Companii

Elite estimeaza o crestere de cel putin 5% pe tot anul 2001

09.08.2001, 00:00 30



Elite Romania, cel mai mare producator pe plan local de cafea, a inregistrat in primul semestru al acestui an o usoara crestere a cifrei de afaceri fata de perioada similara a anului trecut.

Estimarile pentru 2001 prevad o crestere cu circa 5% a cifrei de afaceri fata de 2000, cand Elite Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 50 de milioane de dolari, a declarat pentru Ziarul Financiar Eli Rachmut, director general Elite Romania.

Ritmul de crestere al cifrei de afaceri a fost de 10% in 2000 comparativ cu 1999, dar in acest an cresterea estimata este mai mica din cauza taxelor platite pentru importul de cafea, taxe care sunt fixe si nu tin cont de scaderea pretului de cafea verde si din cauza accizei, sustin reprezentantii companiei.

Pe piata romaneasca de cafea Elite este lider, cu o cota de 48% din cafeaua macinata si 38% din cafeaua instant, conform unui studiu realizat in iunie anul acesta de MEMRB, companie de cercetare de piata.

Aceeasi sursa arata ca Elite a continuat sa "castige" piata de la inceputul anului 2000, cand avea 39% din piata. De la inceputul lui 2001, cand Elite avea 44,7%, Elite a ajuns sa aiba in prezent 48% din piata.

Investitiile initiale realizate in Romaia, in 1995, la intrarea companiei pe piata, au fost de 5 milioane de dolari. In prezent, investitiile totale realizate au atins valoarea de 20 de milioane de dolari, a mai spus Rachmut.

Fabrica de la Bucuresti are o capacitate de productie de 10.000 de tone pe an. Compania are 400 de angajati directi si 500 de angajati indirecti (distribuitori si cei care lucreaza in transport).

In urma cu doua saptamani, Elite Romania a lansat un nou produs - Elite Cappuccino, exploatand un segment important de piata, care este in urcare si are mare potential: consumatorii de cappuccino.

Conform informatiilor oferite de Institutul de Cercetare de piata GFK, piata de cappuccino este in continua crestere in ultimii 2 ani, in 2000 reprezentand 2% din piata totala a cafelei.

Noul produs are, pentru inceput, trei variante: ciocolata, vanilie si clasic. Investitia in noul produs este de 0,5 milioane de dolari (pentru productia efectiva) si 1 milion de dolari, pana la sfarsitul anului, pentru sustinerea de marketing a produsului.

Elite Romania este o filiala a Elite International, una dintre diviziile grupului Strauss Elite. Afacerea Strauss a inceput in 1936, cand Hilda si Richard Strauss au pus bazele diviziei de "dairy" (lactate). In 1951 a aparut divizia de inghetata a grupului, iar in 1997 Strauss a creat divizia de salate.

Divizia de cafea a "intrat in familie" in 1997, cand Elite a fost achizitionata de grupul Strauss, care a devenit Strauss Elite.

Acum, Strauss Elite are ca partener in divizia de lactate grupul Danone, care a achizitionat 20% din afacere in 1996. Un alt partener al grupului Strauss este Unilever, care are, din 1995, 50% din divizia cu inghetata.

Elite International este prezenta pe 10 piete europene, printre care Turcia, Croatia, Polonia, Franta si Bulgaria.



Piata cafelei

In ultimii 2-3 ani piata de cafea a cunoscut schimbari importante: piata de cafea boabe si cea de cafea instant au scazut la jumatate in favoarea pietei de cafea macinata: din 1998 pana in 2000 piata de cafea instant a scazut de la 10% la 4%, piata de cafea boabe de la 31% la 17%, in timp ce cafeaua macinata a crescut de la 58% la 77%, conform datelor oferite de GfK, Institut de Cercetare de Piata.

"Consumul total de cafea a crescut in ultimii ani, motorul acestei cresteri fiind cafeaua macinata. Un rol important in acest proces il au marii jucatori de pe piata care au investit multi bani in productie, cercetare, promovare si vanzari.

Daca in ultimii ani pe piata cafelei macinate cafeaua varsata a pierdut mult in favoarea celei "branded", in 2001 cafeaua varsata pare sa recastige din terenul pierdut in anii precedenti", considera Andi Dumitrescu, director de cercetare panel in cadrul GfK.

Pe piata de cafea boabe tendinta a fost de crestere constanta a ponderii cafelei varsate. In 2001 cafeaua boabe varsata reprezinta aproape 90% din totalul cafelei boabe, conform datelor GfK.

La nivelul anului 2000, primele cinci marci din segmentul de cafea prajita si macinata, in cote de piata in volum au fost Elite cu 46,6% din piata, Jacobs cu 17,5% din piata, Nova Brazilia, cu 15%, Gold Mocca cu 5,2% si Fortuna cu 2,6% din piata, conform datelor furnizate de compania de cercetare de piata ACNielsen in urma unui studiu de Retail Audit.

In 2000, romanii au consumat 20.000 de tone de cafea, piata fiind estimata la 90 de mil. $.

Nivelul pietei, ca volum, este similar cu cel din Ungaria, unde salariile sunt, in medie, de patru ori mai mari. Consumul mediu anual, pe cap de locuitor, este in Romania de 0,6 Kg, iar in Ungaria este de 2,9 Kg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO