Companii

CEZ: Licitatia Petrom creeaza un precedent. Un furnizor nu se poate lupta cu un producator

CEZ: Licitatia Petrom creeaza un precedent. Un furnizor nu se poate lupta cu un producator

Mirela Dima, director general CEZ Vanzare: In energie, la fel ca in orice alt sector, dupa liberalizarea s-a resimtit acelasi efect pe care l-am resimtit cu totii dupa Revolutia din '89. Practic deodata esti confruntat cu o gramada de posibilitati si primul impuls este acela de a lua orice, fara a analiza prea mult situatia. Intre timp, clientii s-au rafinat foarte mult si nu-si mai doresc doar energie ieftina.

07.03.2008, 15:44 129

"Cazul licitatiei Petrom creeaza un precedent. Un furnizor nu se poate lupta cu un producator. Daca vrem o piata echidistanta, trebuie sa fim tratati toti ca egali. De aceea s-a facut separarea la nivelul intregii piete de energie intre producatori, distribuitori si furnizori. Prin arderea unei etape se risca practic eliminerea unei categorii de jucatori", spune Mirela Dima, directorul general al CEZ Vanzare, compania de trading a grupului ceh pe piata locala.
In 2006, prin ordin ministerial toti producatorii de energie au fost obligati sa-si vanda cantitatile de energie exclusiv pe bursa de energie OPCOM pentru a evita contractele directe intre producatori si furnizori, contracte prin care nu se publicau preturile sau cantitatile in cauza. La acea vreme, cele trei complexuri se supuneau acestui ordin, dar odata cu trecerea lor sub coordonarea AVAS din portofoliul Ministerului Economiei, cele trei complexuri nu mai intra sub incidenta acestui ordin. Mai mult, ordinul se referea la vanzarile en-gros, adica spre furnizor sau alte entitate, dar nu spre consumatorul final. Contractul dintre CE Craiova si Petrom este unul care nu face parte din piata en-gros, dar este unul care elimina din start orice sansa de castig a celorlalti participanti furnizori. CEZ Vanzare impreuna cu Enel, E.ON, Electrica, Petprod si EGL au depus oferte pentru contractul cu Petrom, dar la final a castigat un producator, iar pretul de atribuire nu este public nici acum. Dintre acestea, Electrica si-a exprimat numultumirea fata de aceasta licitatie pentru ca nu a primit date explicative fata de modul in care a fost ales castigatorul si Petprod.
"Dupa parerea noastra, desi nu suntem cei mai in masura sa ne pronuntam, nu a fost nimic in neregula din punct de vedere legal cu acel contract, dar sunt de parere ca trebuie sa fie creata o piata echidistanta, un acces nediscriminatoriu la resurse, iar acest lucru nu se poate face decat printr-o rafinare a actualei legislatii si o aplicare in consecinta", spune Dima.
O alta problema pe care o ridica reprezentanta CEZ Vanzare are legatura cu existenta si in prezent a unor contracte directe de energie si a efectelor pe care aceste negocieri le au la nivelul pietei.
"Este posibil ca era contractelor directe sa nu se fi incheiat pentru ca in continuare lipsesc companii de pe OPCOM, companii care ar trebui sa aiba multa energie de vandut pe bursa", este de parere Dima. Una dintre companiile care produc cea mai ravnita energie este Hidroelectrica, care lipseste din decembrie 2005, dar care are contracte negociate direct cu mai multi furnizori printre care se numara Energy Holding sau Buzmann.
Primul impact al acestor contracte directe asupra pietei este lipsa ei de maturitate. Al doilea este obligatia celorlalte companii care nu beneficiaza de astfel de intelegeri sa-si modeleze strategii astfel incat sa faca fata concurentei in conditiile in care energia pe care o cumpara este mai scumpa decat cea a competitorilor lor.
"O piata matura se caracterizeaza prin prezenta achizitiilor si fuziunilor. In doi ani cred ca vom incepe sa asistam la acest fenomen si pe piata locala, dar va fi mai bine vazut odata cu disparitia contractelor pe termen lung incheiate cu companii precum Hidroelectrica. Practic, din acel moment avantajul firmelor care beneficiaza de acest atu in prezent va disparea, iar ele nu vor mai avea puterea de a se autosustine din aceasta sursa. Asa s-a intamplat in toate tarile care au trecut printr-un proces de liberalizare. Unii furnizori au iesit de pe piata, altii au fuzionat si unii au fost cumparati. Acest lucru se va vedea si aici", explica reprezentanta CEZ Vanzare.
Dima spune ca nu exclude o achizitie a unui furnizor pe termen lung, o astfel de decizie fiind sustinuta de posibilitatea de a prelua un jucator care are atat un portofoliu de clienti interesant, cat si unul de contracte de achizitie solid.
"O achizitie este o posibilitate pe termen lung si in prezent analizam oportunitatile. Nu suntem in discutii cu o anumita companie, dar evaluam aceasta posibilitate. O fuziune este destul de greu de luat in calcul tinand cont de dimensiunea pe care o are CEZ pe piata locala", spune Dima.
O alta posibilitate de crestere a companiei o reprezinta obtinerea unor capacitati de productie proprii.
"Obtinerea capacitatilor de productie ar aduce un aport semnificativ afacerilor noastre, desi din ce in ce mai multe companii au inteles ca oricine poate sa vanda energie ieftina, dar nu oricine poate sa-i adauge valoare", a mai precizat reprezentanta CEZ Vanzare. Compania aduce aproximativ 55% din totalul veniturilor pe care cehii de la CEZ le obtin pe piata locala, procentaj care a scazut odata cu pierderea unor clienti precum Alro, Arpechim, Doljchim sau Oltchim. "Normal ca ni-i dorim inapoi, dar nu oricum. Nu putem sa sacrificam profitabilitatea companiei oferind un pret mai mic fata de cel de achizitie a energiei. In ceea ce priveste pretul, nu putem concura cu alti traderi care au contracte directe cu producatori de energie ieftina. Lupta noastra se duce pe partea operationala, iar rezultatele au inceput sa se vada de anul trecut", spune Dima, care a adaugat ca firma a reusit sa castige in 2007 trei mari consumatori, dar nu le-a precizat numele din motive de confidentialitate.
"In energie, la fel ca in orice alt sector, dupa liberalizarea s-a resimtit acelasi efect pe care l-am resimtit cu totii dupa Revolutia din '89. Practic deodata esti confruntat cu o gramada de posibilitati si primul impuls este acela de a lua orice, fara a analiza prea mult situatia. Intre timp, clientii s-au rafinat foarte mult si nu-si mai doresc doar energie ieftina. Progresul inregistrat anul trecut este urias comparativ cu anul 2006, iar aceasta, tendinta va continua si in anii urmatori", a conchis Dima.
CEZ Vanzare a fost infiintata la jumatatea anului trecut dupa implementarea procesului de separare a activitatilor de distributie de cele de furnizare in cadrul fostei Electrica Oltenia. In urma acestui proces au rezultat patru companii, si anume, CEZ Vanzare, CEZ Trade, CEZ Servicii si CEZ Distributie. Compania estimeaza pentru anul trecut afaceri de 440 mil. euro si un profit net de 36 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO