Companii

Ce tara au ochit Peugeot si Toyota pentru uzina de 1,4 mld. $?

29.11.2001, 00:00 10



Locatia din Europa de Est a noii fabrici unde companiile franceze PSA Peugeot Citroen si japoneza Toyota intentioneaza sa construiasca 300.000 de automobile va fi decisa in luna decembrie a acestui an, rezultatul urmand a fi publicat la inceputul anului viitor.

Desi o mare parte a analistilor sunt deparere ca zarurile au fost aruncate, anticipand ca locatie Polonia, unele tari inca incearca sa influenteze decizia producatorilor.

La mijlocul acestui an, oficiali ai comapniilor producatoare de automobile PSA Peugeot Citroen si Toyota au anuntat ca vor construi impreuna o fabrica pentru a produce o platforma comuna pentru un mini-automobil, produs care le lipseste ambilor producatori din portofoliu.

Cei doi constructori de autovehicule au incheiat un acord pentru formarea unei societati mixte care sa dezvolte si sa produca autovehicule din categoria compacta, cea mai vehiculata varianta pentru amplasarea uzinei fiind Europa de Est.

La sfarsitul lunii august, oficialitatile poloneze au anuntat ca sunt in discutii cu companiile Toyota Motor si PSA Peugeot Citroen pentru a construi o fabrica in tara est-europeana.

Mai mult, oficiali ai Toyota au confirmat ulterior ca Polonia a fost aleasa ca destinatie pentru investitia comuna a celor doua companii, care vor lansa pana in 2005 un mini automobil.

Investitia totala va fi de 1,4 miliarde de dolari, va fi o investitie de tip greenfield si fabrica va avea o capacitate de productie anuala de 300.000 de unitati.

Cu toate acestea, dupa ultimul anunt facut saptamana aceasta de catre purtatorul de cuvant al Peugeot, conform caruia o decizie privind locul noii fabrici va fi ales in decembrie si anuntat in ianuarie, spiritele s-au aprins din nou.

Intrebat daca noua locatie va fi situata in Polonia sau Ungaria, oficialul Peugeot a declarat "nu pot nega, dar nu pot nici confirma". Alte variante, mai putin probabile in viziunea analistilor ar fi Romania si Bulgaria.

Unele tari, precum Bulgaria, incearca chiar si in ultimul moment sa convinga Peugeot si Toyota sa investeasca in piata auto locala

Pana la anuntarea deciziei, in decembrie, Bulgaria este pregatita sa "lupte pentru acest proiect si sa ofere conditii deosebite investitorilor", a declarat vicepremierul bulgar Nikolai Vassilev, care ocupa si functia de ministru al Economiei.

"Guvernul de la Sofia isi va da toata silinta pentru a atrage cele doua companii auto. Acestea vor beneficia de o atentie si conditii speciale, de care nu s-ar bucura in nici o alta parte", sustine oficialul bulgar.

Cu toate acestea, Vassilev a recunoscut ca sansele Bulgariei de a atrage aceasta investitie nu sunt mari.

"Din pacate, suntem in urma nu numai pentru acest proiect, ci pentru investitiile straine in general. Dar cel mai important este sa facem zgomot, pentru ca investitorii sa auda de noi", a afirmat ministrul bulgar al Economiei.

Volumul investititiilor straine realizate in Bulgaria este unul dintre cele mai scazute din regiune.

Din 1992 si pana anul trecut, acesta a totalizat patru miliarde de dolari, printre factorii care au impiedicat dezvoltarea investitiilor numarandu-se birocratia excesiva, instabilitatea sistemului juridic, gradul ridicat al coruptiei si ritmul lent de derulare a reformelor economice.

In anul 1996, producatorul auto britanic Rover, o subsidiara a companiei germane Bayerische Motoren Werke (BMW), si-a sistat productia de autoturisme Rover Maestro din Bulgaria si a inchis uzina din portul Varna, reclamand obstacolele de ordin birocratic si lipsa vreunui sprijin din partea autoritatilor.

In schimb, Vassilev considera ca avantajele pe care Bulgaria le prezinta astazi sunt un sistem de impozitare simplu si transparent, mana de lucru ieftina, profesionalismul fortei de munca si pozitia strategica pentru exporturi.

Uzina pe care PSA Peugeot-Citroen si Toyota o vor construi isi va incepe activitatea efectiva in anul 2005, urmand sa aiba o capacitate de productie de 300.000 de unitati.

Alegerea Europei de Est pentru constructia centrului de productie a fost justificata de cele doua companii prin previziunile privind evolutia pietei europene de profil, care indica o cerere extrem de puternica pentru autoturismele din categoria compacta in aceasta regiune si care ar putea creste, in continuare, in anii urmatori.

Modelul de autovehicul care va fi produs in Europa de Est va utiliza fie un motor pe benzina cu capacitatea de 1.000 de centimetri cubi, fie unul pe motorina cu capacitatea cilindrica de 1.400 de centimetri cubi, cei doi constructori urmarind eficientizarea consumului de carburanti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO