Companii

Bilanţul autostrăzilor la T1: 530 de kilometri pe care se circulă, 250 de kilometri în construcţie şi speranţe pentru 230 de kilometri în concesiune

Bilanţul autostrăzilor la T1:  530 de kilometri pe care...

Autor: Andreea Neferu

17.04.2013, 17:45 1628

Fondurile europene, cu aju­torul cărora guvernul speră să construiască auto­străzi pe Coridorul IV paneuro­pean, sunt momentan pre­suspen­date, iar finanţările de la bugetul de stat pentru infra­structura rutieră au fost tăiate „la sânge“, iar guvernul a trecut la o nouă strategie pentru a mai putea con­strui ceva. Astfel, Com­pania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a dat startul la cursa pentru găsirea unui partener privat care să vină cu finanţarea, să construiască, să întreţină şi să opereze şosele. Autostrada Comarnic - Braşov, cu un cost estimat la 1,2 miliarde de euro, precum şi inelul de sud al centurii Capitalei, construit la standard de autostradă (1,7 miliarde de euro), şi autostrada sau drumul expres Craiova - Piteşti (1,7 miliarde de euro) au ţinut capul de afiş în ultimele luni, fiind de altfel printre puţinele mişcări realizate de noul guvern în ceea ce priveşte infra­struc­tura rutieră. În total, aproape 230 de kilometri de autostrăzi ar putea fi con­struiţi în următorii ani prin concesiune. 

Strategia de găsire a unui in­ves­titor privat vine în contextul în care guvernul are la dispoziţie mai puţini bani pentru investiţiile în infra­struc­tură, care sunt de ordinul mi­liar­delor de euro. 

Şantierele de autostrăzi care se află în prezent în lucru au consumat până la începutul lunii martie peste un mi­liard de euro, echi­va­len­tul a aproape 60% din valoarea totală a contrac­te­lor, de 1,75 miliarde de euro, arată calculele ZF pe baza datelor furnizate de Com­pa­nia Naţională de Autos­tră­zi şi Dru­muri Naţionale din România (CNADNR). Tot la 60% se ridică, în medie, şi stadiul fizic al celor circa 250 de kilometri de autostrăzi aflaţi în pre­­zent în construcţie.

O mare parte din ei, 150 de kilo­me­tri, ar fi trebuit să fie gata în luna aprilie a acestui an, însă vor fi inau­gu­raţi cu cel puţin câteva luni întârziere, unul dintre motive fiind finanţarea pre­­cară, după cum anunţau recent con­structorii. Plata cu întâr­­ziere a lu­cră­ri­lor, precum şi diferitele pro­­bleme întâl­nite pe şantier, printre care de­­vierile de utilităţi, au condus la amâ­na­rea terme­ne­lor de finalizare a autostră­zilor.

Autostrada cu cele mai mari şanse de finalizare în următoarea perioadă este Simeria - Orăştie, cu o lungime de 32,5 ki­lo­metri. Tronsonul de 15 kilometri dintre Deva şi Simeria a fost dat deja în folo­sinţă din luna decembrie. CNADNR, dar şi unul dintre constructorii autostrăzii, firma austriacă Strabag, au dat asigurări că pe 10 mai vor deschide circulaţia pe întreaga rută dintre Deva şi Orăştie.

 Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO