Companii

Castigatorii ADOR: Intr-o industrie veche de 20 de ani, tineretea este mai degraba un avantaj decat un dezavantaj

Castigatorii ADOR: Intr-o industrie veche de 20 de ani, tineretea este mai degraba un avantaj decat un dezavantaj

Dan Stanescu (stanga) si Cosmin Simionescu, creativii agentiei de publicitate Graffiti BBDO

25.09.2009, 00:00 206

"Tineretea nu reprezinta un dezavantaj in aceasta industrie. InRomania este cam greu sa fie asa, in conditiile in care nu existaprofesionisti de 40 de ani, iar daca exista sunt putini. Industriaeste tanara, ea insasi are 20 de ani. De fapt, nu exista nicioregula, cel mai mult conteaza ce faci. Daca esti bun, varsta nuconteaza", marturiseau Dan Stanescu, Senior CopyWriter, si CosminSimionescu, Senior Art Director in cadul BBDO, care la 25 sirespectiv 30 de ani sunt unii dintre cei mai tineri medaliati aifestivalului de creatie in publicitate ADOR din acest an.

Creativii sunt de parere ca brandul si target-ul sunt uniidintre factorii care influenteaza activitatea angajatilor dinadvertising. "Daca brandul este tanar, targetul il reprezintatinerii, si astfel el poate fi avantajat pentru ca intelegementalitatea celor de varsta sa. Situatia poate fi aplicata siinvers", spun cei doi.

In cazul lor, clientul Mountain Dew, pe care l-au preluat inurma cu mai bine de trei ani, a fost cel care le-a adus"notorietatea". Ei spun ca au fost norocosi pentru ca Mountain Dew,bautura racoritoare din portofoliul Pepsi, este clientul lor de suflet iar ei sunt in targetulprodusului. "Lucram pentru MD, bem MD, mergem cu skate-ul, ne placecultura urbana pe care bautura o promoveaza. E mai usor sa lucrezipentru un astfel de client", mai spun cei doi. "Clientul MountainDew are incredere in noi. Atunci cand ii expunem o idee el oaccepta pentru ca ne vede mai apropiati de target-ul bauturii sicrede ca intelegem gandirea si mentalitatea clientilor-tinta.

Doua medalii de argint si una de aur

La ADOR, atat cele doua medalii de argint, cat si cea de aur aufost castigate cu campania "Put the urban in culture", pe careechipa a realizat-o pentru Mountain Dew, si care a fost una dintrecele mai premiate campanii din cadrul festivalului. "Cand am facutcampania asta ne asteptam sa fie buna. Cand a fost gata, noua ne-aplacut foarte tare si ne minunam de parca o realizase altcineva.Stiam ca am dat peste ceva bun", marturisesc cei doi. "De premii nuesti sigur niciodata. Poti avea o lucrare foarte buna si sa nu ieipremiu. Daca mai castigi si premii pentru munca ta atunci esti clarconvins ca e bine", adauga ei. Campania publicitara, ce apare peprint, pleaca de la tablourile lui Munch, Picasso si Van Gogh caresunt stilizate si transpuse in arta urbana. "Am luat Strigatul luiMunch si pornind de la el ne-am imaginat ca cineva se da cu rolelepe bara unui pod, cade, se loveste si tipa de durere", povestesteDan Stanescu. Pentru Van Gogh situatia este similara doar capersonajul cade si isi rupe o ureche.

Ideea campaniei a pornit chiar de la publicul tinta al MountainDew. Tinerii care beau MD sunt axati pe cultura urbana si nu iaucontact cu cea clasica, de aceea echipa BBDO a dorit ca prinaceasta campanie sa culturalizeze tinerii, insa printr-o metoda maiputin conventionala care sa ii atraga.

"Mountain Dew e bautura care defineste cultura urbana, si asa amajuns sa facem campania asta. Am cautat ceva care sa apropietinerii de cultura. Cand cautam am descoperit ca in tablourile luiVan Gogh sI Munch oamenii aceia sunt chinuiti, cel putin aparent",spune unul dintre cei doi castigatori ai ADOR 2009.

Cosmin Simionescu, absolvent al Facultatii de Arte, sectiuneadesign si-a pus cunostintele in practica si in cinci minute arealizat desenele pentru campanie.

"Desenele au fost gata in cinci minute. Initial am dorit sareproducem picturile, insa era complicat, ar fi durat mult timp sinoi nu credeam ca e cea mai buna idee", isi aminteste senior artdirectorul BBDO, care s-a alaturat echipei agentiei in urma cuaproximativ sase ani. Acesta a fost motivul pentru care cele treiimagini au fost realizate stilizat, de o maniera mai apropiata destilul celor care beau Mountain Dew, grafferi, skateri, adepti aiartei urbane.

Oficialii Pepsi au fost incantati de campanie, desi initial s-auaratat sceptici pentru ca nu stiau daca lumea a auzit de Van Goghsi Munch.

Scopul campaniei este culturalizarea

"Celor de la Pepsi le-a placut campania, insa ne-au intrebatdaca stie lumea cine este Van Gogh. Noi am spus ca majoritateastiu, iar daca nu, acesta este un bun moment sa invete. Acesta estesi unul dintre scopurile campaniei, culturalizarea. Este omodalitate de a crea un pod intre cultura urbana - graffiti, hiphop - si cea clasica", spune Dan Stanescu, care a inceput salucreze pentru prima oara in publicitate in urma cu patru ani, incadrul Graffiti BBDO.

Cei de la BBDO se ocupa de crearea spoturilor pentru print si deadaptarea spoturilor tv. "Spoturile TV vin din afara pentru ca suntcele mai costisitoare, iar MD este un brand mic. Cand l-am preluatin urma cu 3-4 ani era cel mai mic brand din portofoliul Pepsi.Acum a ajuns numarul doi sau trei. Cu toate acestea, ca sa le facipe toate in tara, campaniile pentru TV, radio, print, inseamna capiata are nevoie de altceva decat iti dau cei din afara, inseamnaca spotul nu este potrivit pentru contextul din tara noastra, iarpiata locala este foarte dezvoltata. In Romania, MD creste odata cucultura urbana de la noi, si mai are loc de crescut in conditiilein care cultura urbana are 20 de ani", spun cei doi.

Cei doi mai spun ca au realizat campania castigatoare cu "zerolei, dincolo de cheltuielile externe", pentru ca nu a fost nevoiede persoane din exterior care sa realizeze desenele, grafica sauorice alt detaliu.

"Acesta a fost un caz fericit. Noi suntem specializati sa facemcampanii pe low budget. Acesta este un lucru bun, insa nu stiu dacaeste de dorit. Nu stiu cum o sa ne influenteze pe noi pe viitorlucrul acesta. Pentru agentie e mai important sa faci un print de10.000 euro pentru care sa utilizezi specialisti din afara decat sate chinui tu sa il faci", recunosc cei doi.

"Cumva e si o chestie de orgoliu, cand vezi campanii care aucostat de 10.000 de ori mai mult decat a ta si care sunt mai putinapreciate. Banii sunt importanti atunci cand ai lucrari pe care nule poti face singur. Atunci ai nevoie de bani", adauga ei.

Nominalizarea la Cannes, cel mai importantpremiu

Campania "Put the urban in culture" a adus echipei BBDO maimulte premii, insa cel mai important, potrivit marturisirilorcreatorilor sai a fost nominalizarea la Cannes.

"Ca si castigatori ai ADOR ne simtim bine, insa faptul ca amluat chiar trofeul ne face sa ne simtim si mai bine. Noi am mailuat si alte premii cu aceasta campanie, atat la editiile mai vechiale ADOR, cat si la Adprint sau la concursuri de creatie laPortoroz, Slovenia. Nominalizarea la Cannes este insa cea maiimportanta, fiind o competitie de alt calibru, iar lucrarileinscrise avand o alta calitate", recunosc castigatorii a sasepremii ADOR 2009.

"Cineva a spus la un moment dat sa fii finalist la Cannesinsemna ca esti foarte bun, sa iei un premiu inseamna ca ai noroc,in conditiile in care se inscriu la fiecare editie 7-10 mii delucrari si se aleg 100 pentru finala", adauga ei. Cannes Lions estecel mai important eveniment pentru industria internationala depublicitate, organizat pentru prima data in urma cu 55 de ani.Despre viitor cei doi spun ca si-ar dori sa lucreze in alta tara,unde publicitatea este mai dezvoltata.

"Ne-ar placea sa mergem sa lucram in alta tara, undepublicitatea e altceva. Publicitatea este dezvoltata acolo undeeste dezvoltata societatea. Americanii fac publicitate de 150 ani,pe cand noi, de 20 de ani sau mai putin", sunt de parere CosminSimionescu si Dan Stanescu. Cu toate acestea, romanii sunt cei maicreativi din regiune, dar mai avem de crescut. "Ce facem, chiardaca facem bine, altii au trecut deja pe acolo", spun ei.

In acest an, in cadrul celei de-a opta editii a festivaluluiADOR, ce premiaza creativitatea in publicitate, Graffiti BBDO aprimit cea mai importanta distinctie, agentia de publicitate aanului, dupa ce a reusit sa obtina 3 trofee de aur, 7 de argint, 3de bronz si 10 lucrari in shortlist. La festival s-au inscris 221de lucrari, apartinand a 36 de agentii, iar dintre acestea, 17lucrari au fost medaliate cu aur, 21 cu argint si 27 cu bronz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO