Companii

Consumăm mai puţin şi mai scump. Uleiul şi cafeaua sunt printre produsele tăiate de pe listă

Consumăm mai puţin şi mai scump. Uleiul şi cafeaua sunt printre produsele tăiate de pe listă

Foto: Shutterstock

Autor: Cristina Rosca

03.11.2011, 12:13 383

Coşul de consum al românilor a valorat cu 6% mai mult în primele şase luni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut. Principalul motiv din spatele acestei creşteri este rata inflaţiei, potrivit unui studiu GfK.

Deşi piaţa de bunuri de larg consum a crescut în valoare în primul semestru al acestui, în volum se observă un declin de două procente. Tot ca un semn al evoluţiei economice negative, românii continuă să facă trecerea de la produse mai scumpe la produse mai ieftine (down-trading).

Studiul GfK arată că alimentele de bază au fost cele mai afectate de creşterile de preţuri, în condiţiile în care suma cheltuită pentru această categorie a fost cu 15% mai mare. În cazul produselor ne-esenţiale avansul a fost doar de 4%.

Uleiul a fost produsul care a înregistrat cea mai importantă creştere valorică (40%), creşterea preţului provocând o scădere de 2% a volumului de vânzări. Pentru cafeaua măcinată şi prăjită - considerată de asemenea de către consumatori un produs esenţial - nivelul cheltuielilor a rămas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scăzut cu până la 7%, la un număr de consumatori constant.

Cheltuielile pentru produsele de îngrijire a locuinţei şi de igienă personală au înregistrat creşteri de 5% în prima jumătate a anului comparativ cu perioada similară a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de bază, gospodăriile din România au plătit uşor mai puţin pentru detergent de rufe (-1% în valoare), în timp ce pentru şampon de păr cheltuielile au crescut cu până la 12%, deşi consumul a rămas aproximativ acelaşi.

Comerţul modern câştigă în continuare teren în detrimentul celui tradiţional atrăgând în primele şase luni ale anului 47% din totalul cheltuielilor gospodăriilor din România pentru produse de larg consum, în creştere cu două puncte procentuale faţă de perioada similară a anului precedent. Buticurile şi magazinele alimentare, principalele formate ale comerţului tradiţional, au pierdut 4 puncte procentuale în valoare, antrenând în primele şase luni ale anului curent doar 37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% în perioada similară a anului 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO