiei a fost 2008, cand compania aveacereri de 600 de camioane pe zi in perioada de varf, dar nu puteasa incarce decat 41 prin fabrica de la Oradea. "Atunci am decis samentinem comenzile catre sectorul de bricolaj, unde amenzile pentruo marfa nelivrata la timp pot sa ajunga la 30% din valoarea uneicomenzi. Daca finalizam fabrica de la Ploiesti in iunie si nu inoctombrie, as fi facut multi bani."

Statul trebuie sa interzica pregatirea mortarului pesantier

Barbut considera ca statul ar trebui sa fie mai strict in ceeace priveste pregatirea mortarului pe santier, care nu poate sa aibaaceeasi calitate cu cea din fabrica, unde cantitatile sunt strictcantarite. "Muncitorii de pe santier au ca instrument de masuralopata, care niciodata nu poate sa fie egala cu alta. Pana sichinezii si-au dat seama de acest lucru si au interzis pregatireamortarului pe santier."

Potrivit calculelor AdePlast, la un bloc care este reabilitattermic sunt adusi 640 de saci de 25 de kilograme de mortare, caresunt o sursa de praf. In plus, muncitorii fura multi dintre saci sivarianta cea mai sigura este utilizarea silozurilor direct pe santier.

Echipa de conducere

Dan Nicolau (48 de ani), director general, administrator sipresedintele CA

Studii: Facultatea de Stiinte Economice Timisoara, SectiaEconomia Industriei Constructiilor si Transporturilor(1982-1986).

Lucreaza in cadrul AdePlast incepand din iunie 2005, primapozitie ocupata fiind cea de director economic

Mariana Rodica Nicolau (48 de ani), contabil-sef

Studii: Facultatea de Stiinte Economice Timisoara, specializareaeconomia industriei, constructiilor si transporturilor -(1981-1985).

Lucreaza in cadrul AdePlast incepand din 2005 pe pozitia decontabil-sef

Sebastian Pop (30 de ani), administrator neexecutiv-membrual CA

Studii: Universitatea Banatul Timisoara , Facultatea de StiinteEconomice (1997-2002); Universitatea Oradea, Facultatea de Drept(2007-prezent).

Lucreaza in cadrul AdePlast din 2003, cand a fost angajat caeconomist.

Ce spunedespre

Piata constructiilor: Cel putin 10-15 ani trebuie sa maiconstruim ca sa ajungem la nivelul unor tari precum Austria,Germania sau Italia.

Fabrica de la Ploiesti: Foarte multa lume m-a intrebatde ce am construit o fabrica atat de mare. Statistic, in perioadade varf iunie-septembrie se vinde jumatate din cantitatea dintr-unan si atunci trebuie sa ai capacitatea sa poti sa incarci cat maimulte camioane.

Vanzarea companiei: Am refuzat ofertele de preluare pecare le-am primit pentru ca nu ma incantau banii, ci ideea de aajunge lider de piata. Deocamdata AdePlast este o companie tanara,de 15 ani si suntem prea mici pentru vanzare, dar nu mi-as lasacopiii in jungla asta.

Cum a ajuns antreprenor: Nu-mi place sa lucrez pentrualtcineva. Nu mai suportam austriacul de 1,47 de metri care veneamereu sa-mi spuna ca el este seful.

Scaderea preturilor: Oamenii prefera sa cumpere unVolkswagen la pret de Dacie si la un moment dat vor da si banipentru un sac de adezivi. Cu preturile acestea am omorat foartemulti jucatori mici si acum vom ataca lupisorii.

Ofertele primite: Chiar daca mi-au oferit un salariumai mare decat cel pe care il aveam, am refuzat oferta.

Lucrul pe santier: Muncitorii de pe santier au cainstrument de masura lopata, care niciodata nu poate sa fie egalacu alta. Pana si chinezii si-au dat seama de acest lucru si auinterzis pregatirea mortarului pe santier..

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO