Companii

Cristian Popescu, Riso Scotti: Cheltuim 1 mil. euro sa schimbam perceptia despre orez

20.02.2006, 21:09 108

Directorul comercial al filialei locale a celui mai mare producator de orez din Europa, spune ca anul acesta compania va investi peste un milion de euro in promovare, pentru a schimba perceptia romanilor fata de acest produs.

Riso Scotti a anuntat investitii de peste 20 de milioane de euro pentru constructia unor fabrici de prelucrare a orezului si pentru achizitionarea de teren agricol pana in 2007.

"Pe piata romaneasca nu exista sisteme de referinta, nu poti face nicio apreciere despre cum vor merge vanzarile intr-o anumita perioada, pentru ca nu poti sa prevezi nimic", a declarat Cristian Popescu.

El spune ca pe o piata dominata in proportie de peste 90% de importuri si marcata de o perceptie gresita fata de produs, producatorul italian de orez va investi puternic in campanii de promovare.

"Nimeni nu a comunicat despre orez in Romania, iar in mintea consumatorului roman cand spui orez, spui doar pliaf sau sarmale. Cam asta inseamna orezul pentru romani", adauga Popescu. In opinia lui, produsul e perceput ca unul saracacios de catre consumatorii locali.

"Anul acesta avem un buget de un milion de euro pentru promovare, iar in 2007 investitiile sunt prevazute sa creasca", mai spune el.

Cristian Popescu a explicat ca in Italia, Riso Scotti a chelutit peste 100 de milioane de euro pentru promovarea produselor in ultimii zece ani. "Consumatorul italian este total diferit de cel din Romania. In Italia faci publicitate pentru a te diferentia de ceilalti producatori, pentru a promova brandul, aici insa trebuie sa faci acest lucru pentru a schimba perceptia oamenilor despre orez si despre producatorii din orez", este de parere Cristian Popescu.

Pana la sfarsitul acestui an investitia grupului italian pe piata locala va ajunge la 10 milioane de euro, suma care include achizitionarea unor suprafete de teren cultivate cu orez si constructia unor centre de productie pentru prelucrarea acestuia.

Riso Scotti a inceput anul trecut constructia unei fabrici de prelucrare a orezului la Vladeni in judetul Ialomita.

"In martie vom incepe productia locala la Vladeni, urmand ca in prima faza capacitatea de productie sa fie de 10.000 de tone anual. Pana in iunie fabrica va asigura cantitatea necesara pentru Riso Scotti Romania", explica Popescu.

El a mai spus ca fabrica din Ialomita va produce si pentru pietele externe, urmand ca intreaga capacitate de productie sa creasca in functie de cerintele acestor piete. "Pentru inceput suntem interesati de tarile vecine, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Moldova si Ucraina", a mai spus Cristian Popescu.

La inceput, fabrica Riso Scotti de la Vladeni va realiza patru produse, insa pana la sfarsitul acestui an portofoliul produs local va ajunge la 10 repere.

"Anul acesta vom incepe constructia unei fabrici de produse expandate din orez, tot la Vladeni, care va fi finalizata pana la sfarsitul anului", completeaza Popescu. La inceput se vor produce tartine din orez - inlocuitori pentru paine - apoi hrana pentru animale si snacks-uri.

"Din primavara vom cultiva o suprafata dubla de teren cu orez fata de 2005, stabilind in acelasi timp si cateva colaborari cu parteneri romani si italieni interesati in cultura orezului", afirma Popescu.

El mai spune ca prin aceste demersuri, Riso Scotti urmareste o independenta cat mai mare fata de piata internationala, aflata in acest moment intr-o criza semnificativa datorata cresterii cererii de orez, concomitent cu cresterea preturilor la materia prima.

"Continuam sa achizitionam teren agricol, peste 6.000 de hectare aflandu-se in posesia companiei noastre", adauga Popescu. Anul trecut, compania avea 4.500 de hectare de teren in judetele Braila, Ialomita Dolj si Olt, tinta pentru 2007 fiind de 10.000 de hectare.

Popescu mai spune ca la sfarsitul acestei luni, compania va lansa patru noi produse din orez, care vor completa portofoliul celor 22 de produse prezente deja pe piata locala.

Compania mizeaza pe o cifra de afaceri de 5,5 milioane de euro in acest an si o cota de piata de 7%, dupa primul an de productie pe piata romaneasca.

In Romania, consumul de orez este de circa 80.000 de tone anual. Piata este alimentata aproape exclusiv din importuri provenite din Orient in timp ce productia interna se limita anual la cateva sute de hectare, exceptie facand ultimul an cand au fost cultivate peste 3.000 de hectare cu orez. Situatia survine deciziei autoritatilor de a nu mai acorda dupa ?"89 subventii pentru cultivarea orezului, motiv pentru care fermierii nu au mai considerat-o rentabila.

Producatorul italian si-a propus sa incheie parteneriate cu producatorii locali, pentru a le prelua recolta. In plus, Riso Scotti vrea sa atraga in Romania si fermieri italieni, care sa achizitioneze suprafete de teren agricol si sa le cultive cu orez. La acestea, se adauga achizitia proprie a grupului, care estimeaza ca va detine in 2007 circa 10.000 de hectare de teren agricol.

Compania Riso Scotti a fost infiintata de familia Scotti in 1860, diversificandu-si activitatea in toate domniile industriei orezului; de la cultivare agricola si morarit pana la fabricarea unor specialitati alimentare pe baza de orez.

Pe piata italiana compania este prezenta si pe segmentul de food, producand cereale pentru micul dejun, condimente si diverse "alternative" pentru paine. Portofoliul de produse al Riso Scotti numara si mancare pentru animale.

Grupul Riso Scotti are afaceri anuale de peste 150 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO