Companii

Cat va afecta greva generala de la Dacia atractivitatea Romaniei pentru investitii in industria auto?

Cat va afecta greva generala de la Dacia atractivitatea Romaniei pentru investitii in industria auto?
31.03.2008, 19:18 34

Reprezentantii Asociatiei Romane de Investitii Straine (ARIS) au declarat ca o astfel de miscare sindicala, la un jucator important dintr-un segment industrial precum cel auto, ar putea modifica opinia si decizia unor investitori straini in legatura cu atractivitatea Romaniei in materie de costuri. In acelasi timp, deciziile investitorilor care au anuntat deja planuri pentru Romania, precum cele ale furnizorilor Ford, nu vor fi influentate.
"O astfel de greva nu este de bun augur pentru orice fel de investitie, mai ales straina si in industria auto. Nu cred insa ca ii va determina pe investitori, mai ales pe Ford sau furnizorii sai ce vor veni la Craiova, sa se razgandeasca in legatura cu decizia de investire, fiind clar ca isi vor duce planurile la final", a declarat Monica Barbuletiu, vicepresedinte al ARIS.
Investitiile a sase furnizori Ford, printre care se regasesc si Bamesa sau Kirchhoff, care au inceput deja cursa identificarii de locatii pentru instalarea in judetul Dolj, se vor ridica la aproximativ 150 mil. euro si vor crea in termen de circa un an mai mult de 2.000 de locuri de munca in judetul Dolj. Valoarea tuturor proiectelor de investitii straine pentru acest an a fost evaluata de ARIS la 7 miliarde de euro.
"Chiar si in conditiile grevei, niciunul dintre investitorii interesati de pana acum nu a amanat realizarea proiectului, in primul rand pentru ca fiecare si-a facut prognoze ce includ posibile cresteri ale salariilor", a declarat Barbuletiu.
Ea a adaugat ca greve legate de majorarea salariilor nu au loc doar in Romania, tari cu traditie in industria auto, precum Franta sau Spania, confruntandu-se frecvent cu astfel de evenimente.
Sindicatul Automobile Dacia (SAD), care grupeaza 9.900 de angajati din cei 13.000 ai uzinei, a solicitat o majorare salariala de 550 de lei in suma fixa pentru toti muncitorii, prima solicitare de acest gen din economia nationala, la care se adauga inca o serie de majorari pentru primele acordate de sarbatorile religioase, de Ziua Constructorului auto, precum si o participare la profit in cota de 5-10%.
Conform datelor Automobile Dacia, salariul mediu la uzina de la Mioveni a fost in 2007 de 1.896 de lei, in timp ce media retributiilor din ramura industriei mijloacelor de transport rutier a ajuns la 1.532 de lei. Potrivit calculelor ZF in functie de indicatorii furnizati de companie, salariul minim al unui muncitor necalificat este de 734 de lei, al unui muncitor calificat de 785 de lei, iar al unui specialist de 2.037 de lei. Liderii sindicali au declarat insa ca aproximativ 3.000 de muncitori ai Dacia, incadrati sub contracte de munca cu durata limitata, sunt retribuiti cu salarii lunare de 600 de lei.
Specialistii in resurse umane au declarat ca indeplinirea in proportie chiar de 50% a revendicarilor sindicalistilor Dacia ar putea atrage in industrie un val de revendicari similare, care s-ar putea solda cu greve, de o mai mica amploare insa.
"Daca nivelul de acceptare va fi mic, nu vom avea un efect de domino in industria auto, dar daca solicitarile sunt acceptate chiar si pe jumatate, vom avea revendicari similare", a declarat Daniela Necefor, managing partner al companiei de consultanta si recrutare de personal Total Business Solutions (TBS).
Potrivit TBS, salariile managerilor din industrie au ajuns anul trecut la acelasi nivel cu cele ale omologilor din centrul Europei, fapt ce a generat in acest an o serie de restructurari. Astfel, o apreciere cu 30-40% si in cazul salariilor muncitorilor ar putea genera la un interval asemanator o restructurare similara pentru cresterea competitivitatii angajatilor.
"Aceasta majorare trebuie insa facuta treptat, in tendinta de apropiere de nivelul de salarizare din tarile central-europene, deoarece exista si necesitatea aducerii inapoi a muncitorilor romani plecati afara", a spus Necefor.
SAD a solicitat, la inceperea negocierilor de majorare salariala, o crestere in suma fixa pentru toti salariatii de 550 de lei, participarea la profit in suma proportie de 5-10% si majorarea cu 50% din salariul mediu brut a primelor pentru sarbatorile legale.
In urma neindeplinirii conditiilor solicitate, chiar si dupa a doua runda de negocieri, SAD a declansat greva generala la care au participat mai mult de 50% din personalul direct productiv. Greva a fost mentinuta si dupa ce administratia Dacia a inaintat a treia oferta, in urma unui miting organizat pe 27 martie, prin care a propus o majorare bruta de cel putin 250 de lei pentru fiecare salariat, egala cu o majorare de 16,7%.
Greva Automobile Dacia nu a fost singulara in acesta perioada, fiind secundati de greva angajatilor fabricii de bere Bergenbier Blaj, detinuta de InBev Romania, care nu au acceptat indexarea salariilor cu 15% si pachetul de salarii compensatorii.
Potrivit analistilor, astfel de greve ar putea urma in viitor, mai ales in cazul in care cele ce se desfasoara in prezent vor obtine mare parte din revendicari.
"Cred ca este vorba si de perioada preelectorala in care trebuie sa se justifice activitatea si in care sindicalistii vor prin presiune sa li se satisfaca cererile", a spus Barbuletiu.
Ea a adaugat ca din studiile de piata si din statisticile furnizate de ACAROM, Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania, reiese ca salariile angajatilor Dacia nu sunt chiar atat de scazute precum cele anuntate de sindicat, dar ca sunt inca departe de cele din ramura constructoare de automobile din vestul Europei. Industria auto europeana, ce inglobeaza mai mult de 250 de situri de productie, angajeaza direct 2,3 milioane de oameni, numarul locurilor de munca indirecte ajungand la 10 milioane.
In ciuda faptului ca salariile continua sa se aprecieze in industria autohtona, competitivitatea costului cu forta de munca nu va atrage investitorii actuali in alte tari membre ale Uniunii Europene, precum Bulgaria, deoarece acestea nu dispun si de celelalte avantaje ale Romaniei, precum apropierea de rutele de export vest-europene.
"Deocamdata mediul investitional din Bulgaria nu se ridica la nivelul Romaniei, fapt pentru care au si pierdut cateva investitii straine", a spus Barbuletiu.
Acelasi motiv a sustinut si hotararea sindicalistilor de la Automobile Dacia, care s-au bazat si pe greutatea relocarii unei facilitati de productie auto. In plus, potrivit liderului sindical Dacia, Nicolae Pavelescu, salariile fabricilor Renault din Rusia, unde ar putea fi transferata o parte din productie, sunt deja cu pana la 40% mai mari decat cele din Romania.
Relocarea productiei Logan de la Automobile Dacia este insa departe de a fi posibila, fabricile din Moscova, Iran sau Maroc fiind dependente de colectiile de componente furnizate de la Mioveni de catre divizia Renault Industrie Roumanie.
Avantajul competitiv al Romaniei, legat de costuri, va continua sa se erodeze in perioada urmatoare, tendinta alinierii salariilor la media europeana fiind evidenta, astfel ca destinatia investitiilor din industria auto va continua, potrivit analistilor, sa se deplaseze spre est. Romania va continua insa sa reprezinte o locatie viabila de investire pentru sector, perioada optima fiind estimata la aproximativ 3-4 ani.
"Este clar ca pana la urma toate companiile vor trebui sa creasca putin cate putin salariile, chiar daca orice investitie urmareste o marja operationala cat mai mare", a spus Barbuletiu.

Investitiile in Logan vor ridica salariile
Profitul Dacia a fost estimat la 150 de milioane de euro anul trecut
Investitiile in uzina Logan au fost estimate la mai mult de 1 mld. euro
1.896 de lei a fost salariul mediu brut al unui angajat Dacia in 2007
Productia Logan a fost estimata la 350.000 de unitati in acest an
Numarul angajatilor Dacia va creste cu 3.000 de la 13.000 in prezent

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO