Companii

Dunarea a muscat din profitul Severnav

30.10.2006, 21:34 23

Santierul naval Severnav Drobeta-Turnu Severin a obtinut in primele noua luni un profit de 0,84 milioane de euro (3 milioane de lei), fata de o pierdere de circa 73.000 de euro(0,26 milioane de lei) in perioada similara a anului trecut.
Cu toate acestea, afacerile companiei au scazut in aceeasi perioada de aproape trei ori, ajungand la 4,32 milioane de euro (15,2 milioane de lei). Severnav inregistra anul trecut la noua luni o cifra de afaceri de 12,5 milioane de euro (45,5 milioane de lei).
Cifra de afaceri in scadere se datoreaza productiei pe stoc care nu a putut fi livrata beneficiarilor din cauza nivelului scazut al apei pe Dunare, care a facut imposibil transportul navelor in largul Marii Negre, conform conducerii companiei.
"Afacerile companiei au fost influentate negativ de scaderea nivelului pe Dunare care nu a permis transportul unor nave finalizate. Chiar in acest moment avem o nava in valoare de peste 20 de milioane de euro care asteapta sa fie livrata catre beneficiar", a declarat Stelian Stancioiu, directorul general al Severnav.
"Acest lucru nu pune compania sub incidenta platii de daune pentru ca acest lucru este un caz de forta majora prevazut in contracte si nimeni nu poate fi tras la raspundere in aceste conditii", a adaugat el.
Compania inregistra dupa primele trei trimestre ale anului venituri din variatia stocurilor de circa 30 de milioane de euro (109,4 milioane de lei).
"Valoarea ridicata a stocurilor se datoreaza faptului ca productia neterminata este inregistrata pe stocuri, in conditiile in care construirea navelor se realizeaza pe baza de contracte ferme. Acestea sunt inregistrate in contabilitate conform produselor cu ciclu lung de fabricatie. Avem nave contractate si pentru anul 2008", a spus Stelian Stancioiu.
El precizeaza ca exportatorii din Romania, din care face parte si Servenav, sunt afectati considerabil de diferenta nevavorabila de curs de schimb.
"Este o situatie grea pentru toti exportatorii la ora actuala. Cu toate ca pretul pentru constructia navelor este negociat in euro, materiile prime sunt contractate de la furnizori in moneda nationala, care a condus la o crestere a cheltuielilor", spune Stelian Stancioiu.
Pe parcursul acestui an moneda europeana a avut o tendinta de depreciere de la un curs de 0,367 lei/euro la inceputul anului ajungand luna aceasta la 0,351 lei/euro.
Reprezentantii constructorului de nave se asteapta ca odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana (UE) profitabilitatea companiei sa fie afectata de salariile in crestere.
"Vor creste foarte mult salariile in urmatoarea perioada pentru ca muncitorii vor gasi oportunitati pentru a lucra in comunitatea europeana si va fi greu sa gasim forta de munca calificata", spune Stancioiu.
Cu toate acestea, el este de parere ca integrarea in structurile europene are si o parte pozitiva.
"Va fi mai putina documentatie pentru asigurarea echipamentelor din comunitate", precizeaza Stelian Stancioiu.
Compania si-a bugetat pentru acest an un volum al investitiilor de circa 3,5 mil. euro, care a si fost realizat in cea mai mare parte, conform reprezentantilor constructorului de nave, urmand ca pentru anul viitor sa fie alocate cel putin 2 mil. euro.
"Cred ca principalul obiectiv in acest moment e mentinerea unui nivel ridicat al profitabilitatii, in conditiile cresterii salariilor. Aceasta este determinata in principal de investitiile in echipamente care sa mentina un nivel tehnologic performant, lucru pe care il avem in vedere", a declarat Stelian Stancioiu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO