Companii

CEO Genpact: Presiunea pe costuri si lipsa lichiditatilor fac BPO-ul mai atractiv ca niciodata

CEO Genpact: Presiunea pe costuri si lipsa lichiditatilor fac BPO-ul mai atractiv ca niciodata

Patrick Cogny, CEO-ul pentru Europa al Genpact: Este prea devreme sa vedem ce impact vor avea recentele evenimente economice asupra activitatii noastre de angajare si retentie, dar in cazul in care rata somajului va creste, va fi mai usor pentru noi sa recrutam si sa pastram angajatii talentati.

15.12.2008, 18:50 189

Companiile vor incepe sa se uite cu tot mai mare atentie spre externalizarea serviciilor in conditiile in care au o agenda tot mai ferma de reducere a costurilor si se confunta cu un deficit de lichiditati, este de parere Patrick Cogny, CEO-ul pentru Europa al Genpact.
"Criza are potentialul de a fi foarte dureroasa pentru economia romaneasca, si am putea vedea o incetinire a unei economii care pana de curand arata simptome de supraincalzire", afirma Cogny.
Procesele de Business Process Outsourcing (BPO) se refera la externalizarea acelor activitati care nu au functie de baza in companii.
Genpact, primul jucator semnificativ din industria de BPO care a intrat pe piata locala in anul 2005, ajunsese in luna septembrie a acestui an, potrivit unor estimari ale ZF, la aproximativ 1.300 de angajati in cele doua centre locale, de la Bucuresti si Cluj-Napoca. Compania nu ingheata planurile de recrutare in contextul crizei economice. "Da, continuam sa facem angajari", spune Cogny, fara a da detalii cu privire la planurile exacte de recrutare.
"Este prea devreme sa vedem cum vor impacta recentele evenimente economice asupra activitatii noastre de angajare si retentie, dar in cazul in care rata somajului va creste, va fi mai usor pentru noi sa recrutam si sa pastram angajatii talentati."
Companiile de BPO au fost in ultimii ani printre cei mai activi angajatori, recrutand mii de oameni in centrele de servicii de pe piata locala, dar si unii dintre angajatorii cei mai afectati de ratele mari ale fluctuatiei de personal. Focusul recruiterilor din acest domeniu au fost candidatii tineri, vorbitori de limbi straine si cu diferite abilitati tehnice.
Cu toate acestea, actualul context economic va avea si consecinte pozitive la nivelul gradului de dezvoltare al capitalului uman - in special in ceea ce ii priveste pe angajatii care nu aveau rabdare sa isi construiasca o cariera pas cu pas, sa acumuleze experienta si schimbau companie dupa companie pentru salarii mai mari. Aceasta era, de fapt, una dintre cele mai mari probleme ale angajatorilor pana in urma cu cateva luni. "Companiile investeau puternic in oameni talentati doar pentru a-i pierde mai apoi, in timp ce oamenii nu aveau timp sa invete si sa vada rezultatele muncii lor pe termen lung."
BPO-ul este o industrie a serviciilor, spune Cogny, dominata de contracte pe termen lung si de necesitatea de a indeplini nevoile clientilor, astfel ca impactul actualei crize pe termen scurt este limitat.
"Noi nu oferim servicii de lux, ci servicii de baza, fara de care companiile nu pot functiona, servicii care 'fac organizatiile sa mearga', cum sunt, de exemplu, procesarea facturilor, administrarea politelor de asigurare si a plangerilor, servicii legate de furnizori, precum si servicii de infrastructura IT, care sunt critice pentru operatiunile clientilor nostri."
CEO-ul Genpact admite ca vor exista presiuni asupra afacerilor, ca urmare a faptului ca organizatiile care sunt clienti ai Genpact traverseaza "una dintre cele mai grave crize din istoria recenta".
"Cu siguranta ca vor fi presiuni in ceea ce priveste acele cheltuieli la care companiile pot renunta, dar vor exista si oportunitati de a oferi proiecte care sa creasca profitabilitatea clientilor nostri. Probabil ca unele decizii de externalizare vor fi amanate, insa presiunea asupra costurilor si lipsa lichiditatilor vor face BPO-ul mai atractiv ca niciodata."
Pe termen lung, un motor puternic de crestere pentru industria de BPO se traduce in termeni de productivitate, in conditiile in care tot mai multe companii au o agenda tot mai ferma de optimizare a costurilor.
"Lipsa lichiditatilor forteaza companiile sa isi focuseze investitiile pe activitatile de baza si sa externalizeze mai mult. In consecinta, suntem foarte optimisti cu privire la oportunitatile industriei de BPO in contextul actualei crize."
Desi perspectivele Genpact pe termen scurt si lung sunt solide, francezul afirma ca nesiguranta economica este mult prea mare pentru a putea spune cu certitudine ce se va intampla anul viitor.
"Am mutat echipele de Cluj intr-o locatie noua, continuam sa investim in locatiile din Bucuresti si Cluj, insa, in acelasi timp, le-am cerut angajatilor sa creasca productivitatea si sa taie din costurile inutile. Anumite cheltuieli se justificau intr-un mediu economic in crestere, insa de vreme ce clientii nostri taie tot mai agresiv din costuri, si noi trebuie sa adoptam aceeasi strategie."
Prima masura pe care a adopta-o gigantul indian a fost sa "impinga" echipele cat mai aproape de clienti, pentru a le intelege punctele slabe si nevoile si pentru a le oferi ajutor in cazul in care acestia au nevoie.
"In conditiile actuale si luand in considerare oportunitatile pentru industria noastra, este esential sa fii in acelasi timp agresiv in ceea ce priveste dezvoltarea businessului si extrem de prudent si conservator la nivel de costuri."
Desi continua sa investeasca in angajati si in dezvoltarea businessului, Genpact are si o agenda puternica la nivelul controlului costurilor. Aproximativ 77% din veniturile companiei la nivel global provin din servicii de BPO. "Multe din serviciile pe care le oferim companiilor sunt practic indispensabile pentru functionarea acestora. Spre exemplu, chiar si in perioade economice dificile, companiile trebuie sa isi plateasca facturile si sa isi faca inventarul."
Genpact mizeaza in acest moment pe lichiditati puternice si pe un portofoliu diversificat de clienti, astfel incat o eventuala reziliere de contract nu va avea impact puternic asupra businessului. "Mai putin de 3% din veniturile noastre provin de la clientii din zona de investment banking. Niciuna din companiile-client, cu exceptia General Electric (Genpact a fost initial divizie a General Electric - n.r.), nu reprezinta mai mult de 5% din businessul nostru", spune Cogny.
Alaturi de Genpact, pe piata locala de BPO mai opereaza gigantul american Accenture, care a deschis un centru de servicii la Bucuresti in 2006, precum si indienii de la Wipro si cei de la WNS. O alta companie care are activitati in zona de BPO este TechTeam, care are peste 600 de angajati in Romania, 400 fiind dedicati diviziei de suport IT, mai exact Information Technology Outsourcing (ITO) si Business Process Outsourcing (BPO).
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO