Companii

Cum a ajuns numărul de telefon al proprietarului AdePlast pe 13 milioane de saci de adezivi

Strategie românească de marketing: De ce a decis proprietarul AdePlast să-şi pună numărul de telefon pe 13 milioane de saci de adezivi

Marcel Bărbuţ, proprietarul AdePlast, are trecut numărul de telefon pe toţi sacii de adeziv pe care îi vinde

18.07.2010, 23:12 456

Marcel Bărbuţ, proprietarul producătorului de adezivi şi vopseleAdePlast, a decis să folosească drept cărţi de vizită sacii deadezivi pe care îi produce la fabricile din Oradea şi Ploieşti,pentru a avea contact direct cu clienţii. Anul trecut a vândut 13milioane de saci pe care avea trecut numărul personal de mobil şinu are de gând să renunţe la această strategie începută încă din1996.
Bărbuţ este singurul proprietar al unei companii locale mari care aimprimat propriul număr de telefon pe un produs, pentru că a vrutsă fie primul care află părerea clientului şi nu a vrutintermediari care să transmită aceste informaţii. BusinessulAdePlast a ajuns anul trecut la 113,6 mil. lei (26,8 mil. euro),nivel similar cu cel înregistrat în 2008, iar pentru anul acestaestimează o majorare de cel puţin 15%.
"De la producerea primului sac am luat decizia de a pune numărul demobil pentru a avea un feedback imediat de la clienţii noştri.Acesta a fost şi momentul în care am început să mă implic 100% înacest business. În acea perioadă existau foarte mulţi producătoride mortare, care foloseau reţete îndoielnice", afirmă Bărbuţ, careare pe cartea de vizită funcţia de director de marketing.
AdePlast a vândut anul trecut peste 13 milioane de saci, fiecarecontract fiind negociat personal de Bărbuţ. Capacitatea deproducţie a celor două fabrici de la Ploieşti şi de la Oradea, încare a investit circa 28 mil. euro, este de 31 de milioane de sacide mortare uscate pe an, la care se adaugă o producţie anuală de220.000 de tone de vopsele şi tencuieli decorative.

Strategie "tipic românească"
Această strategie este văzută de consultanţi ca o paradigmă aantreprenorului român, care vrea să aibă controlul total albusinessului. "N-am mai auzit de o asemenea practică la vreo altăcompanie, este ceva tipic românesc. Antreprenorii români nu au avuttimp în ultimii 20 de ani să înveţe ce este capitalismul şi vor săfie în acelaşi timp acţionari, manageri şi directori de marketing.Această strategie este bună dintr-un anumit punct de vedere alcomunicării cu clientul final, dar poate să fie o frână înactivitatea companiei, pentru că un proprietar nu poate fi expertîn toate", afirmă Eusediu Margasoiu, partenerul companiei deconsultanţă de business The Network. El susţine că Bărbuţ ar trebuisă crească angajaţi din cadrul companiei care să se ocupe delegăturile cu clienţii, strategia actuală fiind o dovadă deautocraţie externă.
Bărbuţ primea în primii ani de activitate chiar şi 20-30 detelefoane pe zi de la clienţi care aveau nevoie de sfaturi legatede modul corect de aplicare a adezivului, telefoanele pentrureclamaţii fiind foarte rare. "Alţii sunau din curiozitate, doar săverifice să vadă dacă sunt chiar eu cel care răspunde. Au mai fostşi unele deranjante, dar cu timpul au dispărut cei ce erau puşi peglume." Acum nu mai primeşte decât unu-două telefoane pe săptămână,în principal de la marile lanţuri de magazine care în momente decriză stau pe stocuri minime şi rămân foarte des fără marfă şiîntreabă cum pot găsi mai repede anumite produse sau anumiteculori.

Milioane de "cărţi de vizită" pe piaţă
"Sigur că pentru unii poate să pară un gest nebun să oferi în piaţămilioane de cărţi de vizită. Alţii ar putea să spună că esteîmpotriva uzanţelor de business să faci acest lucru, că aşa cevapur şi simplu «nu se face». Tocmai de aceea noi o facem. Dinpunctul nostru de vedere, este o doar o decizie curajoasă,nonconformistă, care ne diferenţiază în piaţă", susţineBărbuţ.
Cu această strategie, omul de afaceri poate să ia măsuri rapideatunci când este raportată o problemă, pentru că fiecare sac are uncod care indică ziua, ora şi lotul în care a fost produs.
"Pentru fiecare lot de mortare şi vopsea livrat noi păstrăm omostră care se arhivează. Practic în câteva minute identificămproblema şi întreg lotul produs se retrage de pe piaţă. Avem acestmecanism pus la punct", explică proprietarul AdePlast.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO