Companii

Consumatorul roman trece pe bauturi racoritoare fara bule si fara zahar

17.03.2004, 00:00 75



Cele mai mari cresteri de vanzari pe piata bauturilor racoritoare le-au avut anul trecut bauturile necarbonatate si dietetice, arata datele furnizate de compania de cercetare de piata Canadean, furnizat de Quadrant Amroq Beverages, imbuteliatorul Pepsi pentru Romania



Piata romaneasca a bauturilor racoritoare are la ora actuala o structura complet diferita de cele occidentale, insa preferintele consumatorilor se schimba rapid, apropiindu-se de cele din tarile dezvoltate.



Segmentele de piata cele mai dinamice, cu cresteri de peste 20%, au fost anul trecut bauturile racoritoaritoare necarbonatate (care nu contin dioxid de carbon), apa minerala plata, iar din categoria bautirilor carbonatate, cel mai mult au crescut cele dietetice - cu continut redus de zahar.



Astfel, volumul vanzarilor de apa minerala plata a crescut anul trecut cu 21% la 270 de milioane de litri pe an, in timp ce apa minerala carbonatata a crescut cu doar 7%, la 768 de milioane de litri.



Cresterea accentuata a cererii pentru apa plata nu este decat urmarea fireasca a evolutiei pietei romanesti.



"In Occident, apa minerala plata reprezinta in jur de 90% din consumul total de apa imbuteliata, in timp ce in Romania situatia este complet invers, pentru ca apa plata are o pondere de doar 22% din vanzarile totale. Oricum, tendinta este de crestere continua a segmentului de apa plata", spune Eusediu Margasoiu, directorul de marketing al QAB.



Previziunile Canadean pentru 2004, indica o dinamica de 20% a segmentului de apa minerala plata si de 7% pentru segmentul de apa minerala carbonatata.



In Romania, principalele marci pe piata apelor minerale sunt Dorna, detinuta de Coca-Cola HBC Romania, Perla detinuta de QAB si Borsec, detinuta de Romaqua.



O alta nisa cu ritm alert de crestere este cea a bauturilor racoritoare dietetice, (cu continut redus de zahar), o subcategorie a bauturilor carbonatate.



Desi are o pondere destul de mica din totalul categoriei de bauturi carbonatate, de circa 5%, ritmul de crestere annual a fost anul trecut de 25%, urmand ca anul acesta sa continue cu o noua crestere de 20%.



"Ca urmare a preocuparilor consumatorilor pentru sanatatea lor si pentru silueta, consumul de bauturi racoritoare dietetice este in crestere puternica, aceasta fiind de asemenea o tendinta la nivel mondial", spune Margasoiu.



Piata bauturilor racoritoare este extrem de diversificata, putand fi impartita in zeci de categorii si segmente.



In mare, principalele categorii sunt apa imbuteliata, care reprezinta cam jumatate din piata, bauturile racoritoare carbonatate (cu continut de dioxid de carbon), care reprezinta 43% din total, bauturile necarbonatate, cu 6% din total si restul (siropuri, ice tea, bauturi energizante etc), cu 1% din total volum.



Piata totala s-a ridicat anul trecut la peste 2 miliarde de litri, dupa o crestere cu 8% fata de anul anterior. Pentru acest an este anticipata o crestere cu 10% a volumului vanzarilor.



"Potrivit studiilor de piata, un roman consuma anual circa 200 de litri de bauturi nealcoolice imbuteliate. In Vest, media este de 700 de litri pe an, ceea ce inseamna ca piata romaneasca a bauturilor racoritoare are un mare potential de crestere", a mai completat Margasoiu.



In afara de cresterea consumului de apa plata, anul trecut au crescut cam cu acelasi ritm si bauturile racoritoare necarbonatate.



O dinamica puternica au avut anul trecut asa numitele "still drinks" - bauturi racoritoare necarbonatate cu continut de suc de fructe de pana in 25%.



Ritmul de anul trecut al acestor bauturi a fost de 29%, iar pentru acest an este anticipata o noua crestere cu 22%.



Principalele marci care concureaza pe aceasta categorie de piata sunt Prigat, imbuteliat de QAB, Cappy, imbuteliat de Coca Cola HBC si Aloha, apartinand companiei European Drinks.



Potrivit unui studiu realizat compania de cercetare de piata ACNielsen Romania, si furnizat de QAB, pe segmentul de "still drinks", principalele marci sunt Prigat (QAB), Cappy (Coca-Cola HBC) si Aloha (European Drinks).



La vanzarile de retail (magazine de vanzare cu amanuntul), marca Prigat are cea mai mare cota de piata, 47,9%, dupa care urmeaza Cappy, cu 37% si Aloha cu 7,5%. Pe segmentul HoReCa (catre hoteluri, restaurante, catering), pe primul loc se claseaza Cappy, cu o cota de 70%, urmat de Prigat, cu 25,1%.



Potrivit ACNielsen, volumul vanzarilor de "still drinks" prin cele doua canale a fost anul trecut de circa 55 de milioane de litri, din care vanzarile de retail reprezinta aproape 90%, iar cele prin HoReCa 10%.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO