Companii

Dacia a inchis anul trecut cu pierderi de 86 milioane euro

10.03.2003, 00:00 14

La trei patru ani dupa ce a fost preluat de grupul francez Renault, producatorul roman de automobile Dacia continua sa inregistreze pierderi, la o cifra de afaceri  in crestere.
Producatorul roman de automobile Dacia Pitesti a inregistrat anul trecut pierderi de 86 de milioane de euro, ceea ce corespunde unei cresteri de aproape 12% fata de anul 2001. Valoarea depaseste estimarile pe care oficialii companiei le-au facut la inceputul anului trecut - 56 de milioane de euro. 2002 a fost astfel, al doilea an consecutiv in care estimarile oficialilor privind pierderile Dacia sunt depasite. In 2001 managementul companiei estima pierderi de 40 de milioane de euro, adica jumatate din cat a fost realizat de fapt - 77 milioane euro.
Care sunt insa explicatiile unei astfel de evolutii ?
"Intr-un context dominat de deschiderea pietei auto romanesti catre masinile de import si de reinnoirea ofertei sale, Dacia nu a putut sa profite de cresterea pietei autohtone", afirma oficialii companiei. Cumpararile de masini au crescut anul trecut cu 22%, conduse de importuri (care au crescut cu 42% si au ajuns la o pondere de 40% din totalul vanzarilor)
In plus, producatorul auto mai arata ca, din cauza vanzarilor care nu au crescut suficient, intreprinderea "a cunoscut cadente de productie insuficiente" care explica in mare masura degradarea rezultatului din exploatare. "Acest rezultat este legat, pe de o parte, de nivelul redus al activitatii si, de cealalta parte, de eforturile importante angajate de intreprindere in vederea modernizarii si pregatirii viitorului sau", mai spun reprezentantii companiei.
Dacia a inregistrat anul trecut pierderi din exploatare de 71 de milioane de euro, in crestere cu peste 10 milioane de euro, adica 16,5%, fata de anul 2001.
Anul trecut vanzarile companiei a crescut cu 6,7%, depasind 265 de milioane de euro, in conditiile in care au fost comercializate aproape 57.700 de autovehicule - pentru prima data de la venirea Renault cand numarul de automobile vandute nu au scazut de la un an la altul.
Daca in cazul vanzarilor pe piata interna - 52.700 de unitati, valoarea este apropiata de cea din anul 2001, in cazul exporturilor, Dacia a inregistrat anul trecut o dublare a volumului.
In aceste conditii Dacia ramane liderul pietei romanesti, cu 49,4% din totalul vanzarilor, SupeRNova fiind modelul cel mai vandut in Romania, care a acoperit 23,5% din piata.
Compania a lansat in 2002 primul model din istoria sa dotat cu motor diesel, pentru gama de autoutilitare, care, spun oficialii companiei, a reprezentat un succes de piata, depasindu-le asteptarile.
In acest an va fi lansat si modelul Solenza (cunoscut si sub numele de cod X40 sau W40), care va inlocui cel mai vandut model al Dacia, SupeRNova. De altfel, Solenza, care va fi disponibil pe piata din luna aprilie, este primul model care a beneficiat design-ul specialistilor Renault si reprezinta ultima aparitie inainte de modelul X90, adica Dacia de 5.000 de euro, care reprezinta obiectivul stabilit de Renault la venirea sa la Dacia.
Acest model, care este gata in proportie de 65%, dupa cum spun reprezentantii Dacia, va fi lansat in a doua jumatate a anului 2004 si va permite producatorului roman sa treaca pe profit incepand cu 2005.
Pentru acest an, obiectivele Dacia sunt reducerea nivelului pierderilor - ar fi astfel pentru prima data de la venirea Renault cand s-ar reduce pierderile de la un an la altul - in conditiile in care vanzarile ar trebui sa creasca la aproape 80.000 de unitati. Exporturile sunt estimate pentru acest an la 10.000 de unitati, adica dublu fata de anul trecut, cea mai puternica piata de export fiind Ucraina, unde Dacia va exporta societatii Ukravto 4.000 de automobile. Vehiculele vor fi asamblate local de catre firma ucraineana ZAZ (Zaporojiie Avtomobil Zavod).
Tot la inceputul acestui an a avut loc o alta premiera pentru Dacia - prima greva generala de la venirea Renault, care s-a incheiat insa, dupa cemanagementul Dacia si reprezentantii salariatilor au cazut de acord asupra majorarii salariilor cu 19%. Managementul oferea 14%, in timp ce salariatii solicitau 23,3%.
Renault a cumparat 51% din actiunile Automobile Dacia in septembrie 1999 pentru suma de 50 milioane de dolari, cu angajamentul de a investi 219,7 milioane de dolari pana in 2004. Dupa majorari succesive de capital, Renault a ajuns in prezent la o cota de 92,72%. Fondul de investitii Broadhurst detine 2,45% din actiuni, iar Romanian Investment Company 1,77%.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO