Companii

Compania Aeroporturi Bucureşti are un buget de investiţii de 108 mil. euro, de şapte ori mai mare faţă de 2014

Compania Aeroporturi Bucureşti are un buget de...

Autor: Alina Oprea

02.07.2015, 00:00 90

Din suma totală, 200 milioane lei vor fi direcţionate în lucrările de reabilitare, consolidare şi modernizare a pistei numărul 1, cea mai veche dintre cele două ale Aeroportului Henri Coandă, a declarat pentru MEDIAFAX Valentin Iordache, directorul Direcţiei de Relaţii Externe şi purtătorul de cuvânt al companiei.

Pista a fost pusă în operare pentru aeronavele comerciale în anul 1969, iar ultima reabilitare sau consolidare a acesteia a fost în anul 1993.

În 2014, investiţiile realizate de CNAB s-au ridicat la 66,94 milioane lei, în scădere cu 30% faţă de cele din 2013.

"Suma alocată în acest an pentru investiţii se ridică la 482 milioane lei. O lucrare foarte importantă, o investiţie de circa 200 de milioane de lei, se referă la lucrările de reabilitare şi modernizare a pistei nr. 1 de aterizare/decolare, pista mai veche a aeroportului. Investiţiile includ şi racordurile la căile de rulare, precum şi lărgirea platformei de întoarcere la capătul estic al pistei. Procedura este în curs, documentaţia este deja la ANRMAP (Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice) pentru a fi publicată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice", a declarat Iordache, pentru MEDIAFAX.

Dacă CNAB va atribui contractul în următoarele luni, lucrările ar putea începe în acest an şi vor dura aproximativ nouă luni.

"Trebuie să şi găsim un constructor capabil din toate punctele de vedere să execute această lucrare. Lucrările pe aeroport se desfăşoară într-un ritm alert, mai ales cele de pe pistă, nu ne permitem niciun fel de întârzieri. Orice întârzieri vor conduce la penalizări aspre pentru constructor, dar interesul nostru este ca lucrările să se încheie la timp, nu să aplicam penalităţi. Dacă lucrările se vor desfăşura conform programului, ele vor fi gata anul viitor. Aceste lucrări sunt majore şi presupun şi proceduri speciale pentru operarea aeronavelor pe o singura pistă; avantajul nostru este că, având două piste - suntem de altfel singurul aeroport din ţară în această situaţie - putem să folosim una dintre ele şi să intervenim simultan la cealaltă", a precizat oficialul companiei.

Alte investiţii vor fi făcute în extinderea platformei de parcare pentru aeronave (40 milioane lei), datorită traficului în creştere, precum şi în racordarea la o staţie electrică nouă Enel.

"Este vorba de o extindere a parcărilor deja existente; noi avem o platformă de parcare a aeronavelor de 22 de locuri şi o alta de 23 de locuri, iar extinderea adaugă cinci locuri. Este mai mult decât important să avem aceste cinci locuri în plus, în condiţiile aglomerării traficului pe orele de vârf", a adăugat Iordache.

De asemenea, balizajul la aeroportul Henri Coandă va fi modernizat, în urma unei investiţii de 21 milioane lei.

În ceea ce priveşte numărul de pasageri transportaţi în 2014, acesta este de 8,32 milioane, în creştere cu 8,8% faţă de 2013. CNAB a înregistrat anul trecut 102.048 mişcări de aeronave (aterizări şi decolări), mai multe cu 6,3% faţă de cele din 2013.

În acest an, CNAB a avut o creştere a traficului mult peste media europeană, astfel încât pe primele cinci luni au fost 3,35 milioane pasageri transportaţi, mai mulţi cu 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. S-au înregistrat totodată 42.428 de aterizări şi decolări, faţă de 38.385 mişcări aeronave în primele cinci luni din 2014.

"În ultimii ani, traficul a avut creşteri constante, dar de o cifră, de 2 - 5%, rareori urcând spre 8%. În schimb, numărul de mişcări de aeronave a avut perioade în care a fost constant sau chiar a scăzut uşor, vorbim de sub 2%, şi la creştere şi la scădere. Acest lucru se întâmplă din două motive: din cauză că avioanele ori sunt mai pline, ori sunt mai mari, adică aceeaşi aterizare îţi aduce mai mulţi pasageri. Este, de exemplu, şi cazul Turkish Airlines, care a început să opereze cu Airbus 330 şi ocazional chiar Airbus 340, în loc de Airbus 320. Aeronava A 330 are 100 de locuri în plus", a menţionat reprezentantul CNAB.

El a arătat că în acest an au existat creşteri şi de 16% ale traficului aerian şi că, până la sfârşitul anului, cele două aeroporturi din Capitală ar putea fi tranzitate de 9,5 milioane pasageri, iar o ţintă ambiţioasă, dar foarte probabil de atins în 2016, ar fi ca acesta să ajungă pentru prima dată la 10 milioane pasageri.

CNAB şi-a început activitatea în 2010, prin fuziunea societăţilor care gestionau cele două aeroporturi din Capitală, Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

Compania a avut anul trecut un profit net de 99 milioane lei, în creştere de la 69 milioane lei în anul anterior. Cifra de afaceri a CNAB a crescut în 2014 la 648 milioane lei, de la 582 milioane lei în 2013.

Pentru acest an, compania şi-a bugetat afaceri în creştere, de 671 milioane lei, dar un profit net în scădere, de 44 milioane lei, din cauza cheltuielilor mai mari cu investiţiile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO