Companii

Dupa „fierberea” de altadata piata lactatelor da inapoi: Tnuva si-a redus pierderile, dar a pierdut cota de piata

Dupa „fierberea” de altadata piata lactatelor da inapoi: Tnuva si-a redus pierderile, dar a pierdut cota de piata

Adriana Ionescu, directorul de marketing al Tnuva Romania

27.04.2010, 00:00 186

Producatorul Tnuva Romania, filiala locala a companieiisraeliene cu acelasi nume, si-a redus cu 25% pierderile anultrecut, de la 104,6 mil. lei (28,4 mil. euro) in 2008 laaproximativ 78 mil. lei (18,5 mil. euro) pe fondul disponibilizariia circa 250 de persoane si al taierii costurilor dedistributie.

"In 2009, Tnuva si-a ajustat strategia in vederea reduceriipierderilor si cresterii EBIDTA. Acest lucru s-a reflectat atat lanivel de strategie de brand, cat si la nivel organizational,respectiv prin reduceri de personal la nivelul intregii firme, inprincipal in distributie. Astfel, in 2009 am redus pierderile cucirca 25% fata de 2008", a declarat Adriana Ionescu, directorul demarketing al Tnuva Romania.

Producatorul de lactate a realizat anul trecut o cifra deafaceri de 89,9 milioane de lei (21,2 mil. euro), in crestere cumai putin de 1% in lei (scadere cu 12% in euro) comparativ cucifrele obtinute in urma cu doi ani, cand a avut afaceri de 89,1mil. lei (24,1 mil. euro).

Potrivit calculelor ZF, Tnuva Romania a disponibilizat circa 250de persoane si are in prezent aproximativ 300 de angajati. Sprecomparatie, in primele trei luni din 2009 compania care la acelmoment avea peste 550 de angajati dorea sa faca noi angajari inurma intrarii pe piata laptelui.

O cota de piata erodata de criza

"Ajustarea strategiei de brand in cursul anului trecut s-areflectat si in strategia de distributie, ceea ce a dus larestrangerea distributiei in segmentul traditional, mai ales inlocalitati cu putere mai mica de cumparare. Astazi, desimajoritatea vanzarilor noastre se concentreaza pe retailul modern,pastram o distributie si cu retailul traditional, cu focus pelocalitatile mai mari", a explicat Ionescu.

Directorul de marketing al Tnuva sustine ca reducerile decosturi vor continua si anul acesta, chiar daca in primele treiluni ale anului Tnuva a atins, si la unele categorii a depasit,obiectivele de vanzari.

"Optimizarea presupune in unele cazuri reducere in absolut, inaltele reducere relativa prin cresterea rezultatelor", a spusmanagerul Tnuva. Ea nu a mentionat insa care vor fi masurile pecare compania le va lua pentru reducerea costurilor sau care vor fidepartamentele principal vizate. In 2009, piata lactatelor ainregistrat cele mai mari scaderi ale vanzarilor pe segmentele desmantana, lapte cu arome si sana, produsele situate pe segmentulpremium fiind cele mai afectate, potrivit informatiilor detinute deproducatorul israelian. Tnuva este prezenta pe toate cele treicategorii.

Potrivit surselor din industrie, cota de piata a Tnuva Romania ascazut puternic in ultimul an, producatorul de lactate israeliandetinand in prezent aproximativ 4-5% din piata locala a lactatelorfata de 9-10% cat detinea in primul trimestru al anului trecut.Reprezentantii Tnuva confirma ca a fost afectata cota de piata incursul anului 2009, insa nu au dorit sa precizeze care esteprocentul actual pe care filiala israeliana il detine in prezentdin piata lactatelor, cu vanzari anuale de peste un miliard deeuro.

"Cota de piata a Tnuva a avut o evolutie descrescatoare in 2009.Evolutia pietei de lactate va depinde in mare masura de evolutiaputerii de cumparare, deci de evolutia crizei economice. Dinpacate, in acest moment premisele nu par optimiste. Totusi, inacest context incercam sa ne consolidam brandul si sa reincepem sacrestem cota de piata", a afirmat directorul de marketing alTnuva.

Bugetul de promovare, redus din a doua jumatate a anuluitrecut

Cu toate acestea, bugetul de promovare al companiei Tnuva va fimai mic in acest an comparativ cu cel avut in 2009, dupa ce a fostdiminuat treptat incepand cu a doua jumatate a anului trecut.Adriana Ionescu nu a precizat care va fi valoarea bugetului depromovare al Tnuva anul acesta, dar acesta nu va fi de ordinulmilioanelor de euro ca in ultimii trei ani, potrivit estimarilorZF. Tnuva a intrat pe piata locala a lactatelor prin intermediulconstruirii greenfield a unei fabrici de lactate in localiateaPopesti-Leordeni si al unei ferme in Adunatii Copaceni, ambele injudetul Ilfov. Investitia de 55 de milioane de euro a fostrealizata prin intermediul Bancii Europene de Reconstructie siDezvoltare (BERD), care detinea 35% din actiuni.

Dupa ce compania israeliana Tnuva a fost achizitionata lainceputul anului trecut de fondul de investitii britanic APAX, BERDa iesit la inceputul acestui an din actionariatul Tnuva.

In prezent, atat Tnuva Romania Dairies (fabrica de lactate), catsi Tnuva Romania Milk (ferma) sunt detinute de Tnuva RomaniaIsrael, filiala Tnuva International.

Istoria Tnuva:

  • 2003: israelienii de la Tnuva infiinteaza o filiala locala
  • Vara 2007: este finalizata investitia de 55 mil. euro intr-ofabrica de lactate si o ferma
  • Tnuva incepe sa produca in Romania brandurile Tnuva si Yoplait;investeste 14,3 mil. euro rate-card in promovare
  • 2008: bugetul de promovare il depaseste pe cel din 2007, sedezvolta numarul de produse si distributia
  • Intra in topul primilor cinci producatori pe diferite categoriide lactate
  • Ianuarie 2009: BERD iese din actionariatul Tnuva
  • Februarie 2009: Tnuva intra pe piata laptelui proaspat
  • Anunta afaceri de peste 20 mil. euro in 2008, estimare decrestere de 50% pentru 2009, 550 de angajati, cota de 10% din piatalactatelor proaspete si pierderi
  • Au loc mai multe schimbari de management in companie
  • Septembrie 2009: Tnuva revizuieste estimarea de crestere aafacerilor in 2009 la 10%, iar cota de piata oscileaza intre 9% si10%
  • 2010: Tnuva anunta cota de piata in scadere, afaceri instagnare, scaderea numarului total de angajati cu 250 de persoanesi reducerea pierderilor cu 25%

Smantana, cel mai lovit segment din industrialactatelor

Topul celor mai vandute branduri de smantana (involum)

Top2009

  • Danone (Danone Romania)
  • Albalact (Albalact)
  • Tnuva (Tnuva Romaania Dairies)
  • Napolact (FrieslandCampina Romania)
  • Milli (FrieslandCampina Romania)

Top2008

  • Danone (Danone Romania)
  • Albalact (Albalact)
  • Milli (FrieslandCampina Romania)
  • Tnuva (Tnuva Romania Dairies)
  • Napolact (FrieslandCampina Romania)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO