Companii

Consumam vin mai mult si mai scump, dar la fel de dulce

07.07.2004, 00:00 22



Piata vinurilor si-a continuat, pe primele cinci luni ale acestui an, trendul ascendent atat in privinta volumului vanzarilor, de +15% dar mai ales a pretului: o sticla de 0,75 de litri a urcat in medie cu pana la 20-25% la pretul de raft, fata de aceeasi perioada a anului trecut.



Si in 2003 piata a avut o evolutie ascendenta si atunci, ca si acum, cresterile valorice depasindu-le pe cele in volum. "Se mentine trendul pozitiv inregistrat in ultimii doi ani bazat pe cresterea calitatii vinului romanesc, pe diversele campanii de promovare si pe extinderea marilor lanturi de supermarketuri", spune Ion Dobronauteanu, presedintele Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole (ONIV), care grupeaza majoritatea producatorilor de vinuri din Romania.



El mai spune ca preturile isi continua cresterea si din cauza faptului ca producatorii de vinuri si-au trecut anul trecut costurile in moneda europeana.



"Pe de alta parte, productia de struguri de anul trecut a fost foarte slaba si automat preturile la materie prima au urcat foarte mult si de aici s-au reflectat in pretul vinului", sustine Dobronauteanu. Vinurile albe din productia de anul trecut au aparut pe piata, spre deosebire de cele rosii care mai au nevoie de cel putin doi ani.



Masura luata de Executiv la inceputul acestui an de a impune o acciza zero pentru vinuri nu s-a reflectat in preturile producatorilor. "Acciza a avut o influenta nesemnificativa in pretul vinului si pentru ca producatorii s-au confruntat anul trecut cu mari probleme in privinta materiei prime", afirma presedintele ONIV.



Sorin Ichim, director de marketing al Vincon Vrancea, spune ca vanzarile Vincon s-au situat peste cresterile pietei. "Pe primele sase luni, Vincon Vrancea are o crestere de 13,5% in volum si 35% in valoare", afirma Ichim.



Piata autohtona este dominata in continuare de vinurile dulci si demidulci, in timp ce mult-asteptata reorientare catre vinurile rosii, seci si demiseci se lasa, in continuare, asteptata. Gustul dulce al romanilor este reflectat si de vinul cel mai des pomenit de acestia in studiile firmelor de sondare a pietei: Grasa de Cotnari, un vin alb dulce.



Pretul mediu pentru o sticla de vin a ajuns la 2,25 euro (90.000 lei) cu limita inferioara de 1,5 euro (60.000 lei) pentru vinurile din categoria low (inferioara) si de 3,5-4 euro (140.000 - 160.000 lei) pentru cele superioare.



Paradoxal, vinurile romanesti continua sa se mentina in "plasa" celor de pe piata germana, de exemplu, in privinta pretului: 2 euro fata de 3 euro pentru o sticli de 0,75 de litri. Vinurile romanesti sunt exportate pe piata europeana cu preturi cuprinse intre 1,1 euro si 1,4 euro pentru o sticla de 0,75 de euro, in conditiile in care in vrac pretul pentru un litru scade pana la 0,8-0,9 euro.



David Nicolae, directorul general al producatorului de vinuri Vinterra, explica acest lucru prin costurile apropiate ale producatorilor romani si cei germani. "Costurile cu sticla, dopurile si etichetele ale producatorilor germani sunt cu 15% mai mici decat cele ale producatorilor romani. La noi cheltuielile cu dopul si sticla, pe care le importam, reprezinta 50% din costul unei sticle de vin, iar costurile de imbuteliere sunt de doua ori mai mari decat in Germania", afirma Nicolae. El sustine ca acest factor impreuna cu materia prima scumpa de anul trecut dar si cu o o crestere a costurilor de intretinere a plantatiilor de vita de vie, au determinat cresterea pretului unei sticle de vin.



Piata vinurilor s-a ridicat anul trecut, conform estimarilor ONIV la circa 300 de milioane de euro. Murfatlar Romania, Vincon Vrancea si Jidvei sunt cei trei mari jucatori care domina piata, urmati de Vinia Iasi, Vinterra, Vinarte, S.E.R.V.E.,Cotnari, Tohani, Cramele Recas, Carl Reh si Halewood Romania.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO