Companii

Criza, depăşită de căldura de afară. "Avem clienţi pentru piscine şi de 20.000 de euro"

Avem clienţi şi pentru piscine de 20.000 €, spun furnizorii

În 1956, familia Jacuzzi a inventat printr-o întâmplare prototipul băii cu hidromasaj. Unul dintre cei şapte fraţi Jacuzzi suferea de artrită, iar pentru a-i alina durerile tatăl său a inventat un dispozitiv a cărui formă finală s-a concretizat în 1968.

Autor: Ioana David

14.08.2011, 12:33 1620

O căutare pe internet după piscină, jacuzzi sau cadă de hidromasaj arată zeci de firme care pentru câteva mii de euro instalează un astfel de obiect în casă, gradină sau într-un centru spa.

Deşi după mai bine de doi ani de criză în multe domenii companiile au fost "secătuite", în această industrie la o primă vedere mai există resurse. Poate pentru că cerere va fi întotdeauna pentru produsele de lux, după cum recunosc firmele implicate în industria premium. Dar a fost într-adevăr aşa sau piaţa a resimţit din plin recesiunea? "Cererea este în creştere faţă de 2010, dar cu mult sub anul 2008 şi sub potenţialul pieţei. Vedem o stabilizare în cerere şi o mai mare deschidere din partea clienţilor", spune Lucian Azoiţei, director executiv al Hidrotek International, reprezentant în România al Jacuzzi Europe.

Jacuzzi Europe este parte a Jacuzzi Brands Corporation, organizaţie care deţine peste 300 de patente în domeniu, iar unul dintre centre este în Italia la Valvasone, oraşul din care provin fraţii Jacuzzi. În 1956, familia Jacuzzi a inventat printr-o întâmplare prototipul băii cu hidromasaj. Unul dintre cei şapte fraţi Jacuzzi suferea de artrită, iar pentru a-i alina durerile tatăl său a inventat un dispozitiv a cărui formă finală s-a concretizat în 1968. În acest fel, s-au pus bazele unei industrii care a ajuns un accesoriu nelipsit în centrele spa, care au ajuns "la modă" astăzi atât de sine stătătoare, cât şi în ansambluri rezidenţiale sau hoteluri.

"Cel mai bun an a fost 2008, iar cel mai slab 2010, în principal din cauza crizei care a «tăiat» de pe listă astfel de produse. Suntem prezenţi în piaţa din România ca reprezentant al Jacuzzi Europe începând din anul 2005. În aceşti aproape şase ani am constatat că cea mai bună perioadă a anului de vânzari este primăvara, în aprilie - iunie", a mai spus Lucian Azoiţei. Compania are un showroom dedicat în Bucureşti şi 10 dealeri în ţară şi a ajuns în 2008 la afaceri de aproape un milion de euro, după care veniturile au început să scadă.

Cum arată cumpărătorul de piscină? Profilul clientului pentru astfel de produse este reprezentat de persoanele de 35-50 ani cu studii superioare, educate şi informate, cu venituri peste medie.

E loc şi pentru Fiat, BMW şi Ferrari

Dacă pe net se găsesc cu uşurinţă astfel de firme, la târgul de profil organizat la începutul lunii iunie la Romexpo participanţii se puteau număra pe degete. Cei prezenţi se arătau totuşi optimişti, cu atât mai mult cu cât a venit vara, iar dorinţa românilor de a achi­ziţiona o piscină ar putea creşte. În industrie imaginaţia este debordantă, ţinând cont că firme de la târg expuneau modele parcă desprinse din filmele SF.

"Consider că există cerere şi că România este o ţară cu potenţial", spune inginerul Florin Georgescu, managerul firmei Luxury Spa, care importă brandul Dimension One. El justifică în acest fel decizia de a intra pe această nişă pentru care este în negocieri în vederea semnării contractului de vânzare a primei unităţi de 17.700 de euro (fără TVA). Firma a început din iunie businessul cu jacuzzi, iar preţurile ajung la 19.500 de euro (fără TVA).

Momentan importul de produse ale companiei americane se derulează prin intermediul firmei Şeminee Ambient, entitatea legală cu denumirea Luxury Spa urmând să apară în perioada următoare. Firma s-a concentrat până acum pe importul de şeminee.

"Sistem de ozonificare", "filtru cu ioni de argint" sau "ultraviolete" fac parte din limbajul de specialitate al instalaţiilor de acest gen, "opţionale" care pot urca semnificativ preţul unei asemenea achiziţii. De altfel, Georgescu ţine să precizeze, făcând o comparaţie cu industria auto, că pe această piaţă este loc şi pentru Fiat, BMW şi Ferrari. El estimează că ar putea vinde 3-4 modele pe lună.

Vecinul său de stand Ervin Tubak, managerul companiei Compass Pools & Spa, de mai mulţi ani în piaţă, spune că afacerea merge "binişor" şi că ar fi loc de mai bine.

Potrivit datelor de la Registrul Comer­ţului, firma a avut în 2009 o cifră de afaceri de 0,7 mil. lei (160.000 de euro). Tubak spune că din punctul de vedere al firmei pe care o reprezintă, criza nu s-a simţit, însă el recunoaşte că vânzări mai slabe au fost în 2009. "Speram ca în 2011 să fie mai bine, dar acum am mici îndoieli că va fi aşa", afirmă Ervin Tubak.

Firma cu capital străin din Târgu Secuiesc impor­tă piscinele din Bratislava, acolo unde firma-mamă Compass din Australia produce pentru Europa. Pe lângă cele două fabrici din Australia şi Bratislava, firma mai are producţie în SUA, cu trei unităţi.

"Când am început, 2008 a fost un an bun. Apoi şi 2010 a fost un an bun", spune managerul Compass, firmă ale cărei modele încep de la 6.000 de euro şi ajung la 28.000 de euro (fară TVA). El se bucură că a venit vara, după ce în lunile de primăvară cererea a fost mai scăzută, însă acum solicitările încep să apară. "Suntem influenţaţi de vreme", se grăbeşte să adauge.

Printre clienţii pe care îi ţinteşte se numără atât persoanele fizice, cât şi pensiunile, iar cel mai scump model din ofertă, cel de 28.000 de euro, are 4,5 metri lăţime şi 13,4 metri lungime, iar montarea necesită aprobări speciale şi durează 2-3 zile.

"Publicitate ne facem la târgul de la Bucureşti şi pe internet", mai spune Tubak. Firma, care are trei angajaţi, a vândut anul trecut 32 de piscine, iar cea mai bună lună a fost aprilie. Managerul mai explică faptul că prezenţa la târg este benefică, deşi multe dintre contracte se încheie după luni de la primul contact, iar acum sunt mai puţini vizitatori. La târg spre exemplu, firma a semnat două contracte după două luni de la primele tatonări.

Din Chişinău în România

Alpha Industries produce în Chi­şinău, dar saunele, al căror preţ începe de la 1.500 de euro (plus TVA), se vând bine şi în România. Compania mai are şi aparate de bronzat, bazine spa (pentru exterior) şi băi cu abur.

"Vindem până în 10 saune pe lună", spune Alexandru Sturzinschi, reprezentantul companiei. Pentru firma care s-a înfiinţat în 2007, cea mai grea perioadă a fost 2009-2010, când în pofida crizei a fost nevoită să mărească preţurile, în condiţiile în care au crescut cheltuielile cu materialele şi combustibilii.

"Anul 2011 va fi mai bun. Am introdus produse noi, iar modelele de lux se vând la acelaşi nivel. Modelele economice se vând mai slab", spune Sturzinschi. El mai explică faptul că instalarea durează o zi, iar dacă produsele nu sunt în stoc, durează în jur de două săptă­mâni până sosesc. Cererea pentru băile de hidromasaj, piscine şi saune este strâns legată de puterea de cumpărare, dar şi de extinderea din piaţa centrelor spa.


Profilul clientului

  • persoană de 35-50 ani;

  • cu studii superioare;

  • educată şi informată;

  • cu venituri peste medie.

Citiţi materialul complet în revista BUSINESS Construct, www.zf.ro/business-construct

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO