Companii

Bricostore are 20 de milioane de euro pentru investiţii, cea mai mare parte în România

Bricostore are 20 de milioane de euro pentru investiţii, cea mai mare parte în România

Autor: Ioana Mihai

06.03.2011, 23:48 400

"Cunosc România foarte bine, toate ungherele ţării şi chiarsuburbiile oraşelor din cele mai îndepărtate colţuri ale ţării",spune Bresson, proprietarul unei afaceri pornite în 1849 şi care arămas, vreme de cinci generaţii, în familie, scrie revista BUSINESSMagazin.

Reţeaua are 20 de milioane de euro pentru investiţii în EuropaCentrală şi de Est în 2011. Peste jumătate din aceşti bani suntrezervaţi pentru România, o piaţă cheie pentru Bricostore, după cumspune proprietarul.

"Suntem o afacere de familie şi aşa vrem să rămânem", afirmăBresson, care vine cel puţin o dată pe lună în ţară. Reţeaua areaici 15 dintre cele 26 de magazine ale sale - alte nouă sunt înUngaria şi două în Croaţia. Motiv pentru care cheful de cumpărăturial românilor sau lipsa acestuia are mare importanţă pentruproprietarii afacerii. Filiala locală a avut anul trecut vânzări cu17% mai mici decât în 2009, ajungând la 140 de milioane de euro,spune Isabelle Pleska, care este din 2002, de la intrareafrancezilor pe piaţa locală, director general al companiei.Scăderea vânzărilor este însă mai mică decât declinul pieţei, cares-a plasat anul trecut, conform estimărilor, în jurul a 20 deprocente.

Cel puţin trei sunt motivele, punctează Bresson, pentruminusurile din vânzări: cei mai mulţi clienţi nu-şi mai permit săcheltuiască pe amenajarea şi renovarea locuinţei, au scăzutpreţurile produselor şi competiţia s-a ascuţit. "În unele oraşe,precum Ploieşti sau Braşov, competitori de-ai noştri au deschismagazine chiar lângă noi", spune proprietarul Bricostore. El adaugăînsă că se aşteaptă ca anul acesta rezultatele să fie mai bunedecât în 2010, iar vânzările să fie mai mari cu câteva procentebune. Un rol poate juca în ecuaţie şi deschiderea recentă amagazinului de la Drobeta Turnu-Severin, în urma unei investiţii de8 milioane de euro, dar şi reamenajarea spaţiului din Băneasa. Totanul acesta compania şi-a planificat să înceapă reamenajareamagazinului pe care l-a deschis, în 2003, în cartierul bucureşteanPantelimon. "Este un spaţiu învechit, care va fi extins, iarbugetul se plasează în jurul a 5-6 milioane de euro", spuneBresson. Pentru modificări însă, magazinul nu îşi va închideporţile, ci, la fel ca şi în spaţiul din Băneasa, unde reamenajareaa durat patru luni, va primi, în continuare, şi clienţi. Proiectuldin Pantelimon este însă de o amploare mai mare - dovadă şi bugetuldedicat.

Investiţiile totale în reţeaua locală au ajuns la 170 demilioane de euro, cele mai multe spaţii fiind însă în proprietate,o reţetă preferată de la bun început. "Este mai ieftin decât săînchiriezi", spune Pleska.

Familia Bresson s-a hotărât să-şi încerce norocul pe piaţaromânească mult înaintea altor reţele de profil. "Deşi primulmagazin de aici a fost deschis în Chitila, în 2002, noi am cumpăratprimul teren în 1999, dar la Braşov", povesteşte Bresson, care îşiaminteşte că venise cu tatăl său la un seminar. "Tata a văzutatunci că terenul, parcelat în trei, avea un mare potenţialcomercial şi am cumpărat exact bucata din mijloc", spune PhilippeBresson, care nu dă detalii despre cât a costat, efectiv, terenuldin Braşov, ci doar că "a fost o afacere foarte bună".

Philippe Bresson este implicat în afacerea familiei din 1997, laacea vreme el lucra în Budapesta, un oraş în care a stat 12 ani şiunde i s-au născut cei doi copii. Era la îndemână, povesteşte acum,să călătorească în România şi aşa a ajuns să cunoască bine ţara încare reţeaua a păşit în 2002, cu câteva luni înainte de nemţii dela Praktiker.

Reticenţa investitorilor străini a dat însă răgaz românilorsă-şi construiască propriile reţele; motiv pentru care, spredeosebire de zone precum hiper sau supermarketurile, discount saucash & carry, antreprenorii locali au un cuvânt greu de spus îndomeniu. Băcăuanul Dragoş Pavăl a construit reţeaua Dedeman, carese plasează, conform estimărilor, în fruntea clasamentului dinbricolaj în funcţie de cifra de afaceri; cu câţiva ani în urmă şisibianul Ioan Ciolan, artizanul lanţului Ambient, avea afacericonsolidate de 300 de milioane de euro. Însă în timp ce Pavăl acâştigat teren, Ciolan a pierdut masiv vânzări.

"Spre deosebire de alte pieţe, numărul companiilor care seduelează aici în zona do-it-yourself (DIY) este foarte mare", spuneBresson, care se referă la faptul că şase reţele străine îşidispută vânzările locale, iar un nou concurent, Leroy Merlin, aanunţat deschiderea primului magazin pentru vara acestui an. Deaşteptat ar fi, în aceste condiţii, ca în viitorul mai apropiat sauîndepărtat operatorii din DIY să fie ţinta preluărilor, însăBresson a evitat să dea un reper precis de timp.

El spune că valoarea medie a unui bon de cumpărături este de 40de euro, fiind absolut similar cu cele din alte ţări. Diferenţeînsă există: "Românilor le plac mai mult tendinţele, sunt mereuinteresaţi de lucrurile care sunt la modă şi le pasă foarte mult decum arată locuinţa", spune Bresson, care aşteaptă cu nerăbdareieşirea din criză, mai cu seamă că din birourile de la sediulcentral din Paris, aceasta se vede mult mai estompată. Ţările dinvestul Europei au depăşit deja hopul, iar companiile se uitămulţumite la cifrele de afaceri care nu numai că nu mai scad, darau chiar o tendinţă de creştere.

Extind gama de produse marcă proprie

Pentru cei pentru care preţul contează însă mai mult, Bricostoreva aduce însă pe rafturi mai multe produse marcă proprie, cum suntcele din gama Bricoline. "Acum avem 3.000 astfel de produse şiţinta este ca până la finalul anului viitor ponderea lor să ajungăla 30% din volumul vânzărilor", spune Claude Manach, director deachiziţii. El coordonează aprovizionarea pentru toate cele 26 demagazine ale reţelei şi spune că producătorii români cu carelucrează îşi expun mărfurile şi pe rafturile magazinelor de pepiaţa croată şi ungară.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO