Companii

Cum a ajuns Pavăl de la Dedeman cel mai puternic antreprenor din comerţ: Ne-am comportat ca şi cum ar fi criză tot timpul

Cum a ajuns Pavăl de la Dedeman cel mai puternic antreprenor din comerţ: Ne-am comportat ca şi cum ar fi criză tot timpul

Autor: Cristi Moga

12.12.2010, 23:58 1425

Băcăuanul Dragoş Pavăl, fondatorul Dedeman, va duce reţeaua debricolaj pe primul loc pe piaţa de profil, unde va rula în acestan, cel mai probabil, peste 300 de milioane de euro, venituri cucare îşi consolidează poziţia de cel mai mare antreprenor local dincomerţ.

La distanţă de peste 100 de milioane de euro, ca încasări, esteun alt om de afaceri din Moldova, Dan Ostahie de la Altex, singuriiantreprenori care mai ţin piept reţelelor străine de comerţ, careau luat România cu asalt în ultimii zece ani.

Dedeman a investit doar în ultimii doi ani, în plină criză,aproximativ 100 de milioane de euro pentru deschiderea a nouămagazine noi. Reţeaua a ajuns la 21 de magazine, iar anul viitornumărul unităţilor va ajunge la cel puţin 24, scrie revistaBusiness Magazin.

Cum a reuşit un antreprenor român să se extindă în perioadă decriză? "Din fericire, noi ne-am comportat ca şi cum ar fi criză tottimpul. Când a început criza am luat şi noi organigrama, că amvăzut că se poartă. Am pus-o în faţă şi am început să evaluăm: nuputeam concedia pe nimeni. Am optimizat tot timpul", a declaratPavăl.

Planurile de extindere a Dedeman rămân ambiţioase. Intrând pesite-ul companiei, la secţiunea "reţeaua Dedeman" se află o hartă aRomâniei pe care sunt bifate cele 21 de magazine existente alereţelei, precum şi alte 14 oraşe, colorate în portocaliu,reprezentând ţintele pentru anii următori.

"Pasul extinderii a fost făcut la momentul potrivit. Ne-amdezvoltat concentric în jurul Bacăului şi am mers din aproape înaproape. În cele 14 oraşe (desenate cu portocaliu pe hartă - n.red.) fie avem terenuri, fie lucrăm la achiziţia lor. Procesul dedue diligence poate dura câteva luni", a mai spus Pavăl.

Judeţele Moldovei au fost acoperite integral cu magazineDedeman, excepţie făcând doar Galaţiul, aflat în categoria"portocaliu". Dacă anul trecut a ajuns în Bucureşti, în 2010 DragoşPavăl şi fraţii săi, parteneri în afacerea Dedeman, au ajuns încolţul opus al ţării, inaugurând magazine în Arad, Timişoara şiReşiţa.

Tot în acest an Dedeman a ajuns în alte două oraşe din grupul"best seven" după Bucureşti, respectiv în Craiova şi Braşov, iarurmătoarea inaugurare este programată în Cluj, unde a cumpărat înacest an teren de la oamenii de afaceri Horia Ciorcilă şi DorelGoia.

În săptămâna de dinaintea interviului era în drum spre Reşiţa,pentru deschiderea magazinului de acolo.

"Nu construim magazinele pentru astăzi. Reşiţa este totuşi unoraş reşedinţă de judeţ, un vechi centru industrial important, carebeneficiază şi de anumite localităţi din împrejurimi. Şi în acestgen de oraşe este nevoie de magazine de bricolaj: se mai strică unrobinet, se mai căsătoresc copii", spune Pavăl, care acum este înBucureşti, iar în câteva ore va pleca spre Bacău. În februarie cusiguranţă va fi la Cluj pentru a inaugura cel de-al 22-leaDedeman.

Alţi jucători au spus pas investiţiilor şi au avut nevoie detimp pentru a se reorganiza şi a calcula pierderile. Unii considerăcă este matur să fie mai conservatori în prezent. Pavăl adoptămodelul practicat acum de Cora, Auchan, Kaufland sau Decathlon,despre care în fiecare lună se aude de câte o nouă achiziţie.

"Ne extindem acum tot din maturitate. Criza aduce oportunităţi:terenuri la preţuri mai bune, construcţii mai ieftine. Oamenii carevisau preţuri fantasmagorice pentru terenuri au ajuns să atingăpământul cu picioarele. Nu aş putea spune că preţurile au scăzutdeoarece la valorile vehiculate înainte de criză nu se mai făceautranzacţii. Terenurile au început să devină din nou disponibile",explică Pavăl, care a început deja pregătirile pentru magazinele deanul viitor.

În 2010 a deschis la fel de multe magazine ca principalii treicompetitori la un loc - Praktiker, Bricostore şi BauMax - care aufinalizat cinci unităţi. De fapt, doar BauMax a fost cu adevăratactiv între cele trei companii, inaugurând patru magazine în acestan, în timp ce Praktiker a deschis un singur magazin, în Botoşani,iar Bricostore a amânat pentru 2011 singurul proiect de expansiuneprogramat pentru acest an, cel din Turnu Severin.

"Noi înainte de criză ne-am extins cât a trebuit. Aveam 12magazine când a început criza. Dacă ne extindeam în perioada deboom necontrolat, cum au făcut alţii, nu mai puteam să ne extindemacum", spune Pavăl.

Citiţi şi ce spune Dragoş Pavăl despre cumsa tii piept concurentei strainilor pewww.businessmagazin.ro

Bricostore şi Praktiker s-au extins în special în perioada deboom imobiliar şi au ales de cele mai multe ori parcuri comerciale,unde chiriile solicitate erau destul de mari. Pavăl a avut ostrategie diferită şi s-a axat pe construcţia de magazine peterenurile proprii şi rareori s-a asociat cu alţi retaileri pentrua dezvolta proiecte integrate, cum este cazul magazinului dinBucureşti, din zona Valea Cascadelor, situat în aceeaşi parcare cuo unitate Selgros Cash & Carry.

Principalul concurent al Dedeman este reţeaua germană Praktiker.Anul trecut, cele două companii au mers aproape "cot la cot", cuvânzări ceva mai mari de 250 de milioane de euro fiecare. Dar întimp ce vânzările Praktiker au scăzut cu 18% după primele nouăluni, programul de extindere al Dedeman i-a adus o creştere depeste 15% a veniturilor. "L-am îndeplinit demult", spune Pavăldespre obiectivul de creştere a vânzărilor cu 15% în acest an, fărăa intra în detalii.

În ceea ce priveşte investiţiile de mari dimensiuni, grupulfrancez Carrefour a fost cel mai mare performer de pe piaţa locală,inaugurând într-un singur an (2010) nu mai puţin de zece unităţinoi.

Francezii au beneficiat însă de suportul unui grup cu afacerianuale de peste 80 de miliarde de euro, dar şi de un contexteconomic favorabil, în care majoritatea spaţiilor au fostconstruite de către dezvoltatorii imobiliari. "Ca să deschizi cincimagazine într-un an nu este lucru puţin. Spre deosebire dehipermarketuri, unde marfa este adusă în trei zile, în bricolaj ainevoie de trei-patru săptămâni să amenajezi magazinul", explicăPavăl.

Pentru derularea unui asemenea program de investiţii, cu atâtmai mult într-o perioadă de criză, antreprenorii români au nevoieşi de suportul băncilor. Pavăl pare a fi în categoria oamenilor deafaceri fericiţi, care nu au avut de negociat restructurareacreditelor din trecut.

"Investiţiile în magazine sunt realizate din resursele proprii,din cash-flow, şi refinanţăm cât este nevoie pentru a nu afectacapitalul de lucru", spune Pavăl, care lucrează cu băncile BCR,ING, Raiffeisen, Royal Bank of Scotland şi UniCredit.

"Băncile au încredere în noi în continuare. Nu am luat noi banicâţi ar fi vrut băncile să ne dea, la dobânzi convenabile. Pentruce să ne îndatorăm? Să plătim dobânzi? Avem propriul ritm dedezvoltare", spune antreprenorul.

De unde vine această încredere a băncilor? Dedeman a făcut înfiecare an profit, la o marjă netă de 7-12%, considerată destul deridicată pentru afacerile din retail.

Iar în acest an, în ciuda crizei, Pavăl spune că va continua săfacă profit, dar aşa cum a obişnuit, se fereşte să dea cifreprecise. "Ne-am păstrat profitabilitatea, atât netă, cât şioperaţională", spune antreprenorul, după un an 2009 în care la ocifră de afaceri de 252 de milioane de euro a realizat un profitnet de 21,5 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO