Companii

Bogdan Georgescu: Companiile cauta spatii de relocare cu 12 luni inainte de mutare

23.02.2006, 20:23 40

Directorul general al biroului local al companiei imobiliare Colliers International spune ca oferta limitata de spatii de birouri a determinat marile companii active pe piata locala sa isi caute spatii pentru relocare cu mult timp inainte de a se muta.

"In urma cu trei ani ii spuneam unui client in ianuarie ca ar fi bine sa inceapa sa caute spatiu pentru relocarea sediului central in septembrie, iar raspunsul era invariabil: ce atata graba, avem timp!. De atunci intervalul a crescut, companiile fiind constiente ca este foarte greu sa gasesti spatii de calitate pe piata", crede Bogdan Georgescu, director general al biroului local al companiei imobiliare Colliers International.

In prezent companiile incep sa caute spatii pentru o relocare cu aproximativ 12 luni inainte de a se muta efectiv.

"Sunt tot mai multe companii care au trecut deja de prima relocare si care incep sa isi caute spatii de birouri chiar cu 18 luni inainte de a se muta", adauga Georgescu.

Cu toate acestea, oferta limitata de spatii de birouri de calitate face ca multe dintre cererile multinationalelor din Romania, dar si a marilor companii locale sa nu isi gaseasca foarte usor raspuns.

"Cererea este situata in continuare peste oferta, ceea ce face ca sa avem de multe ori cazuri in care acelasi spatiu este dorit de trei companii. Pot spune in aceste conditii ca vorbim de o piata a proprietarului de spatii de birouri, si asa va ramane pana in prima parte a anului 2008, cand oferta si cererea s-ar putea echilibra", adauga Georgescu.

In aceste conditii imobilele de spatii de birouri au reprezentat pana acum o buna afacere pentru dezvoltatori.

Portland Trust, o companie infiintata de mai multe persoane fizice active pe piata din Cehia au dezvoltat si vandut deja doua proiecte pe piata locala - Opera Center si Bucharest Business Park, ambele fiind achizitionate de fondul de investitii austriac CA Immo.

Si GTC, divizia imobiliara a grupului israelian Kardan a finalizat anul acesta a doua sa cladire de birouri pe piata locala, America House, dupa ce prima fusese vanduta in urma cu doi ani si jumatate catre fondul de investitii austriac Europolis.

Nu doar dezvoltatorii au facut in ultimii ani pasi importanti, ci si clientii si consultantii.

"Costurile serviciilor sunt acum mult mai bine specificate in contracte. Contractele sunt mult mai sofisticate si includ detalii specifice. Daca acum cativa ani se agrea un pret stabilit exact pentru chirie si un nivel aproximativ pentru servicii, acum valorile din contracte sunt calculate la a doua zecimala, iar taxele lunare pentru servicii sunt detaliate pana la costul pe care il implica fiecare element de administrare a cladirii, precum spalarea geamurilor exterioare", este de parere Georgescu. Practic, spune el, procesul de alegere a unei noi locatii pentru un sediul central se realizeaza si pe piata locala dupa aceleasi standarde ca in orice stat din Europa de Vest.

"Globalizarea a ajuns si in Romania. Pe masura ce activitatea filialelor locale ale multinationalelor a crescut, si modul in care se face relocarea a devenit mai complex. Daca inainte din zece cazuri de intalniri cu multinationale doar doua aveau o echipa speciala care se ocupa efectiv de relocare, acum opt din zece au cate un director responsabil de real estate venit de la sediul central sau regional. Am avut mai multe cazuri in care alegerea cladirii in care s-a mutat filialala din Romania a unei multinationale a fost facuta de un director venit de la Londra special pentru acest lucru. El a ascultat care erau ofertele, a analizat si a luat decizia", explica Georgescu.

Cresterea exigentelor venite din partea potentialilor clienti a determinat si o profesionalizare a dezvoltatorilor si constructorilor.

"Standardul constructiilor a crescut foarte mult, iar acest lucru se vede cu ochiul liber. Pot spune ca in prezent s-a ajuns la detalii care pareau pana acum incredibile precum tipul de surub folosit pentru lifturi", crede reprezentantul biroului local al Colliers International.

Compania imobiliara detine, potrivit propriilor estimari, o cota de piata de peste 90% in cazul tranzactiilor de inchiriere derulate pe segmentul birourilor clasa A. Colliers a activat ca si broker exclusiv pentru imobile precum Opera Center, Bucharest Business Park sau America House. Compania estima pentru anul trecut atingerea unei cifre de afaceri de 7 milioane de dolari (5,5 milioane de euro), fiind unul dintre principalii jucatori pe piata imobiliara, alaturi de companii locale precum Eurisko, Euroest, Regatta, Neocasa sau Activ International, dar si reprezentante ale unor multinationale precum DTZ Echinox sau CB Richard Ellis. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO