Companii

Campaniile "Rabla" au salvat Dacia si producatorii de componente cand vanzarile de automobile s-au prabusit cu 60%

Campaniile "Rabla" au salvat Dacia si producatorii de componente cand vanzarile de automobile s-au prabusit cu 60%
13.09.2009, 18:47 59

Piata auto sufera una dintre cele mai puternice corectii dinintreaga economie, cu ritmuri de reducere a vanzarilor de aproape60% pana in prezent, iar ca efect in intreaga industrie mii deoameni si-au pierdut locurile de munca.

Prognoza Asociatiei Producatorilor si Importatorilor deAutomobile (APIA) indica o piata de 130.000 de autovehicule anulacesta, nivel care ar putea fi stabilit ca tinta si pentru anulviitor, adica mai putin fata de 2004.

"Problema care se pune astazi este diferita. Trebuie sa avemgrija de investitiile realizate in retele, de personal, si trebuiesa ne reglam motoarele pe ritmul acesta de piata de 130.000 demasini", a declarat Brent Valmar, directorul general al celui maimare importator local de automobile si vicepresedinte al APIA.

In industria producatoare de componente efectul reduceriivanzarilor s-a vazut mult mai devreme, cand zeci de componentistiau decis sa renunte la 10-20% din personal pentru a se putea adaptala noile niveluri ale comenzilor. In ianuarie si februarie anunturile dedisponibilizari din partea Draxlmaier, SEWS sau Leoni cumulau miide posturi.

Urmeaza falimente in retelele de dealeri

Potrivit APIA urmarile caderii pietei auto s-au vazut in primajumatate de an, cand retelele de dealeri au amanat mai intaiproiectele de dezvoltare pentru care nu alocasera inca bugete sichiar au inchis spatii dupa lichidarea stocurilor.

Considerand reducerile la preturi de pana la 40% afisate inprima parte a anului, este clar ca volumele de vanzari n-au fostindeplinite, iar rezultatele la final de an vor fi cu mult subplanul de afaceri.

"Vom mai vedea cu siguranta inchideri si in a doua jumatate aanului. Nu toata lumea are un business sanatos si pana la urma esteun reglaj natural. Daca unele investitii s-au facut pe niste zonesi piete care nu suporta, nu au volumul de afaceri necesar,investitiile fiind facute in speranta unui viitor bun, ele vor aveadificultati cu lichiditatile si daca nu vor gasi pe cineva sa lefinanteze, probabil ca vor fi nevoite sa se restructureze sau sainchida.", spune Valmar

In primele sapte luni ale anului, potrivit statisticilor APIAvanzarile de automobile noi s-au redus cu 52% in timp ce intreagapiata, incluzand vehiculele comerciale si autobuzele, a inregistratun minus de 56%, la 92.000 de unitati.

Pentru a scapa de stocuri majoritatea importatorilor sidealerilor de automobile au recurs la campanii de soldare si dereduceri de preturi de pana la 40-50% in unele cazuri si chiar auexportat unele flote spre tari din vestul Europei, in special incazul automobilelor de clasa medie si mica.

Campania "Rabla", speranta anului viitor

Importatorii de automobile gasesc in programul de innoire aparcului auto un element de care se agata pentru anul viitor, odatace Guvernul a anuntat continuarea finantarii retragerii din uz aautomobilelor rulate. Efectul "Rabla" pe plan local a fost limitatinsa. S-au vandut mai mult de 20.000 de masini dintr-un totaldisponibil de 40.000 de unitati.

De ce nu a functionat sistemul si in Romania, dupa cum s-aintamplat in Germania, Italia sau Franta? Achizitiile trebuiafinantate tot prin sistem leasing sau credit, iar numarul celorcare se califica pentru astfel de finantari s-a redus.

In schimb, in Germania un automobil care are o subventie de2.500 de euro si un pret de achizitie de 5.000 - 6.000 de euro esteachizitionat in principal din economii sau printr-un credit pe operioada de maxim 3 ani. Acest lucru a adus si exploziaexporturilor Dacia catre vestul Europei.

- 60% la automobile

Inmatricularile de autoturisme noi au scazut in luna august cu72%, la aproape 8.600 de unitati, nivel comparabil cu cel alinmatricularilor Dacia din aceeasi luna a anului trecut. Potrivitdatelor Directiei Regim Permise si Inmatriculari, luna august afost una dintre cele mai slabe din an, vanzari mai slabe fiindinregistrate in ianuarie. Pe parcursul primelor opt luni declinulinregistrarilor de automobile noi a ajuns la aproape 60%, adica82.000 de unitati, exact cat insuma piata auto locala in intreganul 2002.

- 65% la clasa auto de lux

Segmentul de automobile care a depasit cel mai mult scadereagenerala a pietei a fost in acest an segmentul de lux unde modeleprecum Mercedes Clasa S sau Audi A8 au vandut cu 70% mai putineunitati. In acealasi timp masinile de familie, monovolumele auconservat cel mai bine volumele de vanzari, cu doar -39%. Lamijlocul topului scaderilor se afla segmentul SUV, care cu vanzaritotale de aproape 6.500 de unitati pana la mijlocul verii a cumulato reducere generala a cererii de 41%. Cele mai cautate au fostSUV-urile de marime medie precum Hyundai Tucson.

- 70% pentru sectorul utilitarelor

Dealerii de vehicule comerciale, care in anii trecuti prosperaudatorita cererii exprimate de piata constructiilor si din sectorultransporturilor si distributiei, au fost cei mai afectati in acestan de reducerea bugetelor de dezvoltare. Vanzarile de autoutilitares-au redus cu peste 70% si nu au depasit nici 10.000 de unitati,potrivit statisticilor APIA, in prima jumatate de an. Salvareasegmentului ar putea veni in septembrie, cand prin intermediulprogramului "Rabla" se vor putea achizitiona si autovehiculecomerciale usoare.

1.600 de camioane in 7 luni

Vehiculele comerciale grele, care aduceau vanzari de sute deunitati lunar pentru importatori precum EVW, MAN, Renault Truckssau Scania, au inghetat inca din luna ianuarie. Daca in aniitrecuti vanzarile anuale treceau de 10.000 de unitati, in 2009, inprimele sapte luni, importatorii au raportat vanzari de circa 1.600de camioane de peste 3,5 tone. Ajustarile de personal au fostrealizate din primele luni ale anului, reducerile de mii de eurostau in vitrine de tot atat timp, dar vanzarile nu trec de catevaunitati pe saptamana.

8.000 de motociclete in 2009

Vanzarile de motociclete, scutere si mopede s-ar putea reduce inacest an la circa 8.000 de unitati, in scadere cu aproximativ 45%comparativ cu volumul de peste 15.700 de unitati inregistrat in2008. Cauza reducerii o constituie, potrivit importatorilor deprofil, accesul dificil la finantarea pentru achizitia de vehiculepe doua roti, unde avansul ajunge la circa 40% din valoarea delista a produsului. Pentru 2009 se apreciaza o migrare aconsumatorului dinspre segmentul sport spre categoria scuterelorpentru traficul orasenesc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO