Companii

Experienta in vanzari si spiritul antreprenorial sunt atuurile pentru achizitionarea unei francize bancare sau in asigurari

25.08.2008, 14:55 533

Primul parteneriat de business a fost lansat in 2004 de ING Bank Romania, care in prezent a ajuns la 165 de unitati francizate, urmand ca pana la sfarsitul anului sa fie 200 de unitati. "Office-urile ING functioneaza avand la baza un contract de prestari servicii incheiat cu o persoana juridica si care are ca obiect principal promovarea serviciilor si produselor oferite de ING persoanelor fizice", spune Mona Tufeanu, Senior PR Officer la ING Bank Romania.
Singura taxa care se percepe este cea de "intrare in business" si se ridica la 22.500 de lei (circa 6.400 de euro). In afara acesteia nu exista taxe si comisioane pentru acordarea "francizei" ING. Costurile de functionare sunt date de cheltuielile cu administrarea spatiului (o chirie lunara fixa si cheltuielile cu utilitatile) si salariile angajatilor. "Un candidat interesat de un parteneriat cu ING Bank trebuie sa aiba experienta in vanzari si, bineinteles, capacitatea de-a dezvolta o afacere proprie. Reprezinta un avantaj experienta in management, pentru ca activitatea de Office Manager este deosebit de complexa si succesul businessului depinde in cea mai mare masura de abilitatile acestuia in a construi si motiva propria echipa", afirma reprezentanta ING.
Antreprenorul primeste locatia la cheie, astfel incat toate costurile de amenajare si materialele promotionale sunt suportate de banca. De asemenea, el primeste suport atat din punct de vedere juridic, cat si al recrutarii, pregatirii si motivarii angajatilor.
Remunerarea are la baza o schema de comisioane care variaza in functie de calitatea portofoliului, dar si de efortul de promovare a produselor si serviciilor bancii. "Pentru partenerii care indeplinesc cerintele de performanta, nivelul veniturilor este comparabil cu cel al unui director de sucursala. Avantajul este insa ca nu exista o limita superioara a veniturilor obtinute, acestea fiind influentate strict de performantele obtinute", spune Mona Tufeanu.
O alta franciza a fost lansata in noiembrie 2005 de Volksbank. In prezent, la nivelul intregii tari sunt incheiate 105 astfel de parteneriate. Dan Pantilin, Head of Alternative Sales Division la Volksbank, sustine ca nu se percepe o taxa initiala. "Exista o taxa lunara de 500 de euro, o taxa anuala de 3% din cifra de afaceri, incepand cu al doilea an. Costul deschiderii depinde de la caz la caz, estimat la 25.000 de euro si este suportat in totalitate de partener", spune el.
Un intreprinzator care doreste sa gestioneze un astfel de business sub numele Volksbank trebuie sa fie in conceptia lui Dan Pantilin un om de afaceri, cu experienta in vanzari, descurcaret, cu multe relatii si bani.
Francizorul, ca in cazul fiecarei francize, isi ofera imaginea, marca, renumele, reputatia, experienta, cunostintele in domeniu. "Avantajele francizatului sunt cele clasice: face o afacere care s-a dovedit deja a avea succes si care i-ar fi fost peste puteri sa o genereze singur. Cu atat mai putin in cazul bancilor, unde ar fi nevoie de o putere financiara deosebita pentru a deschide o unitate proprie", considera Dan Pantilin.
Castigul francizatului sunt veniturile sub forma de comisioane si o parte din dobanda. Francizatul nu poate sa efectueze operatiuni propriu-zise, insa o parte dintre acestea se pot asimila bancomatului cash in-cash out: retragere numerar, plati de rate, depuneri cash. "In rest: consultanta pentru credite, leasing, asigurari, preanaliza dosarelor, introducerea in sistem, relatia cu clientul", spune Dan Pantilin.
Tot in 2005, Euroins Romania, pe atunci ASITRANS, acorda prima franciza in domeniul asigurarilor, cu titlu experimental, in luna iulie a anului 2006, iar in prezent numarul acestora a crescut la 18. "Am realizat si am exploatat un sistem complet bazat pe propria conceptie, numit Parteneriat Euroins. Este vorba practic de externalizarea vanzarilor de asigurari", spune Andrei Gluvacov, managing director la Euroins Romania.
Pentru acest an Euroins nu percepe taxa de deschidere a francizei. Pe langa investitia initiala, partenerul nu trebuie sa plateasca redevente periodice si taxa de publicitate.
"Uzual acestea au valori cuprinse intre 4 si 8% din cifra de afaceri, respectiv intre 2-5%. Antreprenorul trebuie sa dispuna de un buget minim de circa 4.000-5.000 de euro pentru a acoperi cheltuielile necesare demararii afacerii", afirma Gluvacov.
Franciza este accesibila specialistilor din domeniul asigurarilor, intermediarilor in asigurari si in acelasi timp antreprenorilor cu afaceri in alt domeniu de activitate.
Conform reprezentantului Euroins, mai importanta decat experienta este spiritul antreprenorial. Francizatul Euroins poate efectua in cadrul propriei unitati aceleasi operatiuni ca si o unitate proprie.
Antreprenorul trebuie sa-si desfasoare activitatea intr-un sediu reprezentativ si sa asigure exclusivitatea in acest sediu si trebuie sa suporte cheltuielile care revin in sarcina unitatii coordonate (salarizarea personalului propriu, chiria spatiului, utilitatile si intretinerea, telefonul fix, conexiunea la internet, combustibilul, materiale promotionale/publicitare, altele decat cele furnizate de Euroins).
Pentru acordarea unei licente, partenerul trebuie sa completeze un formular de solicitare si sa prezinte un plan de afaceri care sa cuprinda: alegerea locatiei, inaugurare, obiective, politica comerciala, promovarea, structura organizationala, previziunea veniturilor, cota de piata.
In ceea ce priveste profitul pe care il poate aduce o astfel de afacere, de exemplu o franciza medie (50.000 euro/luna) poate sa realizeze un profit de circa 5.000 de euro, ceea ce reprezinta 10% din cifra de afaceri inregistrata. "Exista francize cu un management ultra competent care pot obtine marje ale profitului mai mari chiar pe cifre de afaceri mai mici", spune Andrei Gluvacov.
AIG Life are pana in acest moment 28 de agentii proprii construite in sistemul de franciza care vand acelasi portofoliu de asigurari de viata si sunt autorizate sa incheie orice tip de polita individuala aflat in obiectul de activitate al AIG Life Asigurari Romania.
"Agentiile noastre sunt francizate, este afacerea antreprenorilor, doar ca este afacerea lor sub numele AIG, cu produsele noastre, cu logistica noastra, cu infrastructura noastra, cu modelul nostru de business. Trebuie sa aiba spirit de antreprenor, sa-si doreasca mai mult, sa fie integri, pentru ca in servicii financiare un rol important il are credibilitatea omului care le promoveaza, sa isi doreasca personal sa evolueze atat financiar, cat si social", spune Mihai Popescu, director marketing, AIG Life.
Antreprenorul beneficiaza din partea companiei de un pachet complet de procese si proceduri, sprijin logistic si sprijin financiar pentru a construi o agentie AIG Life. "Cel mai important lucru pe care trebuie sa il faca reprezentantii companiei este sa recruteze oamenii potriviti pentru a dezvolta o afacere. In industria asigurarilor de viata trebuie sa ai oameni de calitate, specialisti, care sa aiba o anumita agresivitate de vanzare si dezvoltare a propriei afaceri pentru a pune bazele unei francize", sustine Mihai Popescu.
Aceasta distributie proprie lucreaza exclusiv cu noi, pentru ca noi oferim tot suportul cu linii de finantare prin care ii sprijinim luna de luna, pentru a-ti dezvolta propria afacere
AIG Life organizeaza de asemenea seminarii de orientare si dezvoltare care au ca tema "cum sa-ti construiesti propria afacere".
Mihai Popescu spune ca din punct de vedere financiar, investitia antreprenorului este zero. "Este impresionant sa vezi cum oameni obisnuiti, care schimbau domeniul de activitate in trecut datorita restructurarilor, oameni in jur de 30-35 de ani, care aveau la momentul respectiv un venit de aproape 200-300 de dolari, in cel mai bun caz, ajung acum sa aiba venituri constante de 10.000 de euro pe luna, sa aiba un portofoliu de cateva mii de clienti si o retea de distributie a lor proprie de cateva zeci de consultanti", mentioneaza reprezentantul AIG Life.

ING Bank Romania:
Se percepe o taxa de "intrare in business": 22.500 de lei (circa 6.400 de euro)
Este necesara experienta in vanzari, in management
Banca ofera locatii la cheie
Remunerarea are la baza o schema de comisioane
CV-ul si scrisoarea de intentie pentru o franciza ING: retailworkrecruitment@ing.ro

Volksbank:
Nu se percepe taxa initiala
Exista o taxa lunara de 500 de euro
Se percepe o taxa anuala de 3% din CA, incepand cu al doilea an
Costul deschiderii este estimat la 25.000 de euro
Castigul francizatului - venituri sub forma de comisioane si o parte din dobanda

Euroins Romania:
Sunt externalizate vanzarile de asigurari
Pentru acest an nu percepe taxa de deschidere a francizei
Bugetul minim pentru demararea afacerii este de 4.000-5.000 de euro
Marja profitului depinde de competenta managementului
Este necesara prezentarea unui plan de afaceri

AIG Life:
Agentiile francizate pot sa incheie orice tip de polita individuala
Se ofera un pachet complet de procese si proceduri, sprijin logistic si sprijin financiar
Criteriile de selectie: spirit de antreprenor, sa fie integri, sa isi doreasca sa evolueze
Veniturile lunare pot ajunge la 10.000 de euro
Este necesara recrutarea de personal specializat

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO