Companii

Extinderea benzinariilor merge inainte, desi consumul incetineste: Petrolistii au investit 14 mil. euro in 20 de benzinarii si au creat peste 200 de noi locuri de munca

Petrolistii au investit 14 mil. euro in 20 de benzinarii si au creat peste 200 de noi locuri de munca
04.06.2009, 00:00 188

 

 

In ciuda contextului nefavorabil al pietei din primele trei luni ale anului, in care vanzarile de carburanti au scazut in unele cazuri cu pana la 20%, investitiile in extinderea lanturilor de benzinarii au fost mai mari in cazul unor jucatori. In acelasi timp, potrivit acestora vanzarile incep sa-si revina, luna aprilie aducand aceleasi volume vandute ca perioada similara a anului trecut.

„In primul trimestrul al anului trecut nu deschisesem nicio benzinarie, desi aveam cateva aflate in faza de constructie, iar in aceeasi perioada a lui 2009 am inaugurat 3 benzinarii. In corespondenta cu situatia prezentata mai sus, investitiile noastre in T1 2008 nu au fost semnificative. In primul trimestru al anului 2009 am investit aproximativ 4,5 de milioane de euro pentru deschiderea a trei benzinarii cu suprafete intre 2.000 si 3.500 de metri patrati (in Bors, Barlad si Codlea) si in dotarea depozitului nostru de la Tildeag cu un sistem modern de supraveghere a incarcarilor in cisterne", spun reprezentantii MOL Romania, al patrulea juactor din piata care detine o cota de circa 10% si afaceri de aproape 600 de milioane de euro anul trecut. Prin intermediul acestor benzinarii, compania a creat circa 40 de noi locuri de munca. In primele cinci luni ale anului trecut, compania inaugurase o benzinarie.
O situatie similara a investitiillor este intalnita si in cazul Rompetrol, al doilea jucator din piata.
„In primele trei luni ale anului 2008 au fost puse in functiune o statie proprie si 7 statii Rompetrol Expres, in timp ce in primele trei luni ale anului 2009 au fost puse in functiune doua statii proprii si 6 statii Rompetrol Expres", spun reprezentantii Rompetrol. Tinand cont ca investitiile intr-o statie obisnuita sunt mult mai mari comparativ cu cele intr-o stattie mobila, si in cazul Rompetrol se remarca o crestere a bugetului de investitii pentru primele trei luni ale anului. „Divizia de retail a grupului Rompetrol, Rompetrol Downstream, a finalizat in perioada ianuarie-aprilie constructia a cinci noi benzinarii si noua statii mobile Rompetrol Expres. Astfel valoarea totala a investitiilor in extinderea retelei de benzinarii in 2009 s-a ridicat la peste 10 milioane de dolari", au mai precizat reprezentantii Rompetrol. Prin finalizarea acestor investitii, compania a creat 110 e noi locuri de munca.
In cazul Petrom, compania a finalizat la sfarsitul lunii mai primele doua benzinarii de pe Autostrada Soarelui, de 2,6 milioane de euro, urmand ca pana la sfarsitul anului sa mai apara doua noi statii Petrom pe autostrada in cadrul unei investitii similare. Desi primele benzinarii de pe Autostrada Soarelui sunt sub brand Petrom, ele sunt localizate pe niste loturi castigate de OMV Romania la licitatia organizata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Investitia a fost realizata tot de OMV Romania. In total, in aceste benzinarii vor lucra circa 40 de oameni. Petrom a mai deschis in primul trimestru al anului o benzinarie, comparativ cu patru puncte de alimentare din primul trimestru al anului trecut.
Petrom a anuntat ca va mai deschide pana la sfarsitul anului inca doua benzinarii pe Autostrada Soarelui, de data aceasta pe loturi castigate de companie si deci cu o investitie proprie.
„Anul trecut ne-am extins reteaua cu patru noi statii de distributie carburant, deschise in Bacau, Sibiu, Bucuresti (Colentina) si Targoviste. In 2009 deschidem patru statii de distributie carburant pe A2, localizate la kilometrul 49 si kilometrul 66, loturi castigate de OMV Romania la licitatia organizata de CNADNR. La kilometrul 66 vor functiona doua statii sub brandul Petrom, cate una pe fiecare sens de deplasare, administrate de OMV Romania Mineraloel, iar la kilometrul 49 vor functiona doua statii sub brandul OMV. Per total, investitia in deschiderea celor patru statii de distributie carburant de pe A2 se ridica la aproximativ 5,2 milioane de euro", spun reprezentantii OMV Romania, care anul trecut au anuntat primele investitii in benzinarii in luna iunie.
Cum se investeste in criza
Companiile petroliere spun ca desi in primele trei luni ale anului cererea de carburanti s-a confruntat cu o scadere de pana la 20% in anumite cazuri, luna aprilie aduce o ameliorare a situatiei vanzarilor, iar investitiile nu trebuie stopate pentru ca oricum pe termen lung piata va fi dominata de un trend pozitiv.
„MOL si-a propus dezvoltarea pe termen lung in Romania. Decizia de a investi, chiar in perioada de criza, sustine aceasta idee. Decizia de a deschide o benzinarie a fost intotdeauna bine fundamentata la MOL. Contextul actual nu presupune o schimbare a principiilor investitionale. Am analizat si analizam in continuare cu atentie atat cheltuielile, cat si veniturile potentiale legate de oportunitatile de investitii", explica reprezentantii MOL Romania. Mai mult, companiile de profil spun ca nu-si vor limita investitiile doar in extinderea retelelor, precum si in dezvoltarea serviciilor auxiliare.
„Pentru anul acesta avem in plan investitii de aproximativ un milion de euro in modernizarea spalatoriilor auto din statii si in deschiderea unor noi spalatorii. Un alt segment in care vom investi in 2009 sunt magazinele Viva din statii. Acestea vor avea un design mai modern, fiind vorba despre schimbari in modul de aranjare al produselor astfel incat clientii sa se orienteze mult mai usor printre cele peste 2.000 de produse disponibile", spun reprezentantii OMV Romania, companie in cadrul careia segmentul non-oil are o pondere de circa 30% din venituri, similara cu cea de anul trecut.
Jucatorii spun ca decizia de a investi nu este aprofundata mai temeinic acum, in aceasta perioada de criza, factori precum localizarea sau dimensiunea unei benzinarii fiind intotdeauna analizati cu atentie.
Bugete prudente
Doar cateva companii petroliere si-au prezentat bugetul de investitii pentru anul acesta, restul fiind inca in etapa de analiza. Astfel, Petrom va aloca circa 60 de milioane de euro activitatilor de marketing, buget de doua ori mai mic comparativ cu cel de anul trecut, in timp ce Rompetrol a pus deoparte circa 30 mil. dolari pentru dezvoltarea retelei de benzinarii si a activitatilor conexe.
In total, Rompetrol spune ca va deschide anul acesta 75 de benzinarii in Romania, din care doar cinci statii vor fi benzinarii proprii, in timp ce 40 vor fi Rompetrol Expres, iar restul reprezinta baze interne, adica rezervoare de carburanti plasate exact in incinta marilor consumatori.
„Anul trecut MOL Romania a deschis 9 benzinarii, bugetul de investii alocat acestora fiind de aproximativ 12 milioane de euro. In 2009 ne-am propus sa continuam extinderea retelei, dar nu targetam un anumit numar de statii. Nu vom pierde nicio oportunitate eficienta de a investi, iar in perioada de criza aceste oportunitati exista", au conchis reprezentantii MOL Romania.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO