Companii

Femeile au o prezenţă de doar 8% în boardul firmelor listate

Femeile au o prezenţă de doar 8% în boardul firmelor...

Autor: Corina Mirea

02.12.2014, 00:05 258

Mai puţin de 8% din managerii care formau anul trecut consiliile de administraţie ale celor mai mari companii listate de pe plan local erau femei. Astfel, România rămâne una dintre ţările cu cele mai puţine femei aflate în poziţii de top, cu mult sub media europeană de aproape 18%, arată datele Comisiei Europene.

Deşi în ultimii ani instituţiile europene au început să atragă atenţia asupra prezenţei prea mici a femeilor în boardul companiilor din UE şi chiar a propus o directivă prin care vrea să oblige companiile cu mai mult de 250 de angajaţi sau o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro (220 mil. lei) să urce ponderea la 40%, schimbări majore nu au avut loc în multe ţări.  În România, spre exemplu, procentul femeilor aflate în poziţii de conducere chiar a scăzut cu peste 13% în ultimii trei ani.

„Statisticile Comisiei Europene arată foarte clar că femeile sunt mult subreprezentate în poziţiile de decizie din companiile din România, chiar dacă la celelalte niveluri situaţia este bună. Acest lucru este cauzat, pe de-o parte,  de faptul că pentru majoritatea companiilor egalitatea de şanse la nivel de conducere nu este o prioritate şi nu au programe dedicate pentru a asigura un echilibru între bărbaţi şi femei, dar şi de faptul că femeile nu au suficientă încredere în ele şi nu se luptă pentru dreptul de a face parte din factorii de decizie“, explică Sorana Baciu, preşedinte al filialei locale a Professional Women's Network, care a fost director de strategie în ultimii şapte ani pentru OMV Petrom.

În opinia sa, în general, femeile tind să se evalueze prea drastic atunci când sunt puse în situaţia de a accepta un job mai important, cu responsabilităţi mai mari, pentru că simt că nu sunt suficient de bine pregătite sau de bune.

„Studiile de specialitate arată că dacă un bărbat intră într-un domeniu nou şi îl stăpâneşte în proporţie de 5 -15%, simte că poate face faţă, ba chiar se consideră expert. Pe de altă parte, dacă o femeie ştie 90% din activitatea pe care o presupune acel domeniu tot nu se simte pregătită. Am vorbit recent cu două fete şi doi băieţi pentru a se înscrie la un program pentru viitori lideri. Băieţii au acceptat imediat. Una dintre fete în schimb nu s-a lăsat convinsă pentru că nu era pregătită, iar cealaltă a acceptat cu greu, dar tot nu credea că este suficient de bună. Din cei trei, cea din urmă a fost selectată“, spune Sorana Baciu.

În plus, ea precizează că nici poziţia femeilor în societate nu le ajută prea mult să urce pe scara ierarhică până în topul companiilor, date fiind numeroasele roluri pe care femeile trebuie să le „joace“ zi de zi. Acestea sunt manageri, mame, soţii, fiice, aşa încât nu au la fel de mult timp pentru networking ca bărbaţii, care pot astfel accesa  mai uşor poziţii înalte din companii.

Sorana Baciu conduce în prezent o organizaţie care le învaţă pe femeile din România câteva „trucuri“ despre cum pot creşte în cadrul unei companii până la vârful acesteia sau cum pot face networking mai uşor, în cazul în care sunt antreprenoare, prin intermediul workhshop-urilor, al programelor de mentorat sau al conferinţelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO