Francezii, prezenţi pe piaţa locală atât pe segmentul hipermarketurilor, cât şi pe cel al supermarketurilor, au reuşit în 2011 să îşi majoreze vânzările cu 5,4% (la un curs de schimb constant şi luând în calcul deschiderile de noi magazine) într-o perioadă în care consumul şi-a continuat declinul. Singurul factor care a contribuit însă la creşterea vânzărilor în anii de recesiune, în care 5 mld. euro s-au evaporat din comerţ, a fost deschiderea de noi magazine de către companie. Doar anul trecut Carrefour a inaugurat 15 unităţi - două hipermarketuri şi 13 supermarketuri.
Vânzările Carrefour (hipermarketuri şi supermarketuri), compania considerată a fi deschis drumul retailului modern în România în urmă cu un deceniu când a inaugurat primul hipermarket în cartierul Militari din Bucureşti, au continuat să scadă la un număr constant de magazine (like-for-like), cu 0,7%, acesta fiind cel mai bun indicator pentru evoluţia consumului.
Din datele publicate de francezi se poate observa însă o temperare a declinului, astfel, la finalul lui 2009 indicatorul arăta -9,1%. Un an mai târziu scăderea ajunsese la minus cinci procente, iar acum a scăzut la sub 1%.
Vânzările francezilor de la Carrefour au intrat pe un trend descendent în termeni comparabili (like for like) încă din primul trimestru al anului 2009 şi au continuat să scadă timp de nouă trimestre consecutive. Prima veste bună a venit în trimestrul doi din 2011, când francezii au anunţat un plus 1,4% la o reţea constantă de magazine. Evoluţia pozitivă a continuat şi în trimestrul trei, pentru ca ultimele trei luni să aducă un nou declin.
Trimestrul patru este tradiţional cel mai bun trimestru din an pentru consum, sărbătorile de iarnă determinând românii să îşi deschidă buzunarele pentru achiziţii. Anii de criză au temperat însă euforia cumpărăturilor, românii renunţând la obiceiurile din perioada de boom când îşi umpleau coşurile în hipermarketuri. Scăderea de 2,5% a vânzărilor Carrefour în ultimele trei luni din 2011 la un număr constant de magazine arată că românii sunt încă reticenţi în a face achiziţii. În trimestrul patru vânzările francezilor pe plan local s-au ridicat la 340 de milioane de euro.
Mai mult, aceste cifre vin să tempereze veştile bune de la Institutul Naţional de Statistică în lunile octombrie şi noiembrie. INS anunţa creşteri ale consumului de 2-3%.
În rapoartele trimestriale ale companiei franceze sunt furnizate informaţii privind cifra de afaceri din România pe ambele pieţe (hiper şi supermarketuri), iar vânzările includ şi TVA (24%). Francezii raportează atât vânzările în termeni comparabili (like for like - care nu includ expansiunea), cât şi vânzările totale (unde sunt incluse şi magazinele deschise în intervalul analizat).
Primul indicator este însă mai relevant deoarece este practic o radiografie a consumului.
Carrefour este primul retailer modern care a anunţat rezultatele financiare din acest an, liderul din comerţul local Metro anunţând datele la nivel mondial, fără a prezenta şi rezultatele pe România.
Criza financiară a lovit afacerile marilor retaileri care au încercat însă să compenseze prin deschiderea de noi unităţi. Astfel dacă la finalul lui 2008 Carrefour avea 41 de unităţi (21 de hipermarketuri şi 20 de supermarketuri), în prezent retailerul deţine 70 de magazine, dintre care 45 de supermarketuri şi 25 de hipermarketuri. În noile proiecte francezii au investit peste 100 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Mai mult, şeful Carrefour anunţa în urmă cu câteva luni că are în plan reluarea expansiunii la nivelul perioadei de boom, pe piaţa locală urmând a fi inaugurate atât hipermarketuri, cât şi supermarketuri Carrefour noi.
Carrefour nu este singurul retailer care mizează pe expansiune în România şi crede într-o revenire a consumului. În 2011 doar două dintre cele 14 reţele din retailul modern au stat pe bară, restul investind aproape jumătate de miliard de euro în deschiderea a aproape 150 de magazine.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels