Companii

Cu 50 mil. euro investitii, Ploiestiul a ajuns un pol al retailului in provincie

19.07.2004, 00:00 21



Cu putin peste 230.000 de locuitori, potrivit statisticilor, si situat la mai putin de o ora de mers cu masina de Bucuresti, orasul Ploiesti a atras pana acum multi dintre jucatorii de calibru din retailul romanesc. Lista, care cuprinde la acest moment "straini" precum Billa, Metro, Intermarche, Praktiker, dar si "locali" precum Mega Image, Orient, Primavera se va extinde din aceasta luna cu un nou nume, Profi, iar investitiile totale in domeniu s-ar putea apropia de 50 de milioane euro.



Grupul franco-belgian Louis Delhaize va deschide saptamana aceasta doua magazine de tip discounter sub brandul Profi la Ploiesti. Vor fi primele magazine pe care grupul franco-belgian le va deschide in Muntenia, de la intrarea sa pe piata in anul 2000, cu primele magazine de tip discounter amplasate in zona de vest a tarii. De altfel, Profi opereaza in prezent 19 magazine in zona de vest a tarii, magazinele din Ploiesti urmand a fi numarul 20 si 21 din cadrul retelei. Investitia pentru un magazin Profi este situata in general intre 500-600.000 de euro, ceea ce ar putea duce investitia de la Ploiesti la 1-1,2 milioane euro.



Ce i-a determinat pe toti marii comercianti sa isi deschida magazine in Ploiesti, un oras care la o prima vedere nu ar justifica astfel de investitii ?



Raspunsul este evident pentru cine a avut ocazia sa treaca intr-o sambata dupa amiaza prin parcarea magazinului Metro, Praktiker sau chiar Billa. Masinile cu numar de Dambovita, sau chiar cele de Buzau sunt la fel de prezente ca si cele cu numar local, ceea ce inseamna ca publicul atins de comercianti este mai larg decat lasa sa se intrevada la o prima vedere.



Un alt motiv, ar putea fi cel invocat de site-ul primariei din Ploiesti, care afiseaza cu litere de-o schioapa faptul ca orasul are cea mai mare valoare a productiei industriale realizate, dupa Bucuresti.



Nu in ultimul rand, cu cei aproape 900.000 de locuitori ai sai (fiind cel mai mare din acest punct de vedere din tara), judetul Prahova este cel mai urbanizat din Romania, avand doua municipii si 12 orase.





La inceput a fost Billa



Grupul german Rewe este printre primele care a sesizat potentialul reprezentat de orasul Ploiesti, deschizand inca la putin timp de la intrarea sa pe piata in 1999 un magazin in zona vest a orasului. Datele din piata, in lipsa unor informatii oficiale, indica investitii totale ce pot ajunge la cinci milioane euro pentru un magazin Billa.



Ulterior, pe lista celor care au deschis magazine in "orasul petrolului" au intrat si alte grupuri straine printre care Intermarche sau Metro. Grupul francez a deschis in vara anul 2001, prin filiala CDE R Interex, primul sau magazin din Romania, in urma unei investitii de peste 2,5 milioane dolari. Era vorba de un supermarket in regim discount. Reactia foarte buna a consumatorilor romani a determinat grupul francez sa ia in calcul o extindere a conceptului si in alte orase. Printre potentialele tinte se afla, potrivit datelor din piata, Targu Jiu sau chiar Focsani.





Metro a adus si Praktiker



Cel mai mare investitor de pana acum in comertul ploiestean a fost grupul german Metro. Dupa deschiderea unui magazin cash & carry in anul 2002, Metro a adus anul trecut si divizia sa de bricolaj, Praktiker in orasul prahovean. Daca in cazul unui magazin Metro investitia este situata in general al 15 milioane euro si este efectuata in mod direct de catre grupul german, in cazul magazinelor Praktiker valoarea este de 5-6 milioane euro si este efectuata de un investitor local, grupul german devenind chirias pentru o perioada lunga de timp.



Tot anul trecut a aparut in Ploiesti si primul supermarket Mega Image, in urma unei investitii de peste 1 milion de euro a grupului belgian Delhaize Le Lion, care dupa ce a deschis 12 magazine in Bucuresti a luat decizia strategica de a se extinde si in afara Capitalei. In prezent reteaua opereaza 15 magazine situate in Bucuresti, Ploiesti si Constanta.





Trebuia si un mall



Marcile locale sunt la randul lor bine reprezentate in Ploiesti. Printre marcile de supermarketuri prezente cu magazine se afla Orient si Primavera.



Lista formatelor de comert din Ploiesti este completata de centrele comerciale. La jumatatea acestui an a fost deschis Ploiesti Mall, un centru comercial cu o suprafata de 8.000 metri patrati, unde sunt prezente 50 de magazine din domenii diverse. Investitia estimata la 3 milioane a fost facuta de grupul de firme Valdor.



O alta investitie de anvergura a fost demarata in prima parte a acestui an de catre Winmarkt, compania controlata de grupul de fonduri de investitii New Century Holdings (NCH). Oficialii Winmarkt, brand sub care functioneaza trei magazine in Ploiesti, au anuntat inceperea unui plan de investitii de 10 milioane de euro in amenajarea unui centru comercial si de divertisment, pe amplasamentul magazinului Omnia. Winmarkt Grand Center va cuprinde magazinul Omnia, galeriile comerciale si alte spatii adiacente, finalizarea proiectului fiind estimata pentru anul 2005.



Suprafata totala a centrului va fi de 43.000 metri patrati, din care 28.000 metri patrati reprezinta zona comerciala, 10.000 metri patrati pentru o parcare supraetajata cu 460 locuri, servicii de spalatorie si service auto. De asemenea, complexul va include o zona de divertisment cu o suprafata de 5.000 metri patrati, care va cuprinde cinci sali de cinema, restaurante si un parc de distractii pentru copii. Winmarkt este proprietarul unei retele de 14 magazine universale in 12 orase din Romania (Ramnicu Valcea, Galati, Braila, Cluj-Napoca, Slatina, Piatra Neamt, Bistrita, Sinaia, Buzau, Tulcea si Alexandria).



ionut.bonoiu@zf.ro



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO