Companii

Cristian Balcescu: Clientii vor sa-si faca singuri vacanta, utilizand Internetul

07.02.2006, 20:13 74

Presedintele agentiei de turism CMB Travel mizeaza in acest an pe metoda de lucru online cu clientul.

"Am optat pentru directia comertului virtual, anul acesta este o decizie finala. Acest lucru nu inseamna ca nu vom mai actiona si in mod traditional, insa nu ne vom deschide filiale in alte localitati", afirma Cristian Balcescu.

"Clientul este mai pregatit pentru o astfel de miscare decat ne asteptam noi", adauga acesta. In strainatate, turistul este obisnuit sa intre pe site-ul agentiei si sa realizeze tranzactiile pentru pachete in acest fel.

Balcescu, 55 de ani, afirma ca agentia pe care o conduce si-a propus sa intre cu noul program pe piata in sezonul de vara.

"Vom face produse la comanda, prelucram o oferta foarte mare, iar personalul este pregatit. Clientul este si el pregatit, vrea sa isi construiasca singur vacanta, nu alaturi de un grup", explica Balcescu.

Interfata web, la care s-a lucrat in ultimii doi ani, este realizata de o companie IT in sistem outsourcing si va necesita o investitie totala de 50.000 de euro.

"Lucram impreuna la documentare. In Romania nu exista specialisti pe IT in turism", spune Balcescu.

Reprezentantul companiei spune ca deja au editat cataloagele pentru piata straina, iar agentia a introdus deja cateva oferte de litoral pe piata din Marea Britanie, prin intermediul agentiei locale Peltours.

Compania a mai activat pe piata din Romania in anii ''90, dupa care s-a retras. "Bulgaria ne omoara pe piata engleza. Daca va functiona, va fi o mare reusita pe o piata foarte importanta", afirma Balcescu.

Metoda de lucru online cu clientul a mai fost adoptata si de alte agentii de turism, care insa au renuntat la acest sistem, dovedindu-se prea complicat.

"A venit momentul sa renuntam la acel Çstim sa facem de toateÈ si sa ne specializam pe ceea ce putem intr-adevar sa prestam", explica Balcescu. Potrivit acestuia, acelasi tip de abordare este prezent si la agentiile se profil din strainatate.

"Fiecare dintre aceste agentii, mai devreme sau mai tarziu, au niste clienti, uneori chiar importanti. Insa nu au cum sa presteze toate serviciile cu care isi fac reclama. Ele cumpara pachete de la alte agentii si le revand", a declarat Balcescu.

Acesta spune ca modul de a face aceste miscari este unul neoficial, clientul nefiind avizat asupra acestor aspecte, precum si a faptului ca astfel de miscari atrag preturi mai mari pentru clientul final.

Presedintele CMB Travel considera ca principala consecinta a faptului ca agentiile de turism nu tin pasul cu preferintele consumatorilor romani de turism duce la o lipsa de incredere in aceste unitati. "Oamenii care au o cultura a calatoriilor cauta sa isi planifice vacantele prin intermediul agentiilor de turism din strainatate", spune Balcescu. Potrivit acestuia, consumatorul a evoluat mai repede decat agentiile de turism.

O mare parte a jucatorilor din industria de profil s-au axat pe turismul business mai ales in ultimii doi-trei ani, ca urmare a cresterii fluxului de oameni de afaceri pe teritoriul Romaniei. Acest lucru se datoreaza intrarii pe piata economica romaneasca a mai multor companii internationale, din toate domeniile, odata cu apropierea datei la care Romania va adera la UE.

Presedintele CMB Travel spune ca agentia pe care o conduce va avea trei domenii de activitate bine structurate.

Pe langa activitatile de comert virtual ce vor fi derulate cu ajutorul infrastructurii IT puse la punct, CMB Travel va mai avea doua divizii. Una se va ocupa de piata straina, adica de vacantele strainilor in Romania (pentru care termenul folosit in industria turismului este "incoming").

A treia divizie va fi specializata in unul dintre cele mai profitabile domenii pentru agentiile de turism, si anume, turismul business. Cele trei divizii vor fi organizate ca entitati de profit diferite.

"Le-am facut un buget, am testat sistemul in luna ianuarie, le-am facut planul de afaceri. De la 1 februarie activeaza si isi vor face singuri proiectele. Acest an va fi unul experimental", spune Balcescu. El spune ca strategia companiei implica specializarea pe un numar redus de segmente ale turismului, care ar insemna investitii mai mari in fiecare dintre ele si servicii de calitate.

Agentia CMB Travel a inregistrat o cifra de afaceri de 5,5 mil. euro anul trecut si si-a bugetat un rezultat de 7 mil. euro in 2006.

Primul impact al schimbarii de strategie, spune Balcescu, va consta in crearea unui mesaj coerent catre consumator, care va intelege exact ce servicii ii poate oferi CMB Travel. Mai mult, explica el, clientul nu va mai ramane cu impresia ca agentia dispune de mai multe tipuri de servicii decat are in realitate.

El spune ca aparitia multor jucatori in domeniu, multi dintre ei foarte putin familiarizati cu industria turismului, duce la o segmentare a pietei si a produselor de profil. andreea.groenendijk@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO