Companii

Elite are bani de fabrica: va fi in Romania?

06.10.2003, 00:00 29



Producatorul de cafea Elite International intentioneaza sa construiasca o fabrica in Estul Europei, Romania fiind una din candidatele la investitie. Eli Rachmut, directorul general al filialei din Romania, care tocmai a fost desemnat sa coordoneze si afacerile din Croatia si Bulgaria, si sa ofere consultanta pentru Serbia, spune ca doreste foarte mult ca aceasta fabrica sa fie construita aici, dar totul depinde de sustinerea pe care o va avea din partea autoritatilor romane in solutionarea problemelor cu care se confrunta industria cafelei. El nu a precizat insa care ar putea fi valoarea investitiei.



"Avem aceasta oportunitate de a produce de doua-trei ori mai mult si de a face exporturi in toata zona Balcanilor," a declarat Rachmut pentru ZF. "Dar eu nu am nici o putere, pana acum reprezentantii Guvernului nu ne-au ajutat. Ei trebuie sa inteleaga ca daca producem aici si realizam exporturi in afara, aducem bani in Romania."



Marea problema a producatorilor de cafea de pe piata interna o reprezinta accizele si taxele. Pentru o tona de cafea robusta achizitionata de pe bursele internationale, un producator plateste peste 1.700 de euro, intrucat la pretul initial al bursei se adauga accize variabile, in functie de tipul de cafea. La cafea verde, adaosul de accize pentru o tona este de 800-5.000 de euro, 1.250 de euro la cafeaua prajita si macinata, iar la cafeaua instant 5.000 de euro pe tona.



Ca urmare a nivelului mare al accizelor, piata cafelei ambalate a scazut dramatic in ultimii ani, culminand cu scaderea de anul trecut de 20%. Iar scaderea a continuat si la inceputul acestui an, astfel incat piata cafelei ambalate mai pierdea trei procente.



Rachmut spune ca, totusi, consumul de cafea vrac a inceput sa se "stabilizeze".



"Nu a inceput sa scada inca, dar s-a oprit cresterea," a mentionat el. Pentru a contracara cresterea vanzarilor de cafea vrac, reprezentantii celor mai importante companii din domeniu au comandat chiar un spot TV care sa promoveze calitatile cafelei ambalate. Spotul a fost insa interzis de Consiliul National al Audiovizualului.



Elite este lider pe piata romaneasca, cu o cota de piata de 50%. Compania a avut anul trecut vanzari de peste 59 de milioane de dolari, pe o piata estimata la circa 100 de milioane de dolari. De la inceputul acestui an Elite a intrat si pe piata ciocolatei instant, unde lider de piata este compania poloneza Maspex, cu marca La Festa.



Principalii competitori ai Elite pe piata interna sunt Kraft Foods, Nestle si Panfoods (importatorul Amigo).
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO